Tele-Visie 2012

Het was begin april alweer de zestiende keer dat de telecom-beurs met de verkeerde naam de Nederlandse telecom-retail branche leuk bij elkaar wist te brengen. De opgewekte stemming van het WMC bleek men oook in de Nieuwegeinse Home Boxx te kunnen reproduceren.

Deze beurs is een evenement, dat ook volgens Huub Lamers, directeur MCC, een unieke plek heeft weten te verwerven. Niet alleen omdat de innovaties op mobiel gebied er te zien zijn en afgezien van Apple vrijwel alle mobiele spelers er staan, maar omdat men leuk een combinatie wist te maken met opleidings- en trainingstrajecten inde branche. Cursus, produkttraining, sales-presentaties in een aparte zaal en dan de beurs om dat te verwerken, te vergelijken en ook even te zien wat de concurrent brengt. Dat overzicht is in een zo snel veranderende brache essentieel, de Nokia specialist van gisteren moet de HTC-verkoper van morgen zijn, de verkoper van spraak-abonnementen moet vooral veel accessoires slijten om de stenen vestiging van z’n baas/keten rendabel te houden.

Die focus op accessoires is hard nodig, want de omzet in aantallen mobiele toestellen loopt wat terug, de groei van het dataverkeer staat onder druk door knijperige maatregelen van de telco’s en het wifi alternatief, en de klant zoekt via apps andere wegen om diensten, content en voice/data af te nemen. Zeker bij de groteske subsidie-cultuur in ons land valt er weing te verdienen aan hardware, en zker niet aan Apple hardware waar de marges voor niet reguliere Apple retailers buitengewoon gering zijn. Maar een hip hoesje, een stevige beschermingshuls, tasjes, audio-accessoires zoals koptelefoons, en de voor de retailer altijd leuke winstpakkers als extra garanties moeten de winst brengen. Maar al dat mois, dat de klantzeker wil zien en aanraken en dus in en fysieke winkel wil aanschaffen, kost wel schapruimte. De assortimenten in hoesjes en tasjes zijn enorm, allerlei dessins, kleuren, materialen, hele wanden vol en dat bij een verkoopprijs tussen de 20 en 40 euro, rendeert dat wel? Zeker als de surfer even gaat kijken wat zulk spul in China kost, daar is 1$50 genoeg voor de moosite modelletjes. Stevige marges zijn er wel, dus interesse van de kant van de winkeliers. Op de beursvloer stonden dan ook een aantal leveranciers van enerzijds modieuze extra’s zoals Alesio, anderzijds super robuuste smartphone en tablet beschermhoezen zoals van OtterBox. Het blijkt dat de accessoire leveranciers ook deals maken met de providers, die een leuk hoesje in een bundelaanbod stoppen, maar daarmee dus ook het waardegevoel bij de consument wat aantasten.Verder is er op internet natuurlijk van alles op dit gebied, maar dat mist dus het aanraakgevoel dat bij dit soort modieuze produkten en impulsaankopen hoort.

Wat ons bij de overloed aan mooie, praktische en beschermende hoesjes opviel is dat men wel hoesjes en constructies aanbiedt waarmee men de tablet of de smartphone rustig kan laten vallen of zelfs rondsmijten (Otterbox demonstreerde dat uitbundig), maar dat het waterdicht maken van mobiele apparaatjes niet lukt of blijkbaar technisch te moeilijk is. Toch is het meestgebruikte argument van de fabrikanten om garanieclaims af te wijzen dat er waterschade is. Binnenin dergelijke apparaten zit een telltale, die verkleurt als er water binnenkomt, dat is waarom zoveel garantieclaims worden afgewezen met als argument waterschade, maar er feitelijk een andere defect is en de waterschade door b.v. condens eigenlijk geen functioneel probleem veroorzaakte..Wel kassa voor de reparateur en een klant die zich bekocht voelt.

Welke fabrikant gaat ook waterdichte smartphones leveren, met de moderne laadtechnieken (draadloos), interfaces (Bluetooth) moet dat toch haalbaar zijn?

Waar voorheen Nokia nogal veel aandacht kreeg als martkleider, mocht deze keer HTC haar nieuwste smartphones, de One serie, presenteren aan de pers. Mooie spullen, met toch weer een iets ander en boller vormpje, maar vooral ook met wat extra functies, die de gebruiker wat meer comfort, luxe en gemak moeten brengen. Zo hebben de nieuwste HTC One modellen fotokwaliteiten, die veel verder gaan dan wat de point-and-shoot generatie digitale camera’s van nu kunnen bieden. Niet zozeer bergen megapixels (Nokia heeft als 41 MP modellen) maar betere en lichtsterkere lezen en een betere pixelkwaliteit. HTC, dat wat hoger mikt en zeker niet de goedkoopste wil zijn, wil vooral nuttige extra’s inbouwen, de gebruiker moet voelen dat hij met en HTC meerwaarde in handen krijgt. Grappig is dat men daarvoor de HTC Sense skin wat simpeler gemaakt heeft, die overlay over Android was in versie 3,5 wat al te uitbundig en onoverzichtelijk geworden. Sense 4.0 maakt meer sense.

De beursvloer was dit jaar, ondanks de toch wel duidelijk voelbare crisis in mobiel, goed gevuld en we zagen nieuwe gezichten, een firma als Huawei is toch relatief in de mobiele handset markt, maar komt toch ook met quadcore smartphones. De uitbreiding qua deelnemers was ook wel te verwachten, want grootdistributeur Tech Data nam in 2011 voor iets van 150 miljoen euro Triade over, deelde MCC als jointventure dan weer met Brightstar, maar zag de overname van het lokaal in een aantal landen (Benelux/Denemarken) sterke Triade wel als een duidelijk signaal naar de mobiele markt, de telefoon, de smartphones en de tablets. Triade Holding was en is internationale distributeur in IT, Telecom en Consumenten-Electronica met vestigingen in Nederland (Quote, Hakro en MCC), België (MCC Belgium) en Denemarken (Rosenmeier).Triade zet zo’n $1.2 miljard dollar om, 35 procent in consumer eletronics, 39 procent in mobility and 26 procent in IT. Dus stond Tech Data er zelf, maar gingen daarom een aantal nieuwe exposanten ook maar mee. Jammer dat (traditioneel) Apple nooit meedoet aan dit soort evenement. Huub Lamers noemde dat taktisch “ de alternatieve distributiestrategie” van Apple, maar het is in de branche duidelijk, dat Apple haar eigen plan trekt en daarbij de traditionele indirecte structuren niet honoreert. Je mag als retailer Apple verkopen, maar dan binnen de Apple regels, het Apple margebeleid en het heel duidelijke us/them beleid. Rond de opening van de nieuwe Apple store in Amsterdam heeft die vrij strikte distributiefilosofie van Apple zowel positieve als negatieve aandacht gekregen. Op de Tele-visie neurs van MCC dus geen Apple stand, maar de leveranciers van accessoires, de telco’s, reparatiebedriven en dienstverleners hadden wel allemaal spullen voor Apple. Dus net zoals op de CeBIT is Apple dus aanwezig zonder er een cent voor te hoeven uitgeven, een voorrecht voor de marktleider, maar het maakt ze niet populair in de branche.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom