Interest based advertising:

Online behavioural advertising: gericht klanten benaderen; geen ongewenste poststukken meer in brievenbus in deze digitale tijd, maar wel vreemde en soms heel treffende advertenties, pop-ups en banners.

Je vraagt er niet om, maar als je in je zoekmachine een keer Londen intikt, verschijnen er al gauw aanbiedingen van reizen, hotels en autoverhuur daar in beeld. Het gaat automatisch, niemand zit echt te snuffelen in je gegevens, anonieme statistische algoritmes reageren op welke websites je bezoekt (of bezocht hebt), welke zoekwoorden je intikt, waar je op doorklikt en dat bepaalt welke advertenties er op je afkomen. Verontrustend, leuk, gepast of inbreuk op je privacy, er valt in ieder geval niet makkelijk aan te ontkomen, tenzij je je heel druk maakt om steeds cookies en dergelijke te verwijderen. Ook kun je, voor een beperkt aantal meewerkende organisaties, dergelijke reclame buitensluiten.

Pull verzaakt Push

Dit is een manier van adverteren die rekening houdt met het surfgedrag van iemand (herkenbaar aan z’n IP-adres (meestal vast in de router, af en toe uitzetten genereert een ander IP-nummer). Door middel van wat computerberekeningen wordt bepaald wat jij mogelijk interessant vindt. Zo zorgen organisaties en bedrijven ervoor dat je online advertenties te zien krijgt, die aansluiten op jouw interesses. Positief is dat je geen last hebt van onnodig flikkerende banners van producten of diensten waar je helemaal geen behoefte aan hebt, in die zin is het een veilige en transparante manier van adverteren die de surfervaring gewoon verbetert. Negatief is dat je toch bestookt wordt (push) met iets waar je niet om gevraagd hebt (pull). Ook zou je het idee kunnen krijgen dat die gegevens niet anoniem blijven en worden opgeslagen, doorverkocht, gebruikt, openbaar gemaakt en je privacy daardoor wordt aangetast. De organisaties, die de cookies die dit allemaal aansturen bij je droppen, ontkennen dat allemaal om het hardst, maar verdienen wel geld aan de adverteerders die ze naar je toe (laten) sturen.

Contextuele reclame

Contextuele reclames zijn dus online advertenties aangepast aan website bezoek. Geautomatiseerde systemen bieden advertenties aan afhankelijk van de inhoud van een webpagina. Contextuele reclame wordt ook gebruikt door zoekmachines om advertenties te genereren op de zoekpagina’s, op basis van de woorden die de internetgebruiker ingetypt heeft. Typ je ‘haardroger’ in een bepaalde zoekmachine in, dan zul je erboven advertenties over haardrogers en haarshampoo vinden.

Politieke beperkingen

De politiek is bezorgd over de privacy en er zijn al diverse pogingen geweest om wettelijk het droppen van dergelijke cookies te verbieden. Er is al wel het een en ander geregeld. Alle aanbieders van op surfgedrag gebaseerd adverteren moeten voldoen aan EU-wetgeving. Gegevens over je surfactiviteiten worden volledig anoniem verzameld en geanalyseerd. Ze identificeren je dus niet, maar uit de analyse kan wel een bijzondere belangstelling voor een bepaald product of dienst blijken. Dat kan de advertentiestroom (die er altijd is en zorgt dat b.v. Google gratis kan blijven) sturen, maar ook handige zaken regelen. Zoals bij een bezoek aan meertalige websites onthouden of je de Nederlandse of Engelse versie wil bekijken. Een bezoek later hoef je die keuze niet te maken. Wanneer persoonsgegevens worden gebruikt door een website, kun je dit altijd teruglezen in het privacybeleid of bij de inschrijving van een bepaalde dienst. En waar persoonlijke identificeerbare informatie wordt gebruikt, moet men daar zelf toestemming voor hebben gegeven

Geen interesse

Wil je deze vorm van push-advertising niet, dan kun je via http://www.youronlinechoices.com/nl/uw-advertentie-voorkeuren voor een aantal bedrijven, waaronder Google, dit laten uitschakelen. Die bedrijven werken samen met websitebeheerders om de online voorkeuren te beheren. Je kunt ervoor kiezen om je voorkeur in te stellen voor alle bedrijven tegelijk, of afzonderlijk. Maar als men er voor kiest om zo (een deel van de ) Online behavioural advertising uit te zetten betekent dat niet dat men geen advertenties meer te zien krijgt op het internet. Het zorgt er alleen voor dat de online advertenties die men wel ziet niet aangepast zijn aan de vermoedelijke interesses of voorkeuren op de gebruikte web browser. Het uitzetten van online behavioural advertising is niet van invloed op andere (ook vaak ongevraagde) diensten die dezelfde technologie gebruiken.

Informatie-icoon

Het door de online adverteerdersbranche via het Interactive Advertising Bureau (IAB) op deze manier opgetuigde “Volg-me-niet register” is volgens critici een wassen neus. Het IAB icoon leidt naar een pagina met daarop het privacybeleid van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan er worden doorgeklikt naar www.youronlinechoices.com/nl, die de bezoeker laat zien welk partijen cookies op zijn computer plaatsen en die laat uitzetten. Het een gezien de maatschappelijke kritiek begrijpelijke vorm van zelfregulering om een mogelijke cookieverbod te voorkomen. Maar zeggen critici “ Dit programma geeft consumenten geen brede opt-out mogelijkheid om niet gevolgd te worden, je weert alleen de gevolgen van dat volgen af, de tracker-software blijft vaak wel werken."

Ontspanning

Surfen voor privédoeleinden op het internet tijdens werktijd is goed voor de stemmen en dus de productiviteit op kantoor, blijkt uit een recent onderzoek. Prive emailen onder werktijd daarentegen verhoogt de stress en is dus minder gewenst, aldus het het onderzoek ‘Impact of Cyberloafing on Psychological Engagement’ van de Universiteit van Singapore. “Surfen op het Internet vormt een belangrijke herstellende functie,” aldus de onderzoekers. Persoonlijk e-mailen blijkt daarentegen juist storend voor werknemers.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom