Dealer Info archief

2000

  1. 21 december »
  2. 1 december »
  3. 17 november »
  4. 27 oktober »
  5. 6 oktober »
  6. 22 september »
  7. 8 september »
  8. 18 augustus »
  9. 28 juli »
  10. 7 juli »
  11. 16 juni »
  12. 26 mei »
  13. 4 mei »
  14. 14 april »
  15. 24 maart »
  16. 2 maart »
  17. 11 februari »
  18. 21 januari »
Dealer Info archief

jaargang 10, nummer 8, 2000

16 juni, 2000

Internet-Café: mega-topper of flop

In Amsterdam opende easyEverything haar deuren met een 650 seat Internet café op de Reguliersbreestraat, Rotterdam is iets kleiner, maar ook KPN zag het licht en kopieerde haastig het concept, ondernemen in PTT-termen is tenslotte achter de markt aanrennen. De vraag is nu of Stelios Haji-Ioannou, een gezette dertiger met een straatvechtersclubje voornamelijk Engelse managers om zich heen, hier geld aan gaat verdienen. Hij durft, dat bewees hij wel met EasyJet, vliegtarieven waar de grote luchtlijnen niet van konden slapen. Maar jets waren niet genoeg, je proeft een beetje de Branson/Virgin ambitie, Stelios is net zo'n eigenwijs en een tikje arrogant type, vriendelijk maar beslist en niet gevoelig voor twijfel. Want enige twijfel mag je toch wel hebben, de cijfertjes geven niet direct aan dat dit een goudmijn zal worden. In hun Londense vestiging draait het nu een klein jaar, daar halen ze in de topuren (14-19u) wel een 94% score, maar is dat voldoende.
Afgezien van de cijfertjes, daar komen we op terug, ziet easyEverything er gelikt uit. Niet overdadig, de wat steriele sfeer doet je in Amsterdam toch nog even denken aan de Hema en de geur van de rookworst zal menigeen spontaan in de neus komen, hoe vaak ging ik daar niet zo'n vette Hemaworst halen (hemaworst.nl!). Technisch gezien blijkt dat de ervaring van de Londonse vestiging heeft geleid tot een gelikte opzet, met fraaie LCD-schermen, HP hardware en een goede centrale beheersstructuur. Je koopt een kaartje (normale prijs fl. 2,50 per uur, openingsaanbod 5 uur voor fl. 2,50) met een toegangsnummer en code en je kunt dan op een willekeurige machine aan de gang. Het kaartje is 28 dagen geldig, dus iedere dag even binnenlopen is mogelijk. Er zijn centrale faciliteiten voor printen, op CD-ROM zetten van bestanden etc.
24 uur haalbaar?
Koffie, broodjes, men gaat uit van 24 uur opening, maar of dat allemaal geregeld is met de gemeente is de vraag, de daartoe noodzakelijke exploitatievergunning was bij de opening nog niet te bespeuren, je kreeg het gevoel dat men de noviteit en media-belangstelling gebruikt om de openstelling stilzwijgend af te dwingen. Of dat werkelijk gaat lukken, de locatie is vlak bij het Rembrandtsplein en naast de Febo zeker geen veilige en als je er de hele nacht koffie kunt krijgen lijkt me de beveiliging zo rond 3 of 4 uur zaterdagnacht een probleem. Twee bewakers helpen dan niet tegen groepen dronken amokmakers, ook in dit opzicht krijg je de indruk dat hier de formule telt en de lokale omstandigheden niet of nauwelijks zijn ingecalculeerd. Als het koud wordt is het een ideale hangplaats voor daklozen en andere hanggroepen, hoe werk je die 'rechtens' weer naar buiten. Wie houdt de toeristen tegen die zonder hotel dan maar een nachtje gaan Internet/slapen, voor een tientje kom je de kleine uurtjes zo wel relatief veilig door.
Het is allemaal snel en met veel verve neergezet, maar de moeilijke vragen over capaciteit, juridische aansprakelijkheid, virusdreiging, downloaden van illegale data worden iets te makkelijk weg gewimpeld door Stelios en business development manager Ivar Gribnau. "Dat is iets voor specialisten, we hebben nog geen problemen gehad, dat is niet onze zaak, maar harde maatregelen om bijvoorbeeld te voorkomen dat iemand het volgende "I Love You" virus vanuit een easyEverything-winkel verspreid (eerst downloaden van je virus van een andere locatie onder een andere naam, een paar keer doen verhuizen naar handige algemene plekken zoals Hotmail, dan ophalen en hernoemen en de wereld in) zijn er blijkbaar niet. Er is een firewall om de eigen server en vast wel een virusscanner, maar nieuwe virussen pikt die niet op. Ook voor Buma/Stemra en andere rechtenvorsers zoals de BSA is dit een ideale plaats voor een inval, want wat wordt er door en bij easyEverything op schijf gezet? Gnutella, Napster, de MP3-muziekjes zullen vast en masse worden opgehaald. En daar een rem op zetten, dat zou de core-USP van easyEverything aantasten, je gaat toch Internetten om er iets van mee te nemen. De hackers gaan deze plek ook vast snel ontdekken, voor dat geld kun je geen modem aan de praat houden en 90 gulden per maand voor Chello vertaald zich snel naar 36 uur easyEverything Internetten. Het voelt allemaal aan als Zeeman, als de Hema, lage prijs en veel spul voor je geld. Een beetje Albert Cuyp-markt mentaliteit gemengd met Internet-grootheidswaanzin, we zetten dit wereldwijd even in de markt, als er geen geld verdiend wordt komt er wel een prestigieuze koper die het overneemt. Die dubbele bodem zit er wel een beetje in, want grof geld verdienen lijkt me moeilijk in de huidige opzet.
Maar als de groei van Chello niet doorzet omdat de gemiddelde burger niet snel genoeg net-waardig wordt, dan is zo'n mega-promotieplek natuurlijk een aardige manier om de consument te benaderen en te laten wennen aan snel Internet. Bovendien, de concurrentie tegen die fl 2,50 per uur moet ook voor Chello en de MxStream (ADSL) aanbieders lastig zijn, terwijl ISDN en telefoonmodem-Internet helemaal op afstand wordt gezet. Dus zijn Chello/UPC, maar ook KPN en misschien SBS met Internet-content aspiraties potentiële kopers. Stelios loopt net wat voor de markt uit, in Internet-termen hoef je dan nog niets te verdienen, als je maar traffic genereert.
Geld verdienen
Nu begon ik zelf eind 1994 het eerste Internet-café in Amsterdam (Myster op de Lijnbaansgracht) en kwam er toen al snel achter dat dat geen economisch zinvolle activiteit was. Te dure toegang, te veel support voor Internet-leken, in die tijd was het nog een soort evangelisatie. Maar ook andere Internet-café's werden geen succes, ze gingen bij bosjes open en weer dicht, soms failliet, eigenlijk bleek dat alleen een combinatie met een horeca-gelegenheid of coffeeshop zinvol was, maar het bleef veelal kleinschalig gepruts, een paar units en niet als hoofdinkomstenbron. Stelios wil dat nu anders doen, hij gaat in de megasfeer met honderden "seats", een centraal bestuurde set PC's, plaatsbesparende platte schermen, werken met toegangscodes en met faciliteiten voor downloaden. Hoewel in Londen het meeste verkeer draait om e-mail checks van toeristen en city-werkers, was in Amsterdam op de eerste dagen wat meer surfing te bespeuren. Met een publiek dat naast toeristen ook duidelijk veel allochtonen telde, wist men op de eerste dag zo'n 60% vulgraad in de middag te boeken, in de avond liep dat terug tot 41% om 21u. Nieuwsgierigen, maar ook al wat fervente surfers, die maar gelijk een hele stapel uren insloegen, een maand de tijd om je 5 uur voor fl.2,50 op te maken, in koude nachten is dat geen hoge prijs voor een slaapplaats met je kop tegen het LCD-scherm. Men verkoopt er koffie, broodjes, maar ook koptelefoons en Internet-parafernalia, maar dat kan geen vetpot zijn. Laten we eens gaan rekenen.
Kosten en opbrengsten
Even afgezien van de horeca moet easyEverything het hebben van uurtjes gebruik, reclame-opbrengsten van banners, wat verkoop van afdrukken en downloads op CD, tenzij easyEverything ook betekent dat men er pizza's kan bestellen en waarom geen joints. De adverteerders betalen niet op basis van zichtbaarheid, onderop ieder scherm is ruim gebannerd, maar alleen bij doorklikken tikt de kassa. En wie gaat nu als gelegenheids-surfer af op aanbiedingen, de opbrengsten daarvan zouden nog wel eens tegen kunnen vallen. En dan de kosten. Het pand, op A1 locatie, kost zo'n 1,1 miljoen gulden per jaar en dat is voor ruim 1000 m2 begane grond geen extreme prijs, maar ook niet goedkoop, de Hema betaalt in de Kalvertoren (souterrain) nu veel minder. Men denkt 750.000 gulden per jaar te besteden aan reclame en marketing en het personeel (ongeveer 30 man voor de 24 uur) kost minimaal zo'n 1,8 miljoen. De investering in computers en inrichting was 3 miljoen, in drie jaar afschrijven is dat per jaar 1,1 miljoen bij een bescheiden rente, aan software en content creatie zo'n man of twee a 150.000, de telecom kost voor 2 maal 8 Mbps inclusief verkeer ongeveer 2 ton per jaar, bewaking, verzekering, juristen, kantoor etc. zo'n 3 tot 4 ton en dan zal de overheid ook nog wel wat precario, reinigingsrecht en zo vereisen, nog een ton of zo.
Samen een jaarlast van zo'n 5,5 miljoen. Zelf geeft men op bij 7000 Internetters per dag quitte te draaien, als die gemiddeld een uur surfen is dat per dag zo'n 15 mille exclusief BTW inkomsten, per jaar dus inderdaad ongeveer 5,5 miljoen. Maar 7000 seat-uren, dat betekent bij 650 seats dat je die al 11,5 uur helemaal vol moet hebben zitten of dat je een gemiddelde bezettingsgraad van 50% moet halen. En dat is krap, want midden in de nacht staat men vast niet in de rij. Kortom, bij fl. 2,50 per uur incl. BTW is het geen vetpot en zelfs als het enorm goed draait, is de winst hoogstens een paar miljoen per jaar. Het zou kunnen, maar dan moet het publiek zich wel netjes gedragen, zijn een man of 12 inclusief twee bewakers wel voldoende om 650 man plus de wachtenden en de koffiedrinkers in toom te houden?
Volgens mij is het een gok, en kan niet anders dan de gedachte meespelen, dat er op termijn nieuwe inkomstenbronnen bijkomen, zoals het bekijken van speelfilms vanaf de eigen server (dan kan het snel genoeg zonder belasting van de links en bovendien met actuele films, voetbal etc.), het geven van cursussen, bedrijfsdagen, maar dat zal sterk afhangen van de ruimte die het lokale management krijgt. En anders, ik merkte dat hierboven al op, is verkoop aan UPC, Casema, SBS of KPN een optie. Als de loop er een beetje inzit krijg je daar een aardig "captive" audience waar je van alles op kunt uitproberen.

L.S.

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom