Apple reseller: naar de andere kant

Apple heeft nu een eigen store op het Leidseplein en dat heeft veel media-aandacht gekregen. Veel resellers zullen, ook al gezien het groeiend marktaandeel van de mac’s en het fenomenelae succes van de iPad wel eens overwegen, willen we ook geen Apple gaan doen. Dat is voor velen een stap te ver, Apple was de vijand en daar wil men geen zaken mee doen, maar ja, de desktop-business stort langzaam ook in, en de leuke tablets vinden hun weg eerder via de bundels en comb’s van de grote teleco’s, via internet winkels (apple zelf voorop) en de grote ketens dan via de traditionele computer-vakman, dus de verleiding is daar!

Het aantal resellers, dat Apple rpodukten verkoopt, is relatief gering vergeleken met bedrijven die meer generieke computer hardware, meestal Windows, verkoopt. Zo’n 50 premium resellers en 200 gelicensieerde Apple-verkopers en daarnaast worden er her en der via distributeurs maar tegen zeer geringe marge, ook wel wat Apple machines, tablets en iPhones verkocht.

Samenwerken met Apple als resellers is altijd een moeilijke zaak geweest, echt distributie-vriendelijk waren ze nooit, geregeld werd er fors gesneden in de licentie-overeenkomsten en merkentrouw is in de visie van Apple een eenzijdig proces, de klant en de rseller moet maar trouw zijn, Apple zelf kan arrogant bepalen hoever met klant en kanaal tegemoet wil komen. Daarbij wordt het opbouwen van een goede relatie met de afnemers wel steeds genoemd, maar in de praktijk zijn er erg veel ontevreden ex-Apple wederverkopers en dureven de huidige distributiepartners nauwelijks kritiek te suien, want Apple houdt niet van vuile was buiten de deur.

Cultuur

Die bedrijfscultuur is niet nieuw, maar zeker van de introductie van de eerste Mac een gegeven. Apple is geen deomcratische club, de bazen beslissen met Steve Jobs als lastige en onaantastbare spelbepaler. Dat komt langzamerhand wel naar buiten, na zijn dood is er nogal wat gepubliceerd, maar ik heb ook persoonlijk en van nabij wel gemerkt hoe naar, eigenwijs en eigenlijk onzeker die Steve was. Dat tikt nog stevig door in de Apple bedrijfscultuur, dat Jobs’ stempel. Hij had enorm talent als marketeer, maar als baas was hij verschrikkelijk, een despoot en tiran, met een ego als een kasteel, hij was tenslotte Apple employee nr 0! Wozniak was nr 1, maar Steven wilde vooraan, dus kreeg hij een badge met nr 0. De eerste echte werknemer was Dan Kottke, nr 2, al jaren een goede vriend van me, die bij de Steve’s in huis werkte en op de sofa sliep, in een bepaald rommelige omgeving en sfeer, want Jobs was in die tijd een soort halve hippie, India-ganger en experimeneerde met van alles. Het was moedig van hem toe te geven dat z’n ervaringen met LSD voor hem de belangrijkste doorbraak in z’n leven was, maar erg sociaal is ie er niet van geworden.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom