Dealer Info archief

2002

  1. 10 januari »
  2. 20 december »
  3. 29 november »
  4. 8 november »
  5. 18 oktober »
  6. 27 september »
  7. 13 september »
  8. 23 augustus »
  9. 31 juli »
  10. 5 juli »
  11. 14 juni »
  12. 24 mei »
  13. 3 mei »
  14. 12 april »
  15. 22 maart »
  16. 1 maart »
  17. 8 februari »
  18. 18 januari »
Dealer Info archief

jaargang 12, nummer 16, 2002

29 november, 2002

Fun, impuls, productlijken

Van de borreltafel


Nog even geen oorlog, olie goedkoper, beurs ietsje beter, maar de flessen champagne zullen dit jaar minder vrolijk knallen. De fraaie marketing visies zijn, in het zicht van een nog steeds kwakkelende economie en een aarzelende vraag, langzamerhand als luxe overboord gezet. Verkopen, verkopen, verkopen, stouw die markt vol, op welke manier dan ook. Het hele assortiment trucjes wordt ingezet, de uitverkoop oneindig opgerekt, de handel volgepropt en laten we allemaal maar hopen dat HCC en kerstseizoen goed gaan lopen. Iedereen hoopt dat er flink wat 'fun'-spul verkocht gaat worden, daar zitten (in het begin) leuke marges op, maar let op, wat zijn de verkoopkosten van dat spul. Factuurregels kosten geld, als klein spul administratief dezelfde weg volgt als systemen of zware componenten, dan bedreig je jezelf!
De meeste winkels zien een duidelijke verschuiving naar accessoires, naar add-ons, extra's, je ziet steeds meer rekken komen, wie een compleet assortiment inkt heeft kan daarmee nieuw publiek aantrekken. Software uit het rek blijft moeilijk, misschien wat spelletjes dit seizoen, maar een Office-pakket of XP blijft lang staan, dat soort spul verkoop je aan vaste MKB en institutionele klanten, niet van de plank. Wel verkopen doen keyboards, muizen, CD-writers, DVD-lezers, maar DVD-films is weer zo'n probleemgebied. Je wordt al gauw een soort videotheek, meer dan wat impulstitels en een budget-bundeltje heeft de gemiddelde PC-retailer niet staan. Men kiest liever voor wat meer digitale camera's en printers dan voor zo'n bak met DVD-titels, die onder je handen worden afgeprijsd en bij het Kruidvat bij de kassa liggen.
Fun doet het goed, het mag er ook wat gekker uitzien, de consument begint in te zien dat een muis met lichtjes of een halfdoorzichtig keyboard als kadootje ook wel kan. En fun heeft hoge marges, voor een korte tijd dan, want het is modegevoelig spul, maar de komende maanden zit de loop er nog wel in. Pas als de wintersport gaat trekken en het voorjaar weer lokt komen we achter onze PC vandaan, deze maanden is lekker surfen en computeren populair.
Voor de wat zwaardere systemen en de meenemers ligt het wat moeilijker, want de markt is behoorlijk verzadigd, en daar gaat de prijsconcurrentie wat meer pijn doen. De kleine merken hebben het toch al moeilijker, hun marketing kosten drukken relatief zwaar en de dealers willen niet al te veel risico meer lopen, wat dat betreft zie je een merk als Apple ook niet meer meekomen.
Maar het is seizoen, dus iedereen probeert wel wat, als de dealer er bij X of Y systemen al geen DVD speler gratis bij krijgt, dan doen we er wel wat extra software of wat overdikke speakers bij.
Of het allemaal effectief is, mag betwijfeld worden, want hoe goed lopen die woensdag-acties van HP nou nog. Ze zetten voor de helft van de prijs leuk wat weg, maar de animo neemt af, de verrassing is over en klanten vragen nu al, wanneer er weer zo'n actie komt. Met andere woorden, we wachten wel even, dat prijsniveau is wat we nu als normaal beschouwen. Dat is natuurlijk een oude marktwijsheid, als je gaat discounten zakt je prijs in, omlaag is altijd makkelijker dan omhoog. Ze zitten met dat soort acties aan de grens, het A-merk imago raakt zo beschadigd. Maar het nieuwe HP moet wel. Ze zijn de grootste in de markt, zitten logischerwijs nog wel met wat dubbele productlijken, sorry -lijnen en je moet toch wat tegenover dat verrekte Dell. Want Dell blijft doorstomen, hun commodity aanpak past goed bij de huidige sfeer, hun upselling werkt, en innovatie, ach een nieuw kastje, wat meer Gigahertzjes en wat WiFI is voorlopig wel genoeg. Het marktaandeel van Dell blijft dus groeien, ten koste van heel wat traditioneler toko's, die te veel marge moeten vragen en met hun toegevoegde waarde, consultancy en doorwrochte visie niet meer aan de bak komen. Niet dat het helemaal gevaarloos is, er zijn wat meer klachten over de Dell kwaliteit, consumenten die na een web-bestelling in de nabel-fase toch een paar honderd euro meer uitgaven voelen zich een tikje gemanipuleerd, service op afstand via partners blijft problematisch.
Heel wat bedrijven hopen, dat het vierde kwartaal hen nog net boven water houdt, want van een aantrekkende markt is nog geen sprake geweest. Her en der zie je de vervangingen weer wat aantrekken, maar het blijft kwakkelen.
Renteverlaging, oorlog, de een ziet er een positieve impuls in, de ander schroeft de investeringskraan nog verder dicht. Met een zo lage rente zou investeren in wat nieuws heel goedkoop moeten zijn, maar je ziet eerder dat de banken de kredietkraan dichtdraaien. Wave PC, een dappere bouwer die langzamerhand wat naam begon te krijgen, gaat zonder krediet op de fles, het ziet er naar uit dat Mans Willemsen zelfs met de 1,2 miljoen euro die NMB-Heller kwijtscheldt onderuit gaat. Maar ongetwijfeld komt er wel een nieuwe BV en een doorstart, zo gaat dat tegenwoordig.
Rijk worden aan probleemkinderen, een paar ouwe rotten kennen de trucjes, bij Laser gaan ze ook weer door. Ben Jan maakte weer een mooie hinkstapsprong, verkocht eerst de zaak aan werknemers en toen het wegzakte, pakte hij de restjes weer op en is nu zelfs officieel directeur. Eventjes uit de schaduw, niet zijn gebruikelijke stijl, maar hij heeft nog wel wat centjes liggen denken we en is eigenlijk de stille raider aan de onderkant van de IT-markt.
Melk ze leeg!
En dan het melken, we merken dat veel bedrijven, al dan niet gedwongen door de crisis, aan het melken zijn geslagen. Dat wil zeggen hun klanten benaderen voor extra onderhoud, extra dit, een controle zo, een nalevering zus, wat rommelen met retouren, een partijtje meuk toch uitleveren om wat tijd te rekken en de stapel refurbished te verlagen, er zijn heel veel manieren om je klanten nog wat te melken. En je merkt het ook niet zo snel, pas na een tijdje merkt de klant dat z'n kosten omhoog gaan, en is die controle pas ook niet geweest. Het zijn niet alleen de computer-bedrijven die dit doen, we merkten dat onze pinpas-machines onverklaarbaar ook wat vaker weigeren, je krijgt dan een ruilunit voor 250 euro, maar dat gebeurt net iets te vaak. En huisbazen, die zijn plotseling ook zo actief met brandinspecties, nieuwe eisen hier, ze willen dat aanpassen en u moet nu toch echt dit, en we hebben een vaste aannemer, is dan de grap. Ja, als je als onroerend goed exploitant in de problemen komt, dan kun je zo natuurlijk je eigen onderhouds- bedrijfjes aan werk helpen. Zelfs ongemerkt, want dat valt wel in de service-kosten weg te stoppen, die gaan dan volgend jaar wat extra omhoog, ja er was veel achterstallig werk te doen, nietwaar?
Nu blijkt dat er enorme leegstand is, wordt wel duidelijk dat die makelaars ook flink gelogen hebben de afgelopen jaren, net als bij huizen heeft men de cijfers een beetje "geholpen", dat maakt de crisis nu extra diep. Overheden en kopers/huurders zijn op het verkeerde been gezet met berichten over nog steeds stijgende prijzen en vraag, terwijl de neergang er voor de insiders al was. Is dat ook geen "insider trading"?
Dat er nog dromers zijn, bewijst uitgever Big (Biggelaar) met QuoteNET, een nieuwe provider, zeker bedoeld voor friends en family, die ook eens in de 500 top willen. En met dat lijstje blijkt Jort Kelder weer iets te enthousiast te doen, het is toch ook verschrikkelijk dat je als rijk mens min of meer tot doelwit wordt gemaakt in zo'n lijst. Dat zoiets nu aan de orde komt rond een vastgoedhandelaar is jammer, aan al die lieden zit een crimineel luchtje, maar het principe is ook fout, op deze manier moet iemand met geld al snel bewaking inroepen en wat als het niet klopt, die Kelder gooit er ook maar wat schattingen tegenaan. Z'n inzicht in bedrijfsvoering is echt minimaal blijkt als je in de kroeg met hem praat.
Maar Quote-baas vd Biggelaar kreeg van Reggeborg wel 7 miljoen extra speelgeld en daarmee zien we Wessels en Nina Brink weer terug. Want die zitten achter Reggeborg, het vehikel dat ook rond Worldonline toch nog z'n leuke deal maakte. Sommige uitgevers leiden aan megalomanie, de Vlieger (o.m.Oor) en Biggelaar willen ook al het Parool overnemen. Dat gaat nu met Belgische steun verder, maar maakt weinig kans want adverteerders zijn zeer gevoelig voor arrogantie en dat de oplagecijfers van het Parool ook niet klopten kwam ook al in het nieuws.
Over halve leugentjes gesproken, in augustus liet KPN weten dat er (in Europa) 100.000 i-Modes waren verkocht, nu geeft bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer in november aan, dat de doelstelling in Nederland helemaal niet is gehaald. Eind september had KPN nog maar 43.500 I-mode abonnees en Toshiba krijgt de schuld. In Duitsland had KPN eind september 99.000 I-mode abonnees. Maar Scheepbouwer zegt dat KPN in de loop van 2003 in totaal 1 miljoen I-mode klanten zal hebben. Dat wil zeggen, als men de klanten beter gaat uitleggen wat je met i-mode kunt doen. Volgens ons liggen er al weer stapels in de kast van de hebberts, die snel ontdekten dat je er eigenlijk weinig aan hebt. En het aantal bezoekers aan www.dealerinfo/i-mode/index.htm is ook al twee, niet erg bemoedigend. De groei zou uit zakelijke applicaties moeten komen, maar de consument schijnt meer onder de indruk te zijn van de foto-optie van Samsungs mobieltje, en dat is niet eens i-mode.

L.S.

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom