MCW Barcelona

Niet alleen de fabrikanten van mobiele telefoons voelen de crisis, ook de providers zien hun omzet teruglopen (in Nederland vorig jaar 4% minder), mobiel internet compenseert niet de teruglopen sms- en spraakinkomsten, en dus zagen we in Barcelona op de MCW meer samenwerking tussen fabrikanten en providers. Intel bijvoorbeeld zoekt nu actief aansluiting bij providers in opkomende markten.

Ook begint de octrooi- en modeloorlog de hele branche nu op te breken, de ruzies in de rechtszaal tussen Google/Motorola en Apple, maar ook andere patent-kwesties en patent-trollen zoals Mosaid zijn zeer verstorend voor de markt. Ook portals gooien nu juridische modder naar elkaar. Yahoo! heeft Facebook aangeklaagd wegens inbreuk op tien patenten. Het gaat onder meer om patenten van Yahoo! op manieren om advertenties op internet te plaatsen, systemen voor privacy en messaging.

Techniek

De belangrijkste technische ontwikkeling bij de smartphones en tablets is dat ze sneller, scherper en groter worden en er sprake is van behoorlijke prijsdruk. Fabrikanten als HTC, LG Electronics, Motorola en RIM willen met lagere prijzen en krachtiger hardware zoals quadcore-processors en grotere high-definition schermen de marktleiders Samsung en Apple aanvallen. De enthousiaste reacties op het nieuwe iPad scherm geeft wel aan, dat de gebruikers dat waarderen, voor video en gaming, maar ook het hele interface-gevoel wordt beter bij hogere resoluties.

Quadcores zijn sneller, leuk voor video en gaming, maar vragen ook meer batterijvermogen, en dat heeft geleid tot fall-back modes, die energiezuiniger werken bij minder zware taken. De Tegra 3 heeft daarom ook een extra processorcore voor eenvoudige taken, zoals telefoongesprekken, e-mail en muziek spelen. LG heeft de Optimus 4X HD-smartphone gelanceerd, HTC de One X, alletwee met zeer scherpe 4,7 inch schermen met een resolutie van 1280 bij 720 pixels en ook ZTE heeft de high-end Era onthuld, allemaal met de Quadcore Tegra 3-processor van Nvidia. Die is echter niet LTE-compatibel, voor de VS markt vraagt dat extra aanpassingen. Processorproducent Nvidia werkt aan een oplossing met chipmakers als GCT Semiconductor en Renesas Mobile.

Het steeds actievere Huawei Technologies heeft een eigen quadcore-processor ontwikkeld, de K3V2 en die in de high-end Ascend D Quad- en Ascend D Quad XL-smartphones gebruikt. Ook daar scherpe schermpjes, een 4,5 inch scherm, maar de resolutie van 1280 bij 720 pixels komt al in de buurt van die van tablets.

Lekker goedkoop

Smartphones verkopen goed, maar er is een brede groep mobiele bellers die het wel geloven en met een lage prijs overgehaald moeten worden. Het Lumia 610 (W7) model van Nokia richt zich op deze groep, met een prijs van 190 euro heel betaalbaar, maar ook andere fabrikanten komen met budget-smartphones. Intel heeft speciaal voor deze markt de Z2000 processor uitgebracht, een 1 Ghz model, begin 2013 zou die moeten opduiken in de budget-smartphones.

Nieuwe opties

Draadloos laden, NFC voor near field communicatie, het zijn technieken die langzamerhand oprukken, maar van bovenaf, de duurdere modellen krijgen het mee, en de tijd dat we via het mobieltje kunnen betalen zonder pincodes of inloggen is nabij. Op Mobile World Congress lieten Acer, Huawei, LG, Nokia, Orange, Samsung en ZTE smartphones zien die zijn uitgerust met NFC. De marktacceptatie, zowel van de gebruiker als de dienstenaanbieder, blijft echter beperkt, men is bang voor de veiligheid van de portemonnee, want dat wordt zo’n mobieltje dan. Wel komen er apps die niet direct betalingen, maar toegangcodes, kortingscoupons en aanbiedingen communiceren zonder aanraken.

De overstap naar snellere netwerken, zoals LTE, blijft kraken. In de VS, waar men eigenlijk een achterstand had, gaat LTE nu wel doorbreken, met ook de nieuwe iPad, maar in Europa blijft het fragmentarisch, er zijn niet overal dekkende netwerken (ook in ons land niet), de frequentiebanden verschillen en de providers aarzelen. ZTE en LG hebben wel LTE-toestellen aangekondigd, LG ziet in LTE een mogelijkheid zich te profileren.

Apple

De nieuwe iPad is natuurlijk voor de hele branche weer een uitdaging. Vooral het veel scherpere scherm is volgens de eerste gebruikers een nieuw interface-ervaringshoogtepunt, men neemt de klachten over stroomverbruik dan maar voor lief, HD op je tablet is gearriveerd. De uitlevering is wat traag, maar in Nederland zal de nieuwe iPad op 23 maart in de winkels liggen, tezamen met de opening van de Apple Store op het Leidseplein, de oudere iPad2 kan nu voor 100 euro minder weg. De aankondiging heeft wel wat losgemaakt, met name Samsung ging hard in tegen de claims van Apple over magere Apps en kwam met eigen vergelijkingsstaatjes. Samsung noemt diverse functies op die de Galaxy Note 10.1 wel heeft en de nieuwe iPad niet, waarbij men vooral de precisie van de stylus als pre aangeeft. Het bedrijf wijst erop dat de iPad niet gemaakt is om teksten mee te schrijven en de tablet niet zo precies foto’s kan bewerken als de Note 10.1.

Verder zouden de betere multitasking, twee applicaties naast elkaar, het lagere gewicht en de dikte van de tablet, de USB-poort en het uitbreidbare geheugen het Samsung model aantrekkelijk maken. Wel mist de Note de HD resolutie van de new iPad (2048x1536 versus 1280x800) en de rekenkracht die daar voor nodig is.

Ruzies

Het met modder gooien is in de mode, Microsoft’s Terry Myerson, hoofd van de mobiele afdeling beweert dat Apple oudere toestellen bewust trager maakt met updates en zo de gebruiker naar nieuwere hardware dwingt. Nieuwe iOS-updates van Apple zouden oudere toestellen bewust trager maken zodat gebruikers zich gedwongen voelen om een nieuw apparaat te kopen. Myserson beweerde over Apple. “Het is een geweldige manier om hardware te verkopen. Installeer deze OS waardoor je hardware langzaam onbruikbaar wordt waardoor je je gedwongen voelt om terug te gaan naar de winkel om nieuwe hardware te kopen.”

Dat is wel een grappige opmerking, omdat Microsoft met IE en Windows niets anders heeft gedaan en nog steeds. IE9 draait niet op XP en wie zelfs IE8 wil binnenhalen, loopt al tegen problemen op. Wie de nieuwste en automatische updates van W7 binnenkrijgt, loopt ook een behoorlijk risico dat z’n Windows plotseling “Illegitiem” is en moet dan via allerlei moeilijke sluipwegen proberen z’n systeem weer gevalideerd te krijgen. Microsoft beschuldigt dus de concurrent van iets waar ze zelf al jaren schuldig aan zijn. Myerson gaf ook af op de update van Android,

Nokia

Voor Nokia was de MCW 2012 in Barcelona een cruciaal moment, de strategie moest nu duidelijk worden, de telecom providers worden overgehaald mee te gaan met Windows en Nokia te zien als serieus alternatief naast Apple en Samsung. Ik twijfel of dat gaat lukken, Microsoft is te traag om nog mee te kunnen, ook al voorspellen velen dat uiteindelijk Windows 8 toch de markt zal veroveren. Nokia zou werken aan een 10 inch tablet voor het najaar 2012, die dan met Windows 8 zou werken en met een Qualcomm CPU. Dat is rijkelijk laat en geeft Apple en Samsung nog veel ruimte om de tabelt-markt te verzadigen.

De providers zijn bepalend in het succes van Nokia, maar zijn bang vooral klantcontact business te verliezen aan IP-portals zoals Google en de hele OTT (total media diensten via settops, Over-The-Top voice) zoals WhatsApp, Viber Media, Facebook Messenger en KakaoTalk. Ze zien het gevaar en trekken wel hun eigen plan met RCSe (Rich Communications). Dat is er nu in G5 versie met Vodafone als voortrekker, maar moeten wel gokken welke hardware het gaat maken. Worden het superphones zoals de nieuwe family van HTC, tablets of gaan we voor de dual sim cheapo’s van Aldi?

Nokia probeert overeind te blijven in het geweld, met wat nieuwe toestellen zoals de goedkopere Lumia 610, technische hoogstandjes die media-aandacht trekken, maar vooral de aandacht voor nieuwe diensten. Nokia Travel, een openbaar vervoer informatie service is een duidelijk voorbeeld, geef de gebruiker meer gemak, meer praktische toegang. Augmented reality, dus meer lokale info is wel een trend, en daar speelt Nokia dus leuk op in, meer dan Apple dat toch vooral entertainment en content als markt ziet. Of men daarmee de providers in de VS kan binnenroeien, de cruciale uitdaging voor Nokia, is de vraag. Er ligt, nu Blackberry wat terugvalt, een zakelijke markt met een Windows neiging open, maar gaat Nokia die pakken of wint HTC of Samsung daar, die naast Android ook Windows bieden. En wat gaan nieuwkomers zoals het ambitieuze ZTE aan deals in de markt zetten. Voor de providers telt nu in hoeverre de hardware drager kan zijn van hun plannen met RCSe-5, voor diensten die communicatie zoals sms moeten gaan omvormen tot handige chat, koop en betaal-alternatieven. Met MMS is de upgrade niet gelukt, nu probeert men het met RCSe. Vodafone noemt dit Joyn diensten kreeg al steun van Sony, Samsung, LG, Nokia, Motorola, HTC, Huawei en ZTE en ook RIM gaat hier in mee.

De concurrentie voor consumenten mindshare zoals Facebook moet ook wat doen en gaat de operators helpen te laten betalen voor diensten en aankopen, want dat betalen is waar het om draait, het is een race om de mobiele portemonnaie. Daarin doet nu ook Visa mee, met Visa Mobile Prepaid of m-wallet (samen me Vodafone), om via ATMs, online payments en creditcard terminals te kunnen betalen of geld te trekken.

Hoop

Op het WMC in Barcelona, het wereldcongres over mobiele communicatie, duikelen de smartphones over elkaar heen en lijkt het alsof de hele wereld nog dit jaar ook zo’n ding gaat aanschaffen. Dat zou mooi zijn, misschien Nokia redden, de producenten werk geven en de economie stimuleren, maar gaat het ook gebeuren? Ik ben daar minder positief over, na een reis door Azië, want die smart-gekte die we in Nederland kennen, dat valt elders wel mee. Trams, bussen, overal zie je bij ons mensen bellen, twitteren, skypen, facebooken, gamen op hun meeneemwonderdingen. Dat is in Dubai, Kuala Lumpur en Denpasar toch stukken minder; daar zijn het vooral de Westerse bezoekers die loeren op free wifi en naast de koffie even email doen in het openbaar. De localo’s hebben wel een mobieltje, maar gebruken die veel beperkter, veel gerichter, minder als een vervanger van menselijk contact, eigenlijk veel wijzer dan die hordes teenagers die maar de hele dag zitten te facebooken en elkaar niet meer zien of voelen.

Het is een sociaal en cultureel bepaalde manier van omgaan met connectie, nog deels omdat relatief datacommunicatie mobiel nog duur is, maar ook in Dubai en Maleisie kun je voor 6 euro per maand meedoen, en de levensstandaard is toch zeer verschillend tussen die twee moslim-landen. Als je kijkt naar wat men wel uitgeeft aan hippe kleren, dure koffie-louges en “meedoen met de buren” dan is de terughoudendheid bij mobiel gebruik opvallend. Dat geldt niet voor alle Aziatische landen, Japan, Korea, Taiwan kennen wel dezelfde of nog ergere mobielverslaving, maar het ljkt wel of de moslim-cultuur minder gevoelig is voor de mobiel besmetting. Nu zijn het juist de markten in moslim landen waar men nu de grote groei wil zien in mobiele afzet, in Korea etc. is het al een vervangingsmarkt, de grote nieuwe klantengroei de volgende miljard gebruikers moeten uit die sfeer komen. Daar twijfel ik aan, niet vanwege de koopkracht, maar omdat het sociaal-psychologisch daar anders gaat, daar is minder behoefte aan ersatz-contact, aan quasi-communicatie zoals die bij ons tussen de smartphones en tablets vooral de jeugd hypnotiseert.

Dit is een andere boodschap dan wat de industrie ons wil doen geloven, maar daarom is ‘echte’ journalistiek en ter plekke gaan voelen en kijken nog steeds nodig. Ik hoef niet naar Barcelona om het nieuws over nieuwe modellen op te pikken, maar zonsopgang op Bali, waar alleen westerse en Japanse toeristen hun iPhones plechtig naar de zon opheffen en de Balinezen nog steeds hun bloemenofferandes brengen, leert je iets over techno-verslaving. Sociale netwerken per mobiel, het heeft iets gekunstelds, iets onechts, iets fascistoïde. Onze minderwaardigheids-gevoelens en onmacht verruilen voor de virtuele meerwaardigheid van ons Apple i-Ego, twitter-volgerschare, de Plus-trend van de netwerken doen we uit armoede, niet omdat we echt gelukkiger van worden. En dat je de westerse toerist alleen maar wifi ziet bellen en surfen omdat internationaal 3G data nog steeds belachelijk duur zijn, is ook een teken aan de wand. Sociale media zijn leuk, maar het mag niks kosten, anders gaan we wel verder shoppen. Het is opvallend, dat men op cruise-schepen, waar internetter belachelijk duur is, daar wel op bespaard, maar de alcohol niet laat staan. 35% van de winst van cruiseschepen komt van de drankverkoop, dat verslaat de Facebook en emailverslaving dus nog met lengtes.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom