‘Businessmodel zonder internet geen toekomst’

Mkb-ondernemers oriënteren zich meer en meer op de kansen die het internet hen biedt. Dat blijkt onder meer uit de enorme interesse voor het boekje Eerste Hulp bij Online Ondernemen van MKB-Nederland, de MKB Servicedesk en Google. Daarvan zijn in korte tijd al 16.000 exemplaren afgenomen.

Internet kan een bedrijf helpen nieuwe markten aan te boren en bestaande te behouden. Juist deze economisch moeilijkere tijd is hét moment voor ondernemers om daarin slagen te maken. MKB-Nederland, de MKB Servicedesk en Google hebben de handen ineen geslagen en helpen ondernemers bij hun eerste stappen op het net, onder meer met het praktische en informatieve boekje Eerste Hulp bij Online Ondernemen.


Ook de bij MKB-Nederland aangesloten brancheorganisaties bestellen het boekje massaal voor hun eigen leden. Bert Gijsberts, voorzitter van de branchevereniging voor ondernemers in het groen VHG, nam gisteren het 10.000ste branche-exemplaar in ontvangst uit handen van Willem Overbosch, directeur van de MKB Servicedesk. Gijsberts stelt dat ook in een niet voor de hand liggende branche als de hoveniers en groenvoorzieners internettoepassingen in de nabije toekomst heel gewoon zullen zijn. “Een computerchip in een boom stuurt bij problemen automatisch informatie naar de pc van de hovenier. Een consument kan thuis al kleurkeuzes maken voor zijn nieuwe tuin. Moderne technieken leveren zo tijdwinst op, waardoor er meer tijd is voor het ‘echte’ werk. Het is een ommekeer waar we niet omheen kunnen.” Overbosch: “Internet zet traditionele sectoren op zijn kop.”

De MKB Servicedesk heeft de afgelopen tijd de websites van ruim vierduizend mkb-bedrijven onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat de sites technisch wel in orde zijn, maar dat de vindbaarheid vaak nog een probleem is.


Bernd Damme (21) en Steijn Pelle (20), initiatiefnemers van succesvolle webwinkels als eyewear.com (zonnebrillen) en cravattapelliano.com (Italiaanse stropdassen) zien internet als de sleutel tot ondernemend succes in de 21e eeuw. De beide jonge ondernemers gaven een presentatie tijdens de overhandiging. “Het is nu tijd om internet definitief op te nemen in je businessmodel. Zet die eerste stap, ga het doen”, is hun oproep. Die is niet zozeer gericht aan jongeren - “die hebben online vrijwel in de genen”- maar aan gevestigde ondernemers. “Het boekje EHBOO kan daar heel goed bij helpen.”

Eerste Hulp bij Online Ondernemen biedt ondernemers praktische informatie en handige tips hoe geld te verdienen met hun website, zichtbaar te worden in zoekmachines en te besparen op kantoorkosten. Social media komen eveneens ruim aan bod. Vijf ondernemers - uit verschillende sectoren - vertellen in EHBOO hoe zij met succes online hebben toegepast in hun bedrijf.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom