TeleVisiebeurs 2014:

Op 14 en 15 april was de Home-Boxx weer de plek waar de nieuwste spullen en diensten op het gebied van mobiele telecommunicatie getoond werden. Veel van het moois van het MWC in Barcelona kon men hier in de hand nemen en proberen. De opzet was hetzelfde als in vorige jaren, maar Tech Data Mobil had er, in lijn met het toekomst thema, wel een strakke presentatie van gemaakt. Op TeleVisie2014 waren alle belangrijke hardwaremerken op het gebied van mobiel en accessoires, netwerken en service centerste zien, maar ook providers en ook TomTom gaf acte de presence. Alle merken waren er, behalve natuurlijk Apple, dat in een soort arrogantie nooit meedoet aan vakbeurzen, maar daarmee ook niet echt indruk kan maken op het retail kanaal, dat stiekem toch steeds meer Apple doet. Steeds meer ketens hebben een shop-in-shop Apple aanpak en de klant vraagt er om. Het is jammer, de Apple iPod, iPhone iPad en Mac’s zijn de apparaten waar iedereen zich mee vergelijkt en dat kunnen de mensen van de vloer nu op zo’n beurs juist niet.

De TeleVisie-beurs is ondertussen, met de foute naam en al, wel het klassieke tweedaagse voorjaars-event voor de telecombranche geworden. Met dit jaar als hoofdboodschap dat gisteren verleden tijd is en morgen allang begonnen is: de toekomst daar draait het om, The Future is Now. Dit jaar ging het vooral om de indruk weg te nemen, dat de ontwikkelingen rond mobiele telefoons en tablets lijken af te nemen. Houd de moed erin, want de toekomst is wat bewolkt, zeker voor de klassieke telecom-winkels. Het product is volwassen, de klant heeft geen behoefte aan voorlichting, loopt misschien wel even binnen om zo’n nieuw mode even vast te houden, maar koopt via internet of belt zelf de provider om een nieuwe deal te regelen.

Er is ook nog wel innovatie, zeker qua randapparatuur en qua vormgeving en de topmodellen bieden meer sensors, meer koppelingen en doen het net weer iets sneller, beter en langer. Er zijn ultradunne, flexibele beeldschermen, die een enorme impact op de hardware zullen hebben, maar niet alles slaat aan. Met mobiel via nfc betalen is al lang aan de orde, maar zet niet echt door, en dat geldt voor veel nieuwtjes, het zijn vaak gadgets voor de alleskoper, maar de gewone gebruiker gaat echt niet met zo’n Google Glass rondlopen de komende jaren. Toch moet er omgezet worden, en daarbij mikt men op de accessoires, de muziek-interfaces, de koppeling van de smartphone of tablet aan grotere schermen, krachtiger audio-installaties en natuurlijke de wearables, de armbanden en andere body-sensors.

Dat van alle kanten nieuwe producten werden getoond, maar ook dat de stap vooruit steeds kleiner wordt is duidelijk, de technische vooruitgang in de baistelefo0on is wel op, nu gaat het om kleine verbeteringen, een mooiere vorm en koppeling aan bijkomende smartwear. Smartwatches, maar ook steeds meer apparaatjes die dingen als polsslag, aantal bewegingen (stappen) en steed meer medische en sociale gegevens oplnemen en doorgeven. Samsung was met z’n Gear wel een van de eersten, maar ook Sony werpt zich op deze uitbreiding van het CE-assortiment alsof we volgende jaar allemaal al niet zonder zo’n sensor-ding op onze pols kunnen. Leuke dingen, vondsten qua toepassingen en gebruik van de sensor-technologie en met zo’n bandje kan men bijvoorbeeld in de fitmess en de zorg leuke dingen doen. In de zorg gaat veel tijd verloren, omdat men reageert op de verkeerde signalen, patiënten worden bijvoorbeeld wakker en denken dat er iets mis is. Als er dan op het nachtkastje een apparaatje staat dat laat zien dat hartslag en ademhaling wel kloppen, hoeft men de noodbel niet in te drukken, terwijl het personeel wel direct wordt opgeroepen als er wel iets niet klopt en dat via de doorgeschakelde monitoring ziet.

Prijsoorlog

Het zat er natuurlijk wel aan te komen, de prijserosie in de smartphones gaat nu snel. Het topmerk Apple en Samsung houden hun premium-modellen nog boven de 600 euro, maar de mindere merken vechten met prijzen die toch allemaal snel naar de honderd euro afzakken. Nokia, dat nu moet gaan scoren, met Windows of Android, zet leuke smartphones neer vanaf 120 euro, voor 150 euro heb je toch al een aardige quadcore met 3G en wie wil nu echt 4G waar je met een beperkt aantal GB’s toch zo aan je limiet zit. Providers zoals KPN hebben het zwaar, hun hoop op ongeremd video en audio streamen en veel meer dataverkeer blijkt door meer wifi (en free wifi) niet echt uit te komen. Ze hebben, net als destijds met de eerste generatie mobiele data, de klant zelf weggejaagd en met afgeknepen databundels schuw gemaakt. Men wijkt uit naar skype en whatsapp, download de films en muziek lekker thuis of via wifi op de zaak of bij de snackbar, en 4G lijkt een zeperd te worden. KPN doet braaf z’n best, maar gaat men de investeringen ook terugverdienen? We zitten niet meer in de golf, maar zijn eigenlijk over de top heen, het gebruik normaliseert en nieuwe klanten binnenhalen is duur en moeilijk, want je moet ze weglokken van een concurrent. Daarbij gaan echte prestaties steeds meer meetellen, en niet alleen bij 3G en 4G dataverkeer. Als blijkt dat bijvoorbeeld T-Mobiel wel druk doet met 4G, maar het gewone belbereik laat verslonzen en je dus af en toe geen bereik hebt, dan stapt de gebruiker snel over. WE zijn gewend aan mobiel bellen, het is een noodzaak geworden, dan wil je geen concessies doen.

Eigenlijk zouden volgend jaar kabelaars Ziggo en UPC (die dan wel samen zijn) ook op deze beurs moeten staan, want via de free-Wifi en het uitbreiden van hun pakket met mobiele telefonie zijn ze een geduchte concurrent voor de traditionele telco’s. En hun aanbod qua IP-diensten en dan met name richting domotica en bewaking is iets waar de branche zeker naar toe gaat, en waar de mobiele operators minder te bieden hebben. KPN kan hier nog wel wat mee, met dsl lijnen, maar het is de vraag of bijvoorbeeld het in stand houden van aparte verkoop-takken zoals Yes nog lang zal duren.

Ook bij de pads en tablet is het dringen geblazen. Iedere fabrikant heeft wel wat, zelfs DECT-specialist Gigaset toonde een leuk setje, een 8 en een 10 inch tablet voor een leuk prijsje, maar dat is wel aansluiten in de rij, want je wordt doodgegooid met dat soort dingen.

Men kan het op zo’n beurs mooi brengen, met fraaie meisjes en gadgets en lokkertjes en natuurlijk zorgde Tech Data voor ruim eten en drinken, dat is een van de leuke dingen van deze beurs, het natje en droogje is keurig verzorgd, met koffie en ijs toe. Dat maakt het makkelijk een praatje te maken en trekt ook ’s avonds nog wat mensen die overdag gewoon in de zaak moeten staan.


Toch is het de vraag, of een dergelijk breed evenement, waar de coop-promotiecentjes in gaan zitten, want de fabrikanten betalen op die manier voor hun standjes, wel de meest effectieve manier is om het kanaal voor te lichten. De combinatie met trainingen en cursusdagen is wat dat betreft een goede greep, want de verkopers moeten tegenwoordig heel wat meer in huis hebben dan weten welke bundel of abonnement de meeste marge genereert.

Beurzen zijn leuk, het is gezellig, je ziet de relaties weer eens, handje schudden, koffie erbij, maar is dit business model wel effectief. Voor veel mensen in het vak is toch hands-on ervaring met nieuwe hardware op een iets dieper niveau nodig, zeker nu het steeds meer draait om apps en cloud. Men heeft complexe vragen en dan zitten er wel mensen van Tech Data Mobile die alles weten over abonnementen en hoe je als retailer daar wat mee kunt verdienen, maar over de cloud wist men niks, dat is een andere afdeling van Tech Data. Dat is jammer, want juist de integratie van smartphones in private of hybriede cloud omgevingen, BYOD, app-ontwikkeling is waar de markt nu om vraagt. Nieuwe telefoontjes, het zal wel, voor een deel blijft dat consumentenspul, het volk wordt gek gemaakt met een Galaxy S5 maar de dealer tast daar meestal naast, omdat KPN en consorten dat aanbieden met enorme subsidie en zelf de gebruikers benaderen. Waar de retail het van moet hebben zijn de moeilijke vragen, de integratie van meerdere modellen in een app-omgeving, het toch maar aanschuiven bij Blackberry omdat die nu ook Android en IOS ondersteunen in hun veilige email-dienst.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom