Guapa Media: online sales

E-commerce blijft ook de komende jaren flink doorgroeien. Met name het B2B kanaal en de zogenaamde nicheshops zullen zich flink gaan ontwikkelen op de Nederlandse e-commerce markt. Dit stelt Mathijs Kok, eigenaar van het snelgroeiende Guapa Media uit Groningen. Consumenten krijgen steeds meer vertrouwen in online winkelen, waarbij de beleving een belangrijkere rol speelt. Daarin vervaagt de grens tussen on- en offline steeds meer. Voor het zakelijke segment geldt dat er nog een flink efficiëntievoordeel is te behalen door online de voorraden te beheren. Hierdoor is de Nederlandse webshopmarkt volop in ontwikkeling. Het totaal aantal webshops in Nederland wordt nu geschat op ruim 24.000. De omzet van de Nederlandse webwinkels steeg in 2011 - ondanks de crisis - naar 9 miljard euro. De verwachting is dat de webwinkelmarkt in 2012 zal doorgroeien naar 9,8 miljard euro. Online consumenten zijn erg tevreden over online winkelen en het online uitgavenpatroon stijgt.
“De gedachte dat bedrijven die nu pas gaan inzetten op e-commerce te laat zijn, is ongepast” zo stelt Kok: “Je kan als bedrijf of ondernemer ook nu nog prima instappen. Het afgelopen jaar hebben wij tientallen webshops gebouwd en zelf kunnen zien wat voor performance zij nu al leveren. Wij helpen opdrachtgevers graag met het invullen van hun online strategie. Dit doen wij door op een begrijpelijke manier wensen te vertalen naar e-commerce oplossingen. Uit de reviews op onze website blijkt dat onze werk- en denkwijze aansluit bij de ambities van online ondernemers.” Online marketing en zoekmachine optimalisatie is voor veel ondernemers nog onbekend terrein. Daarbij komt ook nog eens dat het een redelijke tijdinvestering vraagt om een goede campagne op te zetten of om goede posities binnen Google te krijgen én te behouden. “Met name dat laatste aspect is heel belangrijk. Consumenten klikken sneller op een goed zoekresultaat dan op een advertentie. Ook de conversie ligt hier veel hoger. Wij zullen de komende periode dan ook veel capaciteit vrijmaken voor zoekmachine optimalisatie”, aldus Kok.

Nichewebshops maken een onstuimige groei door op het internet. Waar eerst vooral nog grotere ketens experimenteerden met nichewebshops profiteren nu ook de lokale ondernemers massaal van deze trend. Nichewebshops zijn gespecialiseerde webshops. “Acteren in een nichemarkt vergt een specifieke aanpak van je webshop” vertelt Robert Bakker, eigenaar van de nichewebshop www.gabion-schanskorven.nl.: “Onze webshop trekt zeer relevant bezoek vanuit tal van Europese landen. Wij geven iedere bezoeker alle ruimte om zelf het gewenste product samen te stellen. Ook de bestelprocedure hebben wij uiterst transparant ingericht. Vooral de ‘one page view’ binnen de bestelprocedure die Guapa opzette, helpt bezoekers en zorgt hierdoor voor een hoge conversieratio.” http://www.guapamedia.nl

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom