Windows Surface RT in de dump 

Microsofts doet z’n best de Surface toch in de markt te zetten. Naast onderwijs wil men de Surface-tablet in Nederland ook voor bedrijfsgebruikers aantrekkelijk maken en via een nieuwe kanaalstrategie aanbieden. Dit geldt zowel voor de RT- als de Pro-versies, die men ook goedkoper maakt.  Men werkt via grote distributeurs (Ingram, TechData en Also Actebis) en in de VS ook via grotere resellers in de zakelijke markt, die aanvullende diensten ontwikkelen. 

Een van die diensten is het leveren van compleet geïnstalleerde tablets, met alle software en apps die een organisatie wil hebben. Microsoft heeft de resellers Insight en Scholten Awater aangetrokken en geautoriseerd voor de zakelijke wederverkoop van zowel de Surface RT als de Surface Pro. 

De eigen tablets van Microsoft waren oorspronkelijk alleen online bij Microsoft zelf te bestellen en in eigen Microsoft outlets, maar er liep na de eerste telerustellingen al een heel programma in de onderwijsmarkt.  De nieuwe aanpak met meer ruimte voor indirect is dus een defensieve actie, de Surface liep niet, men overschatte de eigen kanalen en marktmacht. De consument koos voor Apple of Samsung tablets of ging naar budget modellen aan de onderkant van de markt. 

De Surface is voorlopig een zeperd, Microsoft heeft fors verlies geleden, op het ARM-model RT is 900 miljoen dollar afgeschreven bij een omzet van beide modellen samenvan maar 853 miljoen dollar omzet gedraaid. De aandeelhouders vinden dit niet leuk en dit zou wel eens Ballmer’s einde kunnen betekenen. 

De Surface case is interessant, want wanneer wordt een technologisch geavanceerd ding, dat in ongenade is gevallen doordat het operating systeem net iets achterhaald blijkt, toch een verkoopsucces. De Surface RT hybrid tablet schuift naar een prijsniveau van 350 euro (349$ in de VS voor 32 GB versie), maar dat in een markt waar b-merk tablets in het 10 inch formaat al minder dan 150 euro doen. Zal men duiken naar de 200 euro grens, via achterdeur deals met onderwijs, grote werkgevers of geeft Microsoft het op en scheept ze naar Burundi of Uruguay waar de voorraden verdwijnen in een onderwijsproject? Er zijn nog alternatieven, een combideal met een Nokia of andere Windows 8 smartphone, ze uitrusten met (LTE) 4G (de nieuwe RT met Snapdragon 800) en dumpen in subsidiedeals voor weinig, maar alles bij elkaar is het wel een zeperd. Geknoei van de marketeers, overhaast proberen uit de x86 fuik van Intel te ontsnappen, wanhoopspoging om toch iets op de tabletmarkt  te betekenen, de Surface RT bewijst vooral dat Microsoft de markt weer eens verkeerd heeft ingeschat. Mee willen doen in een segment waar Apple wel premium prijzen kon vragen voor uiteindelijk niet eens zo geavanceerde iPad versies en opboksen tegen Samsung dat ook fors inzette bleek te veel voor Microsoft waar Ballmer steeds meer een te hitsige koetsier op een wrakke wagen blijkt te zijn. 

Technisch gezien is de Surface RT een prima ding, je kunt er Office mee draaien en het ding is snel genoeg, heeft via het simpel koppelbare toetsenbord toch iets voor en is ook voor de rest best wel een echte hybride ergens tussen tablet en notebook, met mooie specs. Dat je er wat beperkt in bent qua Windows software (qua apps is er wel genoeg) is voor bijvoorbeeld bedrijven die hun personeel niet veel anders willen laten doen helemaal niet zo’n nadeel, ook voor veel onderwijstoepassingen is dat genoeg. En er is de Surface Pro, die wel helemaal normaal Windows 8 is, dus wie dat wil heeft een echt Microsoft alternatief. 

Positief gezien heeft Microsoft nu dus twee tablet ijzers in het vuur en kan de onderkant van de markt bedienen met de RT en daar desnoods wat verlies nemen om marktaandeel te houden en met name Apple bijvoorbeeld uit de onderwijsmarkt en corporate markt te houden. Het prijsniveau in het premiumsegment is toch niet vol te houden, de verschillend worden te groot en de technologische voorsprong is te gering, een bruikbaar tablet in 7, 8 of 10 inch in de budgetklasse kost een derde van wat Samsung, Apple en dus Microsoft voor hun toppers vragen. HP met de Slate7 biedt ook al voor 149 € een aardig device aan. 

De cruciale vraag is of men voldoende apps kan (laten) ontwikkelen die de integratie met Windows en Office en andere Microsoft software zodanig uitbuiten, dat er voor de gebruiker een echt incentive komt om voor de Surface te kiezen. Er is het ontwikkelaars programma AppsForSurface waarmee Microsoft de software-ontwikkelaars wil overtuigen om apps specifiek voor de Surface-tablets te maken. Er wordt aan deel genomen door onder andere Airstrip,  Citrix, uitgeverij Houghton Mifflin Harcourt en Sage. 

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom