De toekomst van Mobiel; apps, apps of apples. 

8 december Volgens Canalys zijn er een aantal zaken die een grote rol gaan spelen bij de verdere ontwikkeling van mobiele applicaties (apps). Ze gaan ongetwijfeld het hele business model van de providers, die nu werken op basis van minuten en (vaak onbeperkte) databundels, onderuit halen. De content leveranciers, maar vooral de portals die als portier en kassier naar content fungeren, zoals Nokia Ovi en iTunes en IApps, maar ook degenen die via applicaties de toegang tot bijvoorbeeld commercials regelen (Google en Apple iAds) krijgen steeds meer macht. 

De basis van de hele mobiele industrie is aan het verschuiven, er is sprake van een overgang van hardware als bepalende factor naar software, content en diensten. 

De fabrikanten, de ontwikkelaars van operating systemen en browsers en steeds meer de apps ontwikkelaars moeten nieuwe technieken ontwikkelen, nieuwe methods, met nieuwe partners samenwerken en vooral een beter begrip ontwikkelen voor wat de klant wil en doet.
Er moeten nieuwe strategie-en worden bedacht, die rekening houden met het hele mobiele ecosystem, inclusief de groeiende dreiging van malware en kwesties rond privacy. 

Canalys stelt dat de explosieve groei van mobiele apps voor alle spellers in de markt diepgaande vernaderingen met zich meebrengt, men verwacht nog verdure radical veranderingen in het consumentengedrag, de internet-trend wordt nog extra verstevigd. Het hele complex van verwachtingen, keuzes en interacties met elkaar, dienstverleners, leveranciers en providers gaat onderuit, en dat gaat verder dan de meeste marktpartijen beseffen. Het succes van de Apple met de App Store, die sinds juli 2008 meer dan 225.000 apps aantrok, 5 miljard downloads scoorde en meer dan 1 miljard opbrengst genereerde voor de ontwikkelaars, is tekenend. We kunnen wel stellen dat de meeste technische en juridische bezwaren tegen de apps als verkoop- en promotiemedium wel zijn ondervangen, al zullen er rond zaken als privacy en content-kwaliteit altijd wel kwesties zijn, en ook de machtssistuatie van een paar grote spelers kan voor complicaties zorgen. De gebruikers, en zeker de voorhoede die met smartphones werkt, is gewend geraakt aan het idee, dat er betaald moet worden voor diensten en toegang, het gaat meestal om kleine bedragen en men ziet de waarde van de aps in, ook al zal men eens een onding hebben gedownload dat niet goed of lekker werkt. 

De devices die kunnen werken met apps zijn niet alleen meer de mediaspelers en smartphones, de iPad en eReaders laten zien dat het concept breder toepasbaar is. Ook voor de grotere devices en de desktop gaan we, zeker in cloud verband, meer en meer apps zien en we zien als dat touch-screens bij laptops en zelfs bij desktop systemen in zwang beginnen te komen. De interface verandert, het gebruiksprofiel verandert en de oude marketing technieken moeten dus op de helling. Web-centric denken blijkt pas een eerste stap, web 3.0 is apps-based, en de gebruiker stapt nog makkelijker over naar de rol van content-provider of e-commerciant als apps-ontwikkeling eenvoudiger en makkelijker ingepast in delivery- en betaalsystemen wordt. De user-experience is wat telt, en dat is wat anders dan het beste of goedkoopste product maken, aankoop, gebruik en delen van producten loopt steeds makkelijker in elkaar over, de koper van een apps is al snel een wederverkoper, de aloude Multi-level marketing steekt de kop weer op. Als we luisteren naar games-expert Jesse Schell dan gaan we langzaam naar een bonus-economie, waarbij kopen, betalen en doorverwijzen deel wordt van een soort consumeer-spel dat alle sectoren van de samenleving gaat doordringen. 

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom