Dealer Info archief

1998

  1. 24 december »
  2. 4 december »
  3. 20 november »
  4. 30 oktober »
  5. 16 oktober »
  6. 25 september »
  7. 11 september »
  8. 14 augustus »
  9. 17 juli »
  10. 19 juni »
  11. 25 mei »
  12. 24 april »
  13. 10 april »
  14. 20 maart »
  15. 6 maart »
  16. 28 februari »
  17. 6 februari »
  18. 9 januari »
Dealer Info archief

jaargang 8, nummer 17, 1998

4 december, 1998

HCC-Dagen: 116.000 en HCC-Net

Wankelzitjes grote trekker

Een verplicht nummer, klaagden heel wat standhouders, maar vrijwel iedereen gaat uiteindelijk toch maar, de hel van Utrecht valt altijd aan het eind van november en heet HCC-dagen. Dit jaar 116.000 bezoekers, marginaal meer dan vorig jaar maar wel op beduidend meer oppervlakte (nu 6 hallen, 52.000 m2) maar even druk, lawaaiig en ondoor- zichtig als altijd.
Misschien nog wel meer, want de trend van de laatste jaren dat een paar erg grote PC-handelaren de zaak domineren is een beetje voorbij.
Vobis is er niet, Dynabyte niet meer (maar ook Dunnet en Funtronics bleven weg), dat waren toch mega-pushers met vaak prijzen die andere standhouders deden verbleken. Nu waren het eerder scanners, printers, ruil-CPU's, software, reeksen Internet-providers die nog even voor de HCC-bui binnen wilden zijn en vooral veel meuk, rommel, overbodige onzindingen en heb-spul. Op vrijdag boven verwachting druk en kooplustig, zaterdag viel in aankopen wat tegen en zondag kwamen de koop- jesjagers.
De inschatting was dat daar relatief veel HCC-leden bij zaten, die voor iedere dag een kaartje kregen en dus zondag nog even terugkwamen voor de opruiming. Een Davilex A2-racer kostte zondagmiddag nog maar een knaak en de porno CD-ROM's gingen en masse gratis de gretige massa in. CD-R schijfjes voor minder dan 2 gulden, oude software voor weggeefprijzen, het sfeertje is bekend, computer waanzin en wie thuiskomt en merkt dat de helft niet werkt mag nog niet klagen!
Wel of niet gaan
De keuze van Vobis om toch maar niet naar de HCC te gaan is duidelijk. Zo goedkoop is de standruimte niet meer, je moet het toch steeds meer aankleden, er wat blote meiden of een band tegenaan gooien en je moet er met prijzen komen, die beduidend lager liggen dan je winkelprijs.
Die moeten dan ook tijdelijk omlaag, je verpest je prijspeil dus en voor wat? Miljoenen omzet in drie dagen, maar nauwelijks marge, soms een boel gezeur met trouwe klanten, je hele verkoopteam in touw, qua veiligheid, beveiliging en intern jatten is het een crime, zo'n HCC is een zware wissel op de organisatie. Voor de grote ketens is het niet zinvol meer, dat blijkt en die blijven dan ook weg. Een bedrijf als PC Bouwmarkt, dat er wel was en ook iets van een half miljoen omzette (veel videokaarten), gaf toch toe dat men niet uit de kosten komt. 15 mille huur, 15 mille stand, het extra personeel, de miskopen, als er wat verkocht wordt is de marge te gering. Maar de uitstraling, naamsbekendheid en de kans om bestaande klanten te begroeten maakt het toch de moeite waard volgens de directie.
Het lijkt erop, dat er naast de must-go organisaties zoals de Internet-providers, de PTT die buzzers en ISDN-troep stond te slijten en de noviteit-pushers (zoals de wankelzitjes voor games die tegen 1599,- weggin- gen), een paar soorten standhouders te herkennen zijn.
Ten eerste zijn dat de weekend-retailers, die op de HCC extra groot staan. De bedrijven die eigenlijk geen echte winkel hebben, maar weekend na weekend naar PC-Dump, PC-Discount of andere koopbeurzen trekken.
Het is een eigen clubje geworden, men kent elkaar en het gaat om vrij gespecialiseerde bedrijven zoals Courbois die nog steeds Amiga en vooral software doet, een heleboel kleine tweehonderd onder- nemingen zijn hierin actief.
Dan zijn er de middelgrote dealers, die op de HCC hun kans zien om bijvoorbeeld quantum-kortingen over het jaar te scoren. Die omzet van misschien wel een miljoen of meer komt van pas als je daarmee een jaarkorting van een paar procent van je distributeur kunt binnenhalen.
Een tweede argument is de team-building, dealers uit het land gaan met de hele club plus aanhang een weekendje HCC doen, lekker stappen, samen doorzatten, je bouwt er een leuk groepsgevoel mee op, zeker als er dan nog goed verkocht wordt. We noteerden flink wat ruzies en irritaties op zaterdagnacht, maar dat wordt dan wel weer rechtgetrokken, samen kom je er wel uit. Belangrijk, beter dan samen gaan skieen, de bazen moeten net zo hard werken als de junior-verkopers, je raakt ingespeeld op het komende seizoen.
Dan de omzet, de HCC is ook een opruimbeurs, de kelder gaat weer eens leeg. Geen echt oud en gebruikt spul, daar zijn de wat rustiger regionale beurzen en beursjes geschikter voor, maar wel de winkeldochters, desnoods in consignatie overgenomen van een distributeur. Er worden relatief weinig complete systemen weggezet, het gaat om de add-ons, de harde schijven en vooral nieuwe scanners en printers.
Monitoren zijn al weer te zwaar, die sleep je niet zo maar naar de trein. Een gekkenhuis, want bij een unit-prijs van 200 gulden betekent een omzet van fl 1 miljoen wel 5000 kassa- bewerkingen. De nettere bedrijven draaien dan ook nog een faktuur uit of sturen die na, de klantenbinding daarvan is niet te verwaarlozen en zo komen ze nog eens terug, dat redt je niet met een enkel pin- automaatje en het kasgeld zagen we her en der in vuilniszakken gaan, zo'n berg was het.
Wat dat betreft zou de beurs van 2001 wel eens een nog groter gekkenhuis kunnen worden, met de euro voor de boeg lijkt de HCC een leuke kans om van het zwarte geld af te komen.
En over voorspellingen gesproken, voor HCC 1999 zullen UPS-voedingen vast een topper zijn, maar men mag dan wel een hele hal inrichten voor millennium-proofing. Het millennium-platform was er dit jaar ook al, naast een stand met schattige millennium-Smarts van I&I. Helaas was de aangekondigde millennium-CD-ROM er nog niet, die is maanden te laat en dat is een slechte beurt voor een club die anderen toch op het hart drukt om tijdig klaar te zijn.
Dezelfde terughoudendheid zien we ook bij leveranciers. Sommigen zoals Epson gaan er hard in, zetten echt duizenden printers af en bouwen dat met een aantal partners ook slim op. Anderen zoals HP gaan niet meer echt in de slag, hun positie in de zakelijke markt zou door de HCC-prijserosie te zeer worden aangetast. Dan zijn er de clubs die de HCC echt als demo-beurs benutten, zoals Philips Wenen dat deze keer de spraak-technologie groots, met band en een hele show onder de aandacht bracht. Verkoop strikt via een paar dealers, maar dat is bijzaak het gaat om de naams/produktbekendheid. Ook Memo Systems deed het zo, lekkere show met geverfde meisjes, wat te drinken en niet verkopen, maar wel 30.000 folders in de tas mee naar huis.
Hobby; nog steeds
De serieuze hobbyist met z'n gg, z'n self-appointed guardian- ship over bijvoorbeeld computerbestuurde treintjespelen was er ook, dit is toch nog steeds 's wereld grootste niet-commerciele hobbyshow. Leuk, bemoedigend en eerlijk gezegd de basis voor de IT van de volgende eeuw. Als er geen zotten meer zijn die hun postzegelverzameling, hun bridge-systeem, hun MSX-gebruikersgroepje in leven houden dan droogt de bron op. Dan is er geen plezier mee, alleen maar handel en lopen we aan de leiband van de Amerikaanse whizz-kids en venture- kapitalisten. Het zijn de kleine prutsers die de applicaties van de toekomst verkennen en misschien zijn dat wel dingen die anders al lang vergeten waren. Gan- zeborden in een virtuele multi-user setting is misschien de hit van 2005, net zoals de Sinterklaas-gedichten generator nog steeds een topper is.
(Nico Baaijens maakte lang geleden de eerste en wij brachten die toen met Commodore-Info op de markt).
Als ik de dikke verhalen hoor van Roel Pieper en z'n Twinning en digitale promotieplannen krijg ik het gevoel dat daarmee een Amerikaans model wordt opgedrukt dat voorbij gaat aan de wezenlijke kracht van de Nederlandse (en Engelse) computeraar, namelijk het gezellige, het kneuterige, het menselijke. In de komende eeuw waar alles kan en er geen technische grenzen zijn zal die gezelligheid, die pruts-aanpak van lekker rommelen en samen een HCC draaien het gaan winnen, denk ik. Gemotiveerde, bezige en vooral communicerende mensen zag ik, die GG-hallen met veel rode truien en vooral veel delen, kennis, ervaring en irritaties. Gooi als ministerie van economische zaken eens wat meer geld tegen dit soort dingen aan dan al dat dure gepraat, dure consultants en uiteindelijk een hol resultaat. Dat heeft de hele Internet-stimulatie wel geleerd en laten we hopen dat de HCC als hobby-basis overeind blijft. Geef geld aan allochtonen- GG's, aan bejaarden-GG's, dat is welbes- teed geld, beperkte isolatie en is economisch gezien op middellange termijn erg goed besteed. Een tekort aan werkkracht in de komende jaren kunnen we opvullen met meer echte huis- tuin- en keukentoepassingen en die kunnen en zullen uit die groep amateurs komen.
Scanner-meuk
Naar schatting zijn er zo'n 6 tot 8.000 scannertjes verkocht, een groot deel ervan door Microtek, dat vanuit een grote groene truck een kleine 400 pallets scanners wegzette (72 per pallet) voor het onnozele bedrag van 100,-. Maar ook Simplex scanners gingen weg voor nauwelijks meer (fl 119,-) en heel veel bezoekers namen er dan ook maar eentje mee. Wat ze er mee doen is de vraag, het Internet zit al verstopt met mega-grote prutskunst en of iedereen z'n eigen kerstkaarten gaat maken is ook de vraag. Maar vooruit, waar een kleurenscanners is volgt snel een kleurenprinter en omgekeerd, handel is handel en of Microtek er verstandig aan deed haar dealer-base hiermee voor het kerstseizoen te bruskeren is maar de vraag. Naamsbekendheid was het argument, op deze manier bereikte men beter en sneller een breed publiek, de naam Microtek staat nu in de markt was het verhaal op de HCC. Of was men toch maar aan het leegverkopen? Per jaar zullen er in ons land een 400.000 tot 600.000 scanners doorheen gaan in het Soho-segment, in dat kader is even scoren leuk, maar kun je misschien beter een consistent kwaliteits-image hoog houden. Anders dan andere jaren waren er geen distributeurs die onder de duiven van de dealers schoten.
Karma had op de beursvloer een `harde schijven'- depot, voor `Dealers only', en bezorgde de harde schijven desgewenst per winkel- wagentje bij de stand van de dealer. EBIC MDI deed hetzelfde met Espon printers.
C2000 had weer een speciale HCC-bezorgdienst voor delaers die meer monitoren noidg hadden.
HCC-Net
Alle hobbyisten op het Internet en liefst in een hanteerbaar verband, de nieuwste plannen van de Hobby Computer Club sloegen in als een bom! Bij de collega-providers dan, die wel een dure stand namen maar dus moesten opboksen tegen het nieuws van een gratis abonnement via de HCC. HCC/C!T-leden betalen alleen eenmalig 17,50 administratiekosten.
KPN levert de inbel-infrastructuur en IDG en de HCC zelf de inhoud van het web-portaal. InterNLnet zorgt voor de email en nieuwsgroepen.
Er is al sprake van enige prijserosie, hoewel de genoemde 30% prijsval voor providers overdreven is, een normaal abonnement kost nog steeds een kleine 30 piek per maand. De angst voor de impact van de kabelmodems is wat weggeebt, in de steden waar je daar al mee te maken hebt zoals Utrecht en Amsterdam is de performance vrij bedroevend. Dichtbij (dus van een server op dezelfde kabel) gaat nog wel, van veraf is het erg sloom, de connecties naar de grote backbones van de kabelaars zijn beperkt. (In Amsterdam gaat A2000 dat met het Amerikaanse Chello nu oppoetsen, maar wordt bedreigd door Opta-acties om een dreigend monopolie daarmee te beperken). Snelheid is voorlopig echter de beperking, ook voor verdere marktpenetratie van de kabelaars. Nog minder snel dan ISDN, zeggen de gebruikers en dat blijkt heel vaak al minder te presteren dan een oud 33k-tje bij een kleinere en vaak snellere provider.
Of de HCC-Net plannen meer succes gaan hebben dan Het Net, een project van KPN waar we niet veel meer over horen en dat in schoonheid wegglijdt naar het kerkhof van andere Dik-missers, is de vraag. Het hangt af van de invulling, hoe open wordt het, hoe veel andere voordelen, e-shopping tegen echte voordeelprijzen en gerichte diensten men op dit nieuwe portaal gaat zetten. Het klinkt leuk, maar het feit dat zowel KPN als IDG hieraan meewerken (en via Planet/World Access en de IDG website zijn beide concurrenten) geeft te denken. Gaat het dan toch niet zo goed met het Internet, deze vlucht vooruit moet met name PI/WA klanten kosten en waarom gaat KPN dan meedoen en de techniek verzorgen? Of schuift men de hele rommel van het Net misschien op termijn naar de HCC?
In dit verband is de fusie (overname) tussen Netscape en AOL wel significant, er is wereldwijd sprake van concentratietendenzen op Inter- net-gebied.
Provider en portal-clubs klonteren samen, nemen er nog een software-browser bij en maken zich zo op voor een nieuwe ronde in Inter- net-marketing.
Mogelijk vooruitlopend op de concurrentie van de kabelnetten is er sprake van een herpositionering van de grote spelers, is een normale ISP nog wel levensvatbaar wanneer breedband-Internet beschik- baar komt?
KPN breekt zichzelf af
De introductie van het HCC-Net, een min of meer gratis (de kleine lettertjes kunnen tegenvallen) Internet dienst voor de HCC/IDG-leden is dus toch nog een verrassende stap. Niet zozeer van de vereniging zelf, die was al jaren bezig met Fido en er zullen her en der wel gebruikersgroepen geweest zijn die riepen dat er een eigen HCC-Internet moest komen. Leuk om weer eens iets eigens te hebben. Door de samenwerking met IDG voor Computer Totaal! en met de Jaarbeurs voor de HCC-dagen verwaterde de HCC-signatuur. Het blad is geen echt clubblad meer, de winst van de HCC-dagen moest gedeeld worden, met HCC-Net kan men nu ook electronisch meer profiel krijgen. Wat dat betreft dus leuk, maar hoe de rest van de provider-markt hierop gaat reageren is onduidelijk.
Op de beurs bleek wel dat de Veronica Internet- promotie er wat verloren bijstond, de omroepen beginnen de slag om de net-consument te verliezen. Als we de signalen juist interpreteren de KPN dus ook, of in ieder geval doen ze zichzelf door de HCC-Net samenwerking voor de technische access-diensten aardig de das om. Misschien dat de tikken wat goedmaken?
In ieder geval, de HCC hebben we weer overleefd, nu het kerstseizoen en op 19 december de 50-ste PC-DUMPdag in de RAI met allerlei attracties en kampioenschappen, tegen januari zijn de magazijnen vast heel wat leger, want kooplustig is men dit jaar zeker.
En dat de organisatie qua beveiliging tekort schiet, willen we ook nog wel even noemen. 's Avonds maar een paar bewakers, maar wel tientallen opruimers en natuurlijk is de Jaarbeurs niet aansprakelijk. Er is her en der fors gejat, en echt niet alleen door de bezoekers. Hoe durft de HCC de vele tientallen miljoenen handel zo maar zonder afdoende maatregelen te laten staan, terwijl standhouders dat risico (geen braak) niet of nauwelijks kunnen verzekeren. Net als in de RAI, waar dat ook voor komt, zou ook de Jaarbeurs haar produkt (en haar toeleveranciers) in dit opzicht eens moeten scannen.

Luc Sala

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom