De Steve Jobs scholen: gevaarlijke experiment

Je kunt Maurice de Hond veel verwijten, maar niet dat ie niet altijd leuk mee surft met wat er leeft onder het volk. Hij wil daar ook nog wel eens leuk in sturen, alleen zakelijk loopt het meestal mis, in de ICT-wereld heeft ie een hoop ambiteuze plannen opgestart, zoals destijds met V&D, beklijven deden z’n initiatieven niet, alleen als verkiezingsbetweter en opiniepeiler bleef hij overeind.

Nu wil hij, hij is weer jonge vader en dus betrokkene, voor de digitale generatie 2010, een nieuw soort school opzetten, die hij, mooi in lijn met de iEgo-golf, de Steve Jobs scholen wil noemen. Klinkt leuk, maar het lijkt echter een gevaarlijk en onverantwoord avontuur. De Hond is geen pedagoog, als markt- en opinieonderzoeker misschien goed op de hoogte van wat er onder de mensen leeft, een onderwijsdeskundige is hij zeker niet. Dat hij al decennia het volk aan de computer poogt te brengen en digibeetweterig leuk de media haalt, maakt hem nog geen onderwijzer. Zijn plan, een schoolplan te ontwikkelen dat helemaal uitgaat van de aanraak en multitasking user-interface anno 2012, is dus wel goed voor leuke publiciteit, maar het is zeer de vraag of de leerleingen wel echt op de toekomst worden voorbereid, zoals hij stelt. Dat de huidige onderwijsaanpak als volstrekt verouderd kenschets, kan ik nog met hem eens zijn, de prestatiedwang, Cito-toetsen dictatuur en steeds meer competitieve sfeer in het ondwerwijs lijkt me ook voor mijn kleinkinderen niet optimaal, maar is een iPad en i-learning dat wel? De overdreven nadruk op ICT heeft voorlopig het onderwijs comptitiever, minder creatief en meer hergebruik (plagiaat) gericht gemaakt, origineel denken en out-of-the-box inzichten passne niet in de Wikipedia-Facebook cultuur. Multitasking, de grote sprong voorwaarts van de smartphone-generatie en de tablet-generatie, blijkt niet tot effectievere taakuitvoering te leiden, wel tot minder concentratievermogen en minder prestaties bij traditionele taken, lees “werken”. De gamers en twitteraars mogen dan ultrasnel kunnen schakelen en hun weg vinden in de databrei van internet, gewoon hun job doen blijkt moeilijk. Genoeg onderzoekers waarschuwen tegen het te vroeg blootstellen van kleuters aan televisie, internet en gaming. Gewoon lekker fysiek spelen, liefst met elkaar, is veel gezonder, en in mijn optiek tast de always-on cultuur van mobiele telefoons ook de zin voor avontuur van hele generaties aan, en dat betekent ook minder zin in sociaal of economisch ondernemen.

Dat nu Lodewijk Asscher, onderwijs wethouder en PvdA hopeful, zich achter die plannen stelt is helemaal kwalijk, maar in lijn met eerdere digitale missers van de jonge politicus. Hij liet zich al eerder kennen als iemand, die zich gaarg laat zien en horen op ICT-events, vaak samen met Cohen, de PR-waarde van computer-connectie leek ze wel leuk, maar inhoudelijk gingen de heren achter de verkeerde projecten hangen, zoals het WiMax netwerk. De gemeente Amsterdam is qua ICT een ramp geweest en is dat nog steeds, sinds de verkoop van de kabel in 1995 (toen nog met Eberhard als politiek PvdA`leider in de raad) gingen de meeste projecten mis. Ook onderwijskundig, de misser van vd Aaa met de thin-client systemen van Oracle voor scholen getuigde van onbenul bij B&W op dit gebied. Asscher deed graag mee als er wat ICT in beeld was en ook nu was hij ondersteunend bij de presentatie van het Steve Jobs scholenproject. Hij is ook jonge vader en ongetwijfeld zeer betrokken met wat z’n kinderen wordt aangedaan in ons huidige onderwijsstelsel, maar steun aan dit project getuigt van onbenul, want wat beoogt Maurice de Hond nu helemaal? Geen klassikale aanpak meer, kinder door elkaar en vooral individueel laten rommelen met tabelts en smartphones, de school langer open houden (dat trekt werkende ouders, geen naschoolse opvang meer nodig) en vage kretologie over maatwerk, 21-century skills en dan ook nog bekostigd door de overheid, want het mag niet te elitair worden. Dat Steve Jobs zelf helemaal niet zo’n voorstander was van computers op scholen en vooral de persoon van de leraar belangrijk vond, dat is Maurice waarschijnlijke even ontgaan. Jobs wilde zeker hervorming van het onderwijs, maar de nauwe focus op de iPad lijkt toch wat anders dan wat hij stelde: “Just get rid of the crappy stuff and focus on the good stuff.”
-Steve Jobs

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom