Dealer Info archief

1998

  1. 24 december »
  2. 4 december »
  3. 20 november »
  4. 30 oktober »
  5. 16 oktober »
  6. 25 september »
  7. 11 september »
  8. 14 augustus »
  9. 17 juli »
  10. 19 juni »
  11. 25 mei »
  12. 24 april »
  13. 10 april »
  14. 20 maart »
  15. 6 maart »
  16. 28 februari »
  17. 6 februari »
  18. 9 januari »
Dealer Info archief

jaargang 8, nummer 17, 1998

4 december, 1998

`Een miljard verbonden PC's'

Intel's netwerk-producten

Voor netwerkproducten ligt er volgens Intel nog een hele markt open. In de visie van de chip-fabrikant is een wereld met meer dan een miljard met elkaar verbonden computers niet ver weg meer. Voor 2005 zal het zover zijn. Intel ziet natuurlijk graag dat de meeste van die PC's op een Intel-processor draait en via de hubs, routers en netwerk-kaarten van de fabrikant met elkaar communiceren.
Intel maakt serieus werk van zijn netwerkproducten. `Het is in vergelijking met de CPU's zeker geen `minor business' voor Intel. Onze topman Craig Barret bemoeit zich er persoonlijk mee', aldus Georg Monzel van de Europese netwerk-divisie.
Intel wil met zijn netwerkproducten net zo'n ontwikkeling doormaken als het afgelopen decennium met de processoren. De doelsteling is om twee keer zo snel als de totale netwerk-markt te groeien. Daar passen ook overnames bij. Eerder nam Intel al een deel van de netwerk-divisie van Digital over en recent liet het zich het buitenkansje om (het noodlijdende) Shiva te kopen niet ontglippen. Ingewijden speculeren al een tijdje over belangstelling van de zijde van Intel om de grote concurrent 3Com over te nemen.
Met de overname van Shiva breidt Intel zijn product-lijn naar de bovenkant uit. Producten voor remote acces en VPN had Intel tot dusver nog niet. Met de integratie van de `remote acces'-producten en de LAN-Rover virtual privat networking-routers waar Shiva een trendsetter mee is, maakt Intel echter geen haast. Shiva zal voorlopig als zelfstandige dochter zijn producten blijven ontwikkelen en op de markt brengen via het eigen verkoopkanaal.
`Over VPN wordt wel veel gesproken maar bijna niemand doet het nog. Het is nog allemaal in ontwikkeling en de Shiva-producten zijn voor ons dan ook in de eerste plaats een nuttige aanvulling.' Intel produceert zelf 10/100 hubs, 10/100-routers, 10MB switches, `dual speed' netwerkadapters voor Ethernet en Fast Ethernet-verbindingen, moederborden met een daarop ge‹ntegreerde netwerk-adapter en printserver-kaarten. Sinds kort is Intel ook begonnen met het ontwikkelen van Gigabit-switches. Daarnaast worden er nog servers, werkstations en beheersoftware gemaakt, maar de adapters zorgen voor ruim 60% van de omzet en de hubs en routers voor ongeveer 30%. Met de netwerkkaarten leidt Intel sinds het derde kwartaal de markt met een aandeel van 45%, net voor 3Com. De verkoop van de hele adapter-serie (ethernet, dual speed en moederborden met een netwerk-chip) was 80% hoger dan een jaar eerder en 37 % hoger dan in het tweede kwartaal. Intel verkoopt de adapters steeds meer aan OEM's en mag, nu ook Dell zich heeft gemeld, de tien grootste PC-fabrikanten tot vaste klant rekenen. Vooral de moederborden met een ingebouwde adapter doen het bij OEM's goed, want dat is een goedkopere oplossing dan een aparte adapter. `Je ziet vaak dat een fabrikant bij standaard-modellen voor die oplossing kiest, bij geavanceerdere werkstations kiest men voor een afzonderlijke adapter', meldt Monzel.
Zwarte doos-benadering
Voor de hubs, routers en adapter-kaarten blijft het midden- en kleinbedrijf de markt waar Intel enorme groeipotentie ziet. Intel richt zich met de netwerk-bouwstenen in het bijzonder op de echte kleine bedrijven met minder dan 25 medewerkers. Monzel: `Uit onderzoek blijkt dat in Europa 58% van het bedrijfsleven bestaat uit eenmanszaken en bedrijven tot 25 medewerkers. Driekwart daarvan heeft PC's maar slechts 20% van die bedrijven maakt gebruik van een netwerk, Internet en email. Vooral in de Benelux zijn er relatief ontzettend veel kleine bedrijven. er zijn uiteraard regionale verschillen maar het is duidelijk de markt waar wat te winnen valt.'
Voor die kleine bedrijven heeft Intel de InBusiness-lijn hubs, printservers, en de Internet Station router ontwikkeld die slechts een taak uitvoeren. Monzel: `Het zijn geen afgeslankte versies van de Express-producten maar speciaal ontwikkelde hubs en routers. Kleine bedrijven hebben geen interesse, geen tijd en geen kennis in huis om een oude PC met software tot router of email-server om te bouwen. Die willen een simpel te installeren zwart doosje waar alleen de stekker nog maar in hoeft. In het kleinbedrijf kijkt men tegen netwerkproducten precies hetzelfde aan als tegen een fax of magnetron, een apparaat dat gewoon een taak goed moet doen, en dat 's avond weer uitgezet kan worden.'
De nieuwe eMail Station, een `dedicated email-servertje', is een voorbeeld van die `zwarte doos'-benadering. Monzer `Wij krijgen wel eens reacties van dealers wat nu de waarde van zo'n apparaatje is als je ook daar een goedkope PC voor kunt gebruiken. Zoals gezegd, kleine bedrijven willen volledige `plug en play'-apparaatjes waar ze verder geen omkijken naar hebben. Net zoals men enkele jaren gelden erg terugschrok voor DOS, buffers of configuratiebestanden, wil men nu ook voor Internet evenmin ingewikkelde oplossingen. Wij horen van dealers dat ze blij zijn met dit soort `plug en play'-apparaten en dat het leuke dingen zijn om te verkopen. Je hoeft klanten niet te ondersteunen bij de aanleg van een netwerkje en je kunt toch een behoorlijke marge maken.'
Inbel-kosten en imago
De eMail Station is rond Sinterklaas beschikbaar bij de distributeurs en heeft een adviesprijs van fl.1.590,- exclusief BTW. Het systeem biedt email-functies (ook interne mail) voor een netwerk met maximaal 50 PC's. Het heeft een 2GB-harde schijf voor de opslag van de post en via een modem of router wordt de verbinding met de provider gelegd. Met de software-wizard moet het servertje binnen 20 minuten te installeren zijn. Intel levert er Microsoft Outlook als mail-client bij maar het werkt ook met andere POP3-clients, zoals Netscape Mail en Eudora.
Een voordeel is dat het ophalen en verzenden van de elektronische post automatisch op de achtergrond gebeurt. Dat bespaart heel wat inbelkosten, want de meeste bedrijven die het personeel email bieden hebben meerdere inbel-accounts bij een Internet-aanbieder. Met de eMail Station volstaat ‚‚n abonnement, kan elke medewerker toch een eigen mail-box krijgen en hoeft er niet meer om de haverklap te worden ingebeld om de berichten handmatig op te halen. Intel heeft uitgerekend dat dat bij een een bedrijf met vijf inbel-accounts in het eerste jaar tot een kostenbesparing van 45% kan leiden op de telefoonkosten. Een onderzoek waarbij men ervan uitgaat dat een medewerker gemiddeld 50 uur per jaar bezig is met het downloaden van email. Een aardige bijkomstigheid is ook dat voor de afzonderlijke mailboxen een eigen domeinnaam gedefinieerd kan worden. Monzer: `Mensen hebben bij een email-adres met de naam van een provider erin meestal toch het idee dat ze niet echt met een groot bedrijf te maken hebben. De mogelijkheid voor een eigen domeinnaam is een handige oplossing voor de kleine bedrijven om toch een professioneel imago uit te stralen.'

Intel Benelux, 010-2866111, fax 010-4554688,
http://www.intel.com

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom