Dealer Info archief
2000
![]() |
jaargang 10, nummer 5, 2000
14 april, 2000
The Internet Working Event: ADSL en kabel-breedbandte
De `E-future' was dit jaar het
thema op de The InterNetworking Event van 28 tot 30 maart in de RAI. De
belangrijkste beurs (vroeger LAN-world) op het vlak netwerken, Internet
en telecom trok op deze tiende editie met dik 25.000 bezoekers weer meer
publiek. Het is voorjaar en iedereen komt elkaar weer eens tegen, dat is altijd
mooi, maar je hoort ook andere geluiden. Het kwam dit jaar wat warrig over,
iedereen staat door elkaar, telecom-bedrijven, web-designers,
retailers, Internet-providers en distributeurs. Het is nog niet zo als de
Internet in Business maar ook de InterNetworking lijkt niet helemaal meer het
juiste publiek te trekken. Te veel hobbyisten, te weinig de vakmensen en
beslissers uit het bedrijfsleven waar het toch om draait. Niet voor niets liet een bedrijf als Cisco
(en een aantal partners) dit jaar de beurs links liggen. Die ontmoeten hun
klanten wel op het eigen I-vision evenement (bovendien goedkoper dan een
stand in de RAI). Het karakter van een beurs van netwerk-hardware en
management-software is er nog wel maar onder de noemer `E-future'
was het dit jaar de `elektronisch toekomst' die de klok sloeg. De bezoekers
konden zich onderdompelen in wat er is op het vlak van breedband-diensten,
Internet-diensten, e-business toepassingen, Internetten op het
mobieltje (WAP), spraak over het LAN, noem maar op.
De belangrijkste vernieuwingen zitten in breedband-Internet: ADSL-lijnen en meerbandbreedte op de kabel. De KPN rolt deze ADSL-verbindingen uit in diverse steden (1 MBps downstream, 256 KBps upstream, minder bandbreedte dan kan, om ISDN niet direct weg te concurreren), diverse andere providers verkopen daarbij de modems. Ook op de kabel van UPC wordt op termijn breder (naar 400 Gbps is mogelijk). Telecom-bedrijven, providers zoeken content om met die extra bandbreedte Internet tot een `compelling experience' te maken. Breedbandige toegang tot Internet kom binnen afzienbare tijd zeker op grote schaal beschikbaar, was dan ook de conclusie van het discussie-panel met o.a. Leo Robool (KPN, Gary Mesch (Versatel) en Henk Koning (UPC).
Euronet-Internet is een Internet-aanbieder die het bij de core-business van snelle toegang en hosting houdt en net als UUNet niet zo nodig in content stapt. Content is iets voor gratis providers die zich puur op consumenten richten. Euronet volgt de KPN en biedt van mei toegang via ADSL-lijnen in de vier grote steden. Een beter keus dan een dure huurlijn voor bedrijven die continu online zijn en zaken willen doen op het Web maar ook voor consument die liever een vaste maandelijkse prijs ( fl.65,-) betaald voor een permanente verbinding over een snelle telefoonlijn.
Hewlett-Packard positioneerde zich voor het eerst in Nederland met het `HP Invent' logo en een garage-stand als dynamisch/innovatief bedrijf. Het e-PC concept is een voorbeeld van vernieuwing. HP had de e-PC in november nog niet aangekondigd of Compaq kwam al met hetzelfde in de vorm de iPaq. De eerste e-PC is een HP e-Vectra, een mini-PC ter grootte van de dikke Van Dale, puur bedoeld voor de business-markt, met alle eigenschappen van een normaal werkstation die qua software ook al thin client geconfigureerd kan worden.
De belangrijkste vernieuwingen zitten in breedband-Internet: ADSL-lijnen en meerbandbreedte op de kabel. De KPN rolt deze ADSL-verbindingen uit in diverse steden (1 MBps downstream, 256 KBps upstream, minder bandbreedte dan kan, om ISDN niet direct weg te concurreren), diverse andere providers verkopen daarbij de modems. Ook op de kabel van UPC wordt op termijn breder (naar 400 Gbps is mogelijk). Telecom-bedrijven, providers zoeken content om met die extra bandbreedte Internet tot een `compelling experience' te maken. Breedbandige toegang tot Internet kom binnen afzienbare tijd zeker op grote schaal beschikbaar, was dan ook de conclusie van het discussie-panel met o.a. Leo Robool (KPN, Gary Mesch (Versatel) en Henk Koning (UPC).
Euronet-Internet is een Internet-aanbieder die het bij de core-business van snelle toegang en hosting houdt en net als UUNet niet zo nodig in content stapt. Content is iets voor gratis providers die zich puur op consumenten richten. Euronet volgt de KPN en biedt van mei toegang via ADSL-lijnen in de vier grote steden. Een beter keus dan een dure huurlijn voor bedrijven die continu online zijn en zaken willen doen op het Web maar ook voor consument die liever een vaste maandelijkse prijs ( fl.65,-) betaald voor een permanente verbinding over een snelle telefoonlijn.
Hewlett-Packard positioneerde zich voor het eerst in Nederland met het `HP Invent' logo en een garage-stand als dynamisch/innovatief bedrijf. Het e-PC concept is een voorbeeld van vernieuwing. HP had de e-PC in november nog niet aangekondigd of Compaq kwam al met hetzelfde in de vorm de iPaq. De eerste e-PC is een HP e-Vectra, een mini-PC ter grootte van de dikke Van Dale, puur bedoeld voor de business-markt, met alle eigenschappen van een normaal werkstation die qua software ook al thin client geconfigureerd kan worden.
© Dealer Info