Sandy: harde lessen: Uitval digitale infrastructuur rampzalig

De enorme orkaan Sandy heeft met name in New York voor een enorme chaos gezorgd, waarbij vooral duidelijk werd dat stroomvoorziening en vooral telecommunicatie onontbeerlijk is onze moderne wereld.

De natuur, al dan niet van slag door global warming, doet nog steeds schrikken. Rampen zijn er altijd geweest, en we wapenen ons tegen de gevolgen door dijken, stormvloedkeringen maar toch blijkt iedere keer weer dat we vrij machteloos staan. Deze storm, na Hurricane Irene al de tweede van het “eens in een eeuw” formaat, heeft de kwetsbaarheid van grote steden voor natuurgeweld weer eens duidelijk gemaakt. Men denkt vaak dat dergelijke dingen iets zijn voor verre landen en andere klimaatzones, maar Sandy was wat dat betreft ontnuchterend, het leek echt al veel zo’n rampfilm. De hele Noord-Oost hoek van de VS was ontregeld, Obama legde zelfs z’n verkiezingscampagne plat, er was een behoorlijke paniek, honderdduizenden werden ge-evacueerd, en er vielen dodelijke slachtoffers. New Jersey was de staat die het hardst getroffen werd door orkaan Sandy, tientallen kilometers kustlijn waar huizen door de stormvloed van hun funderingen gelicht werden, steigers en boten honderd meter landinwaarts meegesleurd waren en er woedden veel branden. Het was echter New York waar de meeste mensen last hadden van de stroomuitval, wegvallen van communicatie en internet. De schade, naast de directe schade aan gebouwen, installaties en hardware die al vele tientallen miljarden beloopt, is vooral het gevolg van de verstoring van de normale gang van zaken. De beurs ging twee dagen dicht, er kon geen zaken gedaan worden, mensen konden niet werken, openbaar vervoer en vliegvelden plat, metro ondergelopen, 7 miljoen mensen zonder stroom, en er is ook reputatieschade. Men zal New York gaan mijden als vestigingsplek, onroerend goed wordt minder waard en gaat meer verzekeringspremie kosten, er wordt geschat dat de komende jaren er 10% minder economische activiteit zal zijn in New York, iets dergelijks gebeurde in New Orleans na Katrina. De overheid probeert natuurlijk op dergelijke situaties voorbreid te zijn, in de VS is er de federale rampenbestrijdingsagentschap FEMA, die in dit geval nog voor de storm massaal manschappen, materieel en hulpgoederen in het rampgebied gestationeerd had.

Het is onrustbarend, dat deze tweede grote storm zo snel volgde op Irene, en dat de klimaatwetenschappers verwachten, dat de trend van grote onevenwichtigheden in klimaat en weer nog erger zal worden, door global warming en andere klimatologische en geologische trends, het water stijgt en de orkanen worden heviger. Sandy had een indrukwekkende diameter van bijna 1500 kilometer, veel groter dan eerdere stormen.

Voor de ICT industrie zijn er belangrijke lessen te leren. De grootte van de ramp was zodanig, dat beperkte backup faciliteiten en noodstroomvoorzieningen, maar ook het verdelen van faciliteiten over relatief dicht bij elkaar gelegen lokaties (minder dan 100 km) niet altijd voldoende is. Sommige bedrijven bleken goed voorbereid te zijn, het hoofdkantoor van Goldman Sachs in New York bijvoorbeeld had adequate voorzieningen en bleef verlicht terwijl de rest van de stad door de stroomstoring donker bleef. het merendeel van de bedrijven ging echter plat, terwijl ook de telefoon en andere communicatieverbindingen, soms pas na enige tijd, onderuit gingen, vaak ook weer door de stroomstoring en te beperkte voorzieningen. Sandy heeft wel duidelijk gemaakt, dat eigen servers en eigen datacenters bij zo’n ramp ook onderuit gaan en dat zal ongetwijfeld de overstap naar Cloud diensten een zetje geven. Maar zijn de serverparken van IBM, Microsoft of Google wel beter bestand tegen dergelijke rampen, kun je je afvragen. Nu werden die niet getroffen, maar dat kan een volgende keer anders zijn en als je internet connectie niet werkt, dan heb je ook niet veel aan een aggregaatje om de PC’s te laten draaien. We zijn zo afhankelijk van email en internet dat een losse PC of laptop snel een vrij nutteloos ding wordt. En lokale servers, die wel email verkeer en websites in de lucht houden, gaan zonder stroom ook onderuit en dat kun je wel even opvangen met noodvoorzieningen, maar in New York zat men soms dagen zonder stroom. Mobiele telefonie en 3G bleef redelijk werken in New York, alleen LTE van Verizon ging onder. Dus kon men met smartphones en tablets nog wat doen, maar hoe lang kan dat zonder opladen? Hotmail, Gmail, veel webdiensten bleven ook draaien, omdat de servers ofwel verder weg stonden ofwel goede noodvoorzieningen hadden. Dat mobiele overeind bleef was wel een zegen, in zo’n situatie is een stad helemaal zonder communicatie (de gewone telefoon en triple play digitaal ging wel kopje onder) snel een jungle, dan komt de openbare orde in het gedrang, er is snel plundering, misdrijf en de inzet van hulpdiensten loopt dan ook niet meer, met een grote kans op brede paniek, die nu nog goed werd voorkomen.

De Sandy spam golf

Spammers die willen profiteren van rampen is niets nieuws. Norton verwacht dat nepnieuws, foto’s, Nigeriaanse oplichting, phishing-campagnes, en links naar kwaadaardige video’s vaker zullen opduiken de komende tijd. Zoals altijd zal Norton zijn anti-spam filters blijven updaten om de veiligheid van internetgebruikers te bewaken. Verder adviseert Norton om websiteadressen direct in de browser te typen in plaats van op een link in je email te klikken. Daarnaast adviseert Norton ook om hulp aan de slachtoffers via legitieme en veilige kanalen te regelen. Het is niet verstandig om donaties te doen of producten te kopen via digitale overboekingen of andere betalingsmiddelen die moeilijk te traceren zijn.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom