De toekomst van de TV (of de PC)

We kunnen het legaal of illegaal downloaden, peer-level delen, zelf maken en op Flickr, YouTube of onze Facebook pagina zetten, maar het draait wel om content, om inhoud, liefts in een aantrekkelijke vorm. Zelfs waar de grote overgang van product naar process door de Facebook generatie het liefst vertaald wordt in de beleef-economie, de experience telt en is belangrijker dan het product, gaat het toch vaak over die tv-uitzending, dat muzieknummer of deze of gene film.

Content is king

Het blijft een basis, wie de content in handen heeft, kan geld verdienen, mits men een distributiemodel ontwikkeld dat snel, makkelijk en naar vele platformen die content toegankelijk maakt.

Apple liet ons die wijsheid met iTunes weer pijnlijk voelen, ze kregen greep op de muziek-content die als CD’s aan z’n eind begon te komen. Maar Apple’s voorbeeld werd gevolgd, Google, YouTube, Sony, iedereen wil content bieden, liefst zo dat mer er wat aan verdiend. Dat laatste lijtk overbodig, maar YouTUbe bijvoorbeeld is nog steeds geen moneymaker.

Daarbij lijkt het erop, dat wie het alleen probeert, in de problemen komt, samen doen en met partners werken is de oplossing. Apple had zelf geen muziek, maar maakte deals met de studio’s en zette een prijspeil dat voor kopers en verkopers van de content blijkbaar acceptabel was.

De toekomst van de moderne media, en daar hoort televisie nog steeds bij, zij het dan digtaal en als IPTV en VOD, draait dus nog steeds om content. De aloude DVD-speler raakt achterop, nieuwe vormen en vooral alternatieve video services via het Internet komen op. Google, Netflix, Pandora, Hulu, ze bieden snel en makkelijk wat de consument vraagt, niet gevangen in omroep, uitzendschema’s of TV-netten, maar on demand en nu! De zogenaamde over-the-top (OTT) video services gaan via Internet naar een kastje bovenop de TV (de settop in vele vormen) en de TV kan ook een PC, tablet, game console of mobieltje zijn. OTT is een hele nieuwe manier om content te vermarkten, met inkomsten uit abonnementen, pay-per-view, maar ook uit meer gerichte commercials. Disney, met een enorme beibliotheek aan content, maakte net een tienjarige deal met Comcast en gaat haar “kapitaal” meer gericht commercialiseren via onder meer OTT, maar dan betaald en niet free-to-air zoals via Hulu.

Disney is een traditionele content-studio, maar ook nieuwkomers zoals Google proberen hier een marktpositie te ontwikklen. YouTube wil meer originele contant, stopt 100 miljoen in producties, maar dat blijft relatief gering vergeleken met wat de game en filmindustrie investeert in nieuwe content.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom