MWC Barcelona: eindspel der smartphones

Barcelona MWC is de marktplaats voor de telecom-wereld, waar fabrikanten, providers, telco’s en netco’s bij elkaar komen (85.000 man dit jaar) en de consument eigenlijk niet telt, die krijgt wat men kan bedenken en moet dat maar slikken. Meer bandbreedte, meer gadgets, meer diensten, alles ten dienste van de verdienmodellen.

En daar draaide het om dit jaar, die verdienmodellen. Want het gaat niet meer zo glorieus in de mobiele wereld, er is sprake van verzadiging. Verzadiging bij de gebruiker, verzadiging qua techniek, verzadiging qua aan telecom te besteden geld (arpu), verzadiging qua applicaties.

Met veel gedoe, quasi opzienbarende aankondigingen en keynotes bij wat voorheen de concurrentie was (Facebook topman Zuckerberg) maar steeds meer gezien wordt als deel van de broederschap der vooruitgangsprofiteurs. Want vooruitgang moet er zijn, en als dat niet in onze binnenzak kan, dan kijken we naar onze pols, ons hoofd, voorbij de huiskamer en kantoor naar de auto.

Apple is het lichtend voorbeeld, ook al is de iCompany welbewust geen exposant in Barcelona, niemand kan om de iPhones, iPads and iTunes heen, en men haast zich om de nieuwe richting, de smart of connected car te volgen. iOS software en connectivity als basis voor informatie en entertainment in de auto, ongetwijfeld een plek waar met steeds meer zelfbesturing de passagiers meer tijd krijgen en bezig gehouden kunnen worden. CarPlay, je iPhone functionaliteit koppelen aan het in-car display en sound systeem, wordt uitgerold door Mercedes, Volvo, Honda, Hyundai en Jaguar. Spraaktechnologie (Siri) is het wapen van Apple en omdat de andere grote netco, Google ook al zo zwaar inzet op de automarkt met de Open Automotice Alliance en driverless cars gaat de MCW-kudde komend jaar ongetwijfeld ook die kant uit. Connected cars, boten, vliegtuigen, treinen, scooters, verwacht ook snel de connected kinderwagen!

Dat Apple nog geen smartwatch heeft, de grote Apple TV move niet gekomen is en ook de health en fitness golf door Cupertino niet is opgepakt is veelzeggend. Zit de rest van de wereld dan op het verkeerde spoor, zijn we achter de verkeerde hype aan het lopen? Kwam Facebook, toch wat aan het wegzakken, niet in persoon aanschurken tegen de providers, beleefd vragend of ze Wikipedia en Facebook gratis willen doorgeven aan die arme stakkers in de derde wereld?

De cijfertjes spreken voor zich, in het Westen wordt meer data gedaan, maar niet meer verdiend en lopen met video-doorgifte en steeds meer Cloud, Internet of Things en Big Data toepassingen de nieuwe netwerken ook vol zonder dat het veel oplevert. De dingen verschuiven, van Twitter naar Snapchat en sociale media golven mee met de hype van de jeugd, maar Wifi rukt op en de telco’s zijn aan het verdrogen. Want niet groeien is afsterven in de ICT en net als de Post gaat dat heel snel bij de vaste lijnen. Kabel, glasvezel, de techniek is er en concurrentie genoeg, maar hoe kun je meer uit een consument persen in een economie die maar niet op gang wil komen.

De aankondigingen van nieuwe topmodellen op het MWC, de Samsung Galaxy S5 voorop, zijn marginaal beter dan eerdere smartphones, hebben wat nieuwe functies, meer sensors en wat meer gebruiksgemak, maar gegeven de beperking qua batterijvermogen komt het einde een beetje in zicht. De nieuwste iPhone, de Galaxy S5, maar ook nieuwe modellen van Sony (Xperia Z2) en LG (Pro2) bieden in dezelfde prijsklasse allemaal het zelfde, namelijk een compromis qua rekenkracht en functionaliteit. De verschillen liggen veelal buiten het toestel, de apps, de content diensten (iTunes), de cloud toegang zijn bepalend, daar zitten de echte verschillen en daarom zoeken de fabrikanten, diensten leveranciers en providers elkaar op, daar in Barcelona.

Het kan nog iets sneller, met zuiniger chips, slimmer video-algoritmes en betere batterijtechniek, maar het eind is in zicht. Men schuift wat met toepassingen, de focus ligt iets anders en Microsoft/Nokia lokt de zakelijke smartphone gebruiker, maar het wordt steeds duidelijker dat top-end mobieltjes vooral een vervangingsmarkt bedienen. Daar speelt het imago van het merk en subsidiespel van de telco’s een veel grotere rol dan de kwaliteit van de devices.

Geld verdienen doe je in de groeimarkten, waar men budgetmodellen wil hebben, met misschien iets minder prestaties of gelikt uiterlijk en qua datasnelheden passend bij de oudere generatie netwerken, maar dat trekt allemaal snel bij. De prijs telt daar, en het gaat om aantallen en daar scoort Nokia, met vanouds een goed distributienetwerk, nog wel degelijk, de Lumia 520 is in het 75-150 euro segment de bestverkochte smartphone ter wereld. Dat Nokia toch nog maar met een Android lijn, de X-familie, komt en dat er Android/Windows hybriedes opduiken is allemaal geen goed teken voor Microsoft, dat dapper blijft volhouden en zeker in de zakelijke omgeving en met tablets wel potentie heeft, maar geen punten scoort.

Barcelona was dit jaar weer breder, groeit uit boven de mobieltjes, naast de phablets, tablets en pads met bijbehorende accessoires en diensten hebben nu ook de smartwatches, brillen en fitness devices een plek. Of dat alleen gadgets blijven, of er een markt is nadat de hebbers er een aanschaffen, of de trend naar het ‘quantified self’, volgehangen met sensors en continu gemonitord, echt aanslaat is wat men hoopt, maar er is nog geen goed kanaal voor, de devices veranderen nog te snel en de toepassingen zijn nog klunzig. Smartwatches doen pijn en de meeste Google Glass dragers gebruiken het ding alleen als videocamera, maar dat levert geen strakke beelden op, alleen veel rommel op YouTube.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom