Dealer Info archief

1999

  1. 23 december »
  2. 3 december »
  3. 12 november »
  4. 22 oktober »
  5. 1 oktober »
  6. 10 september »
  7. 20 augustus »
  8. 30 juli »
  9. 9 juli »
  10. 18 juni »
  11. 28 mei »
  12. 7 mei »
  13. 16 april »
  14. 26 maart »
  15. 5 maart »
  16. 12 februari »
  17. 22 januari »
Dealer Info archief

jaargang 9, nummer 4, 1999

26 maart, 1999

CEBIT Nieuws

In totaal 7.341 bedrijven, honderd meer dan in 1998, en tegen de 700.000 bezoekers dit jaar op de 's wereld grootste IT-beurs in Hannover. Het beurs-oppervlak was ook weer groter en hoewel de Duitse bedrijven nog altijd in de meerderheid zijn (40%), komen er steeds meer uit andere delen van de wereld. Vooral de Taiwanesen (nu 509 bedrijven) worden elk jaar talrijker, gevolgd door de Amerikanen (443). Nederlanders komen meestal alleen kijken maar dit jaar was ons land met 123 exposanten beter vertegenwoordigd dan ooit.
Trust
Al jaren aanwezig - in dit blad al eens tot `CeBIT-routinier' bestempeld - is Aashima. De Rotterdammers toonden het hele spectrum Trust-producten. Bezoekers konden de Force Feedback race-sturen en voetpedalen in een echte Formule I-racewagen uitproberen. Verder nieuwe 15,- 17,- en 19- inch monitoren, LCD-schermen en flink wat multimedia-producten als digitale camera's met en zonder LCD-schermpje, web-camera's, een DVD-kit, CD-schrijvers, geluidskaarten en speakers. Ook nieuw, al hoewel in de Nederlandse retail al een maand verkrijgbaar, is de Network-kit voor `gamers'.
De set bevat alle onderdelen om twee computers met elkaar in verbinding te brengen: een kabel van 10 meter en twee PCI-netwerkkaarten waarvan een er een ingebouwde hub heeft. Door dat laatste is tevens uitbreiding van het netwerkje tot vijf gebruikers mogelijk. Uiteraard verpakt in de bekende Trust-doos met een adviesprijs van fl.129,-. Het is wel aardig dat het idee voor deze netwerk-kit van een dealer afkomstig is, aldus Aashima's Marco Pastoor: `Het was een goede tip om alles wat voor een thuis-netwerk nodig eens in een retail-doosje te stoppen.' De vijf jaar geleden begonnen Trust-formule, producten in een herkenbare verpakking met verschillende kleurtjes voor consumenten-producten (vooral in de game-sfeer), een algemene categorie (scanners, toetsenborden) en een de zakelijke lijn (netwerkkaarten, hubs, UPS-en etc.) blijft goed aanslaan in de retail. Dat zorgt nu voor 80% van de omzet, de rest is OEM-productie. In Dordrecht verbouwt Aashima momenteel het Europese logistiek centrum, dat gaat 8 tot 9 keer zo groot worden. Ziet Pastoor voor dit jaar trends in de retail-producten? `Ik geloof in de PC-camera's en digitale camera's. Vooral de web-camera's zijn leuke dingen voor snapshots, maar het prijsniveau moet wel laag blijven. Scanners zitten qua prijs op de bodem, die markt lijkt verzadigd. Daarnaast blijft het vooral gaan om geluidskaarten en aanverwante producten als sub-woofers en speakersets. DVD moet nog komen en ook de LCD-schermen worden belangrijker, al zal die markt nooit zo groot worden als voor CRT-monitoren. Modems en de ISDN-adapters lopen door. Bij analoge modems wordt het moeilijker, de prijzen dalen en zitten vaak al standaard in PC's.' Over kabel-modems hoort hij weinig goede verhalen. Dat blijkt toch vooral een commercieel spel van de Internet-aanbieders op de kabel.
Philips `dunne klant' en draadloze PC/TV-module
Philips was op de CeBIT aanwezig om zijn merknaam als maker van allerhande PC-randapparaten te (be)vestigen. De Brilliance-monitoren, 18,1 inch LCD-schermen, CD-herschrijvers, 48-speed CD-Rom drives zijn inmiddels bekend genoeg. Bij Philips verder PC-camera's, de Velo-handhelds, de Nino-palmtops met Windows CE, de USB-subwoofer en de DVD-ROM kit om een PC met een DVD-speler en MPEG-2 kaart uit te breiden. De Nino 300 heeft er een broertje zonder modem bij gekregen: de Nino 200, lichter en kleiner in een blauwe behuizing en met achtergrondverlichting, Quickstart-toetsen en de pocket-versie van Outlook als agenda-software. Philips wees in verband met de Nino en de Velo tevens op het grote aanbod software dat derden inmiddels voor Windows CE hebben gemaakt, van spellen, agenda's tot mini-spreadsheets en web-browsers. Wat dat betreft lijkt Windows CE wel in te lopen op het Palm-platform. Bij de monitoren was er de nieuwe 107SX, een 17-inch in een modieus blauw design. Eveneens nieuw zijn de 107B XSD en de 109B XSD, monitoren met een afgeronde beeldbuis waardoor een `korte nek' mogelijk wordt. De 17-inch neemt dezelfde ruimte in als een standaard 14-inch en de 19-inch komt overeen met een 17-inch. Op het gebied van PC/TV-integratie presenteerde Philips de Ambi-module, een stukje randapparatuur dat PC-functies (software en ook Internet-verbinding) tot 45 meter draadloos kan doorzenden (ook door muren en plafonds) naar een willekeurig TV-toestel. Hiermee kan een thuisgebruiker bijvoorbeeld met een infarood toetsenbord het TV-scherm als tweede desktop gebruiken terwijl een huisgenoot elders in de woning op de PC wat anders doet. Er is verder alleen een PC-antenne (met een PCI-kaart voor aansluiting) en een ontvangst-terminal op de TV voor nodig.
Opvallend is dat Philips weer computers maakt, al zijn het dan tot `thin clients' omgebouwde LCD-monitoren. Met de NetDisplay 151 is de eerste van een reeks `dunne klanten' uitgebracht die voor grote bedrijven zijn bedoeld. De netwerk-computers zijn in feite de 15,1 inch LCD-schermen waar een 166 MHz MIPS-processor, een Ethernet-kaart, een grafische kaart en geheugen (4 MB RAM, 4MB flash) in de voet zijn ingebouwd. Andere randapparatuur zijn via de USB-poorten aan te sluiten. De NetDisplay draait op de Windows Based Terminal-versie van Windows CE, daardoor in een NT-netwerk te gebruiken, maar is tevens geschikt voor Unix terminal-emulaties.
Voodoo 3
StarTech Computer Products, vooral bekend van Internet-sharing producten, toonde op de CeBIT meubilair voor PC's en servers. Onder de naam Starrack worden rekken op de markt gebracht om PC's en servers netjes verticaal op elkaar te stapelen en zodoende iets te doen aan eventueel ruimtegebrek. Volgens StarTech is er met de rekken minimaal verdubbeling van het vloeroppervlak mogelijk. Een compleet Starreck is verkrijgbaar voor fl.1.299,-.
Maker van grafische kaarten en chips 3Dfx introduceerde op de CeBIT de nieuwe Voodoo3-chips die volgens 3Dfx dezelfde 3D-kracht hebben als dubbele Voodoo2-chips en bij 2D-weergave ook een stuk sneller werken. De Voodoo 2 grafische versneller, in februari gelanceerd en al door vele kaarten-makers gebruikt, is zelf overigens ook weer verbeterd. Ook deze verenigt nu ook de grafische kracht van twee Voodoo-chips in een enkele chipset.
De Voodoo Banshee blijft de Voodoo2 3D -chipset combineren met een aparte `engine'voor 2D-weergave. Bij Creative Labs een aantal kaarten met deze chips, al schijnt de voorkeur toch meer uit te gaan naar de Riva TNT. Op de Creative-stand werd de aandacht vooral getrokken door demonstraties van DVD-spelers met 3D-geluid uit de Dolby Surround-speakers.
Option, een belangrijke speler op de markt van de mobiele communicatiekaartjes, was er met zijn nieuwe `GSM-Ready' drie-in-een modemkaartjes, geschikt voor GSM-telefoons, ISDN-lijnen en de analoge telefoonlijn. De `SnapOn' GSM-modemkaartjes voor 3Com's Palm III en de IBM Workpad kunnen ook op de nieuwe Palm IIIx geklikt worden. Nog altijd een aandachtstrekker is de FirstFone, een kaartmodem zoals ook Ericsson en Compaq die hebben, waar al een GSM-telefoon al ingebakken zit. Vanaf handheld of laptop kan men hiermee dus zonder telefoon rechtstreeks email afhandelen of SMS-berichten ontvangen. Met de bijgeleverde headset kan met dit kaartje ook gewoon getelefoneerd worden vanuit de laptop.
Microsoft 2000
Intel had deze keer, behalve voor de Pentium III, flink wat aandacht voor zijn ambities op de netwerkmarkt. Samen met kersverse dochter-onderneming Shiva (VPN routers), werden de servers, werkstations, netwerkkaarten, hub, routers en printservers getoond. Samen met Picture Tel waren er demonstraties van de TeamStation videoconferencing systemen. In een presentatie gaf Intel de ins en outs over de Xeon-varianten van de Pentium III die deze weken beschikbaar komen. Daarbij kwam tevens weer de visie op het toekomst aanbod, die er op neer komt dat men in 2002 een miljarden aan e-commerce voorziet omdat er tegen die tijd op de wereld minstens een miljoen PC's met elkaar verbonden zullen zijn. Microsoft had in twee hallen een stand, Compaq zelfs in drie. In Hal 1 zo ongeveer met alles wat men in huis heeft. Elders lag het accent op specifieke producten en diensten voor de financiele sector en de PC's, notebooks, monitoren, handheld en palmtop voor consumenten en het MKB.
Microsoft besteedde zijn centrale stand vooral aan demonstraties van de bŠta-versies van Office 2000 en Windows 2000. Met een 60-tal partners werd BackOffice 4.5 en de nieuwe BackOffice Small Business Server gedemonstreerd. In een andere hal kon het bedrijfsleven zich laten voorlichten hoe met deze producten Gates' visie van het `digital nervous system' in praktijk gebracht kon worden. Het nieuwe Office-pakket met HTML als het standaard bestandsformaat en ingebouwde developers-tools gaat toch echt het komend kwartaal verschijnen. Wanneer de opvolger van Windows NT 4.0 komt blijft een vraagteken, het wordt in elk geval de meest uitgebreid geteste software van Microsoft ooit. Op een groot aantal opgestelde computers konden bezoekers stoeien met Office, Windows, Explorer 5.0, diverse amusementsoftware, het MSN met de HotMail email-service en Windows CE. Een WebTV-opstelling was eveneens aanwezig. Microsoft had voor dealers en OEM-klanten ook een aparte desk met informatie over de `piracy'-problematiek en wat de softwarereus daar al dan niet onder de vlag van de BSA tegen onderneemt.
Over Office 2000 gaat het gerucht dat Microsoft dit kantoorpakket zal gaan `poorten' naar Linux, zoals ook Corel dat in de loop van dit jaar zal gaan doen met WordPerfect Office 2000. Corel had ook de bŠta van Corel Draw 9. Op de Cebit was echter weinig te merken van Linux-belangstelling bij Microsoft, dat ook als de grote afwezige werd gezien op de recente Linux-world. Er zijn echter genoeg andere leveranciers die op de Linux-trein springen en het `open source-beleid gaan aanhangen. Achter elkaar maken ze bekend hard- en software voor Linux geschikt te gaan maken. Compaq en IBM timmeren wat dat betreft in de publiciteit het hardst aan de weg. IBM neemt de marktpotentie van Linux zeer serieus. Big Blue gaat het komend jaar zijn hard- en software voor het alternatieve besturingssysteem aanpassen.
Siemens ziet net als Philips wel brood in `thin clients'en toonde de Scovery-terminals. Twee modellen (de 211 en 212) zijn netwerk-terminals met een Linux-besturingssyteem en een x86-processor die met de Citrix-protocollen overweg kunnen. De 110 draait Windows CE in het flash-geheugen en dus een terminal voor de Windows-omgeving. De Scovery 250 is geen echte dunne klant maar eerder een mini- PC zonder harde schijf. Deze heeft namelijk een PII-processor en bovendien met een optionele harde schijf, extra geheugen, een CD-ROM en floppy-drive tot een standaard PC op te tuigen.
Bedrijfsprinters, monitoren
In de hallen voor kantoorautomatisering was bij distributeur Danka het Kodak DigiSource 9110 network-imaging systeem het belangrijkste nieuws. Een nieuw modulair printer-systeem (extra papierbakken voor tot 8000 vel) voor grootschalige documentproductie. De printer drukt 110 pagina's per minuut en kan op maandbasis een miljoen afdrukken verdragen. Alle printertalen worden ondersteund, en het systeem heeft ook een eigen IP-adres, zodat de printer via een browser van elke locatie gebruikt kan worden.
Behalve Philips introduceerden ook Nec en CTX een aantal nieuwe monitoren. Bij Nec, behalve diverse 15-inch LCD-schermen, ook de platte CRT-beeldschermen met een `korte nek' van de Flat Professionals-serie. Naast een paar mini-beeldschermen en draagbare projectoren, showde Nec ook zijn plasma-beeldschermen met een doorsnee van 33, 42 en 50 inch. Het Eindhovense CTX toonde eveneens zijn nieuwe 17-inch en 19-inch `short neck-monitoren, naast de compleet herziene range van 15-inch tot 21-inch CRT-modellen waarvan een aantal met USB-poorten. CTX heeft de notebook-serie uitgebreid met de 900-modellen.
ViewSonic, een in de VS snelgroeiende monitor-fabrikant, wil ook op de volle Europese markt een grote worden met zijn CRT-monitoren en LCD-schermen. Bij de LCD-schermen voor de zakelijke markt is er een 18,1 inch bijgekomen met en diepte van 3,6 inch, een resolutie van 1280x1024 (bij 60 MHz) en een kijkhoek van 160 graden. Adviesprijs: fl.5.795,- exclusief BTW. Verder was op de Cebit alvast het nieuwe topmodel in de professionele lijn CRT-monitoren te bewonderen: een 19-inch met een 4-poorts USB- hub en een plat beeldscherm (fl.1.695,-). Met bolle schermen wordt in dit segment langzamerhand voorgoed afgerekend. Bij ViewSonic tevens de 21 -inch MB110, een multimedia-monitor voor de fervente Internetter of `gamer', met ingebouwde speaker, en subwoofer en een USB-hub.

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom