De Apple iPad als tablet, maar ook als e-reader

Multimediaal uitgeven krijgt een nieuwe stimulans door de tabel-generatie, devices die zowel als e-readers, als game-console en als productiviteitstool en communicatiemedium kunnen dienen. Met de introductie van de Apple iPad heeft de e-reader en e-book markt zeker een nieuwe fase bereikt. In afwachting van de Apple meenemer waren op de CES al hele reeksen tablet-achtige devices getoond, terwijl in het kerstseizoen gesproken kon worden van een voorzichtige eerste golf e-book hype. De trendsetters hebben er nu een gekocht, met Amazon en Sony als belangrijkste modellen die echt in aantallen zijn weggezet, maar door de iPad en de daarbij behorende iBook verkoop via internet komt nu de echte marketing op gang. Apple weet als geen ander de markt en de media te bespelen, de iPod en iPhone waren trendsettend, zowel qua techniek als qua marketing. Dat men op de iPad ook de applicaties van de iPhone (de iPad kan in een iets uitgereider vorm ook 3G telefonie en datacommunicatie aan) kan draaien maakt het ding direct interessant voor een heel brede groep gebruikers, die nu ook wat meer visueel materiaal (boeken/video) kunnen gaan bekijken op hun meenemer. De iBook optie, overiegns nog niet overal standaard op de iPad (door auteursrechtkwesties in bepaalde landen) maakt van de iPad een echte eBook reader. Doordat het een kleurenscherm heeft misschien wat minder relaxed dan de e-ink modellen met een contrastrijk en energeizuinig zwart-wit scherm, maar qua multimedia daardoor wel breder. Het kunnen ondersteunen van tekst met beeldmateriaal en video is zeker voor bepaalde markten zoals de onderwijsmarkt, de gaming markt een duidelijk voordeel. Als er dan ook nog via internet-links achtergrondinformatieen actualisering of zelfs multi-player gaming mogelijk is, dan wordt zo’n iPad een heel breed inzetbaar apparaat, ook voor de interactieve groepsconferentiemarkt Het lijkt een ideaal apparaat om diverse media en gebruiksmogelijkheden te combineren, en dan niet alleen voor de westerse power-users, maar het format kan juist in ontwikkelingslanden voor het onderwijs een breed scala van functies bieden.

Wie verdient

De Ipad biedt eenvoudige toegang tot electrnische boeken, en Apple heeft bewezen dat als je dat maar redelijk goedkoop en vooral bereikbaar en veilig houdt, de consument uit vooral gemaksoverwegingen wel “legale” content gaan aanschaffen. Maar hoe zit dat met de verdienmodellen voor uitgevers, hoe gaan die hun rechten omzetten in inkomsten, hoe houdt men illegaal gebruik of doorgeven tegen, wat zal de rol zijn van bibliotheken en uitleen/lees constructies. Kopieerbescherming en DRM (Digital Rights Management) speelt hier (nog) een grote rol. Op termijn zal open source en royalty free software zeker een rol gaan spelen, er zijn genoeg boeken uit de 18e- en 19-e eeuw die de moeite waard zijn en daar drukken geen rechten meer op. Het auteursrecht is namelijk nergens ter wereld onbeperkt geldig. Volgens de Bener Conventie vervalt het auteursrecht vijftig jaar na de dood van de auteur, maar in Europa is daar in 1995 (zeker met het oog op internet) nog aangescherpt, het auteursrecht vervalt zeventig jaar na de dood van de auteur. Voor auteurs die zijn overleden voor 1923 geldt de termijn van vijftig jaar. Als het auteursrecht is verlopen, komt het werk in het publike domein, een begrip dat in de Angelsaksische landen veel breder gebruikt wordt en ook ontstaat als een werk opzettelijk of door het vermijden van registratie public domain wordt.

Amazon en Apple hoofdrolspelers op de e-boekenmarkt

Amazon was met de Kindle de eerste grote promotor van het e-book concept, maar werkt met een eigen en beschermd content-formt. Op dit moment lijkt het alsof de aanbieders, en nemen we even aan dat Apple en Amazon nog bepalend zijn, graag met DRM-techniekenen dus beschermd tegen illegaal kopiëren content gaan uitzetten. De meer open formats e-readers komen pas nu en vrij langzaam op de markt. Apple heeft met iTunes laten zien dat men wel concurrerend de markt op gaat, maar zeker niet tegen dumpprijzen, terwijl Amazon qua prijsstelling vrij sterk vasthoudt aan wat boeken in papieren uitvoering aan rechten voor uitgever en distributeur opleveren en dus niet goedkoop is. Apple zal dus wel wat goedkoper worden en blijven dan Amazon, en daar ook wel uitgevers in meekrijgen, maar het is geen gelopen race voor de mannen van Jobs. Amazon is machtig, heeft een groot klantenbestand, levert via allerlei constructies ook minder courante boeken en zelfs antiquarisch materiaal, het is tenslotte een hele grote distributeur van papieren boeken, en dat geeft macht in de markt tegenover de uitgevers.

Voor lokale uitgevers, die natuurlijk een heel ander en beperkter aanbod hebben dan wat Amazon internationaal kan aanbieden en aantrekken, is de e-reader nog een onbekend en onoverzichtelijk terrein. Er is nog niet de kritische massa die nodig is om het ook voor kleine uitgevers met een beperkt aanbod en smalle doelgroepen rendabel te maken. Hier liggen kansen voor innovatie, zeker omdat de combinatie van reclame, interactieve content en integratie van bijvoorbeeld televisie, radio of filmcontent op zo’n multimediale player mogelijk is. Denk aan de combinatie met GPS-lokatiebepaling, de iPad kan dan een ideale en rendable stadsgids worden, met content die doelgerichter en dus makkelijker te commercialiseren is. Maar ook de kranten, die nu de iPhone al ontdekt hebben als middel om content via speciale aps (NRC) te laten betalen, kunnen het grotere iPad scherm misschien gebruiken voor neiwue kantenachtige access tot hun nieuws- en andere diensten.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom