Social media

De groei van social media lijkt wat ten einde, er zijn nog nieuwe klanten te winnen in de derde wereld, maar er is ook verzadiging, men komt er achter dat inhoudsloze communicatie wel tijd slurpt, maar verder weinig bijdraagt. Nieuwe software structuren zijn nodig.

Honderden vrienden, duizenden volgers, maar wat draagt het allemaal bij aan geluk, welzijn of zelfs maar aan de sociale verbondenheid en eenzaamheid. Die vraag is wat de sociale media aanbieders eigenlijk moet bezighouden. Afgezien van technische ontwikkelingen zoals spraaktechnologie, beeldherkenning, deep learning, AI technieken zou men meer moeten kijken naar de sociologie en psychologie. Waarom kunnen we niet meer dan een beperkt aantal contacten echt goed onderhouden, dat is de problematiek rond Dunbar’s number die steeds meer als beperking van social media wordt gezien.

In allerlei sociale structuren zijn rituelen de manier om communicatie te reguleren en stratificaie in contacten aan te brengen, denk aan de ceremonies en rituelen in het leger, in de wetenschap (titels, peer reviews) en de kerk (zondagsrust). In cyberspace zijn nog nauwelijks rituelen, men probeert in het cyberpaganisme oude ceremonies een nieuwe vorm te geven, maar dat is oude wijn in nieuwe zakken. Een fundamente bezinning op de rol van rituelen, in connectie met een beter begrip van wat bewustzijn en sociaal bewustzijn inhoudt kan leiden tot nieuwe vormen van rituelen in cyberspace. Daar kunnen nieuwe technieken dan wel worden ingezet, bijvoorbeeld door het reguleren van interacties, het filteren en scannen van boodschappen. Veel digitale tweets en korte berichten zijn niet meer dan aandachtvragen, die isoleren kan al veel helpen, maar dat vraagt behoorlijk wat psychologische analyse, zowel op algemeen als persoonlijk niveau, quasi zinloze berichten en tweets voor de een zijn belangrijk voor een ander. Het reguleren van de berichtenstroom is in de niet digitale wereld vrij algemeen, we gebruiken agenda’s, besluitenlijsten, rondvragen en kennen sociale conventies zoals het opsteken van een vinger, die nog geen goede digitale tegenhanger kenne. We kunnen daarbij veel leren van die ‘ rituelen’ in niet digitale interacties.

Als voorbeeld de conferentie-calls via skype. Het blijkt dat de effectiviteit daarvan beperkt wordt als er meer dan 5 of 6 mensen deelenemen aan zo’n gesprek en er een optimum is bij 3 of 4 deelnemers. Men zou dat kunnen opvangen door een soort tweede rang te maken, een grotere groep luisteraars die alleen indicrect (via een button of symbool) kunnen meedoen, een soort interpellatie-aanpak.

Ook zou er een systeem kunnen komen, waarbij alle berichten van een Facebook account eenmaal per week worden gefilterd en samengevat, op basis van kernwoorden die de prioriteit kunnen aangeven. Een andere manier is op een bepaald moment in de week af te spreken voor bijvoorbeeld een skype-meeting, net zoals we dat van kerkdiensten kennen. Zondagmorgen bijvoorbeeld een familie-skype, men tijdige waarschuwingen en een soort agenda om te veel door elkaar praten te beperken. Een soort digitale kerdienst, waar men aan mee kan, maar niet hoeft te doen

Sociale media zijn langzamerhand deel van de interneselijke contactmatrix, maar worden nog niet of zeer beperkt gebruikt als terugkoppelmedium. Een psychiater luistert vooral naar z’n patienten en dat kan ook via skype, maar mensen helpen door hun facebook, skype, chat en tweet verkeer te volgen in het kader van diagnose of therapie, zeg maar cybercoaching, is nog niet wijd verbreid. Communicatie-analyse, het sytematisch volgen van gesprekken, emails etc. wordt wel toegepast bij het begeleiden en optimaliseren van call-center diensten en telefonische verkoop, maar wordt zelden gebruikt voor het bijsturen van niet-commercieel communicatiegedrag. Zoiets kan met menselijke monitoring, maar ik kan me software voorstellen, die een dergelijke filetering en terugkoppeling verzorgt. De cybrspycholoog of communicatiecoach kan een robot-agent zijn, die op basis van stemanalyse of andere technieken aangeeft wat het niveau van de intentie of echtheid is. Met de modernste smartwatches is ook terugkoppeling op basis van bloeddruk, hartslag en zelfs brainwaves niet ondenkbaar. Een dergelijk biofeedback kan incidenteel (therapie) of continu worden ingezet om de communicatie te optimaliseren.

Nieuwe vormen van ritueel contact, nieuwe methoden om rangordes aan te geven in communicatie, real time of offline zullen zeker groeien, en zullen naar mijn mening de effectiviteit van cybercontact gaan verbeteren, hier ligt een interessant ontwikkelterrein voor apps en software.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom