Dealer Info archief

1999

  1. 23 december »
  2. 3 december »
  3. 12 november »
  4. 22 oktober »
  5. 1 oktober »
  6. 10 september »
  7. 20 augustus »
  8. 30 juli »
  9. 9 juli »
  10. 18 juni »
  11. 28 mei »
  12. 7 mei »
  13. 16 april »
  14. 26 maart »
  15. 5 maart »
  16. 12 februari »
  17. 22 januari »
Dealer Info archief

jaargang 9, nummer 14, 1999

22 oktober, 1999

Email, junk-mail, free-mail, no-mail, bro-mail

Een gratis email-account, dat lijkt de grote trekker van telecom-operators, maar tegenwoordig ook van kruidenier, slager en bordeel, die wat extra klantentrouw willen verwerven. De laatste maand wordt je doodgegooid met gratis Internet-toegang, gratis e-mail en wie het nog niet wist, ook via Hotmail kun je jezelf communicabel maken voor de wereld. Dat spam, junk-mail, ongevraagde porno-aanbiedingen, virus-attachments en de stroom netwerk-scams het gewoon werken met email tot een hachelijke en tijdrovende zaak heeft gemaakt, stopt het enthousiasme van de innovators niet.
Neem dan een Spam-vrij email-account, beperk je email tot de brothers die je wel wilt lezen of retourneer alle mail naar een andere sukkel, die er blij mee is. We filteren, we selecteren, proberen via urgentie-sterretjes iets van een ordening aan te brengen, maar het lijkt op een verloren strijd. Email is aan het verkrotten, de digitale trapveldjes waar Van Boxtel het over heeft zijn al snel digitale puinhopen, de cyberspace vervuilt, de digitale kerkhoven met verwaarloosde websites en nooit opgehaalde email vullen servers en adresruimte.
Is er kans op een grote schoonmaak, of moeten we ons neerleggen bij patches en filters en moet iemand als ik, die honderd boodschappen per dag doorworstelt, waarvan er vijf zinvol zijn, die muisarm en dat tijdverlies maar als offer aan de cybergoden zien? Misschien dat iemand voor mij een filter kan maken, die de emails met attachments al bij de server weer terugstuurt, dat zou helpen!
Ooit had je gewoon een email-adres bij je provider, daar betaalde je voor en je mocht verwachten dat je daarvoor ook een redelijk product kreeg. Niet alleen dat je kon inloggen en je mail lezen, laten staan of retourneren, maar ook dat je van een andere server onder je eigen naam email kon sturen. Dat laatste bleek al snel op te drogen, veel providers lieten je alleen nog maar mail versturen vanaf je eigen account, er werd teveel spam onder pseudoniem afgevuurd. Lastig, in het buitenland kun je dus wel je mail lezen, maar niet onder eigen naam beantwoorden, en in de praktijk neem je dan maar weer het zoveelste Hotmail adres. Ik denk dat ik wel een stuk of veertig email-adressen heb gehad de laatste paar jaar, waar ik nooit meer naar keek, wat zou daar aan urgente boodschappen op staan?
We leren het ook niet, email-etiquette bestaat niet. Men stuurt maar attachments, exe.files en veel te lange berichten. Zelfs de PR-clubs van grote computerleveranciers houden hardnekkig vol om attachments te gebruiken in plaats van de basisboodschap. Als je vanwege de virussen of de ruimte die attachments vragen die rommel niet wil hebben en ze dus niet opent weet je niet waar het over gaat. Apple bijvoorbeeld doet dat nog steeds, schandalig. Dat die PR-clubs dat niet in de gaten hebben. Geen attachments, geen lange files, als er iets belangrijks te melden is zet het dan op een website om het zelf op te halen.
Kortom, email blijft een ramp, ik denk dat we daar mee moeten leren leven, maar wie zegt zoveel plezier te beleven aan z'n elektronische correspondentie mag de mijne overnemen.

Luc Sala

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom