Dealer Info archief

2003

  1. 16 januari »
  2. 30 december »
  3. 12 december »
  4. 21 november »
  5. 31 oktober »
  6. 10 oktober »
  7. 19 september »
  8. 29 augustus »
  9. 25 juli »
  10. combi met nr 10 »
  11. 27 juni »
  12. 6 juni »
  13. 16 mei »
  14. 25 april »
  15. 4 april »
  16. 14 maart »
  17. 21 februari »
  18. 31 januari »
Dealer Info archief

jaargang 13, nummer 17, 2003

30 december, 2003

Paradigit: groeien door tevredenheid

Praten met Arjen de Koning, oprichter en baas van Paradigit, heeft iets weg van een gesprek met de kerstman. Hij heeft een flink aantal oneliners paraat, hamert op klanttevredenheid, en straalt uit dat z'n toko het heel goed doet. Nu mag je met meer dan 40.000 verkochte PC's per jaar uit de eigen assemblagehal in Eindhoven ook best tevreden zijn, Paradigit deed tenslotte 68 miljoen euro het afgelopen jaar (maart 2002-maart 2003). Dat succes komt volgens de Koning door vooral aan de klant te denken, maar dat heeft toch een iets te hoog goedheiligman-gehalte, en als CRN het bedrijf uitroept tot retailer van het jaar ga je eens even snuffelen.
Dat snuffelen begon in de Paradigit winkel op het Koningsplein in Amsterdam, een oude Funtronics locatie waar vroeger allerhande computerspul werd verkocht, maar nu een strakke systeemwinkel is neergezet. Geen prullaria, geen bakken met goedkope accessoires en software, het ziet er allemaal strak uit. Alleen, het voelt niet goed aan, op die plek kun je met de auto nauwelijks komen, er is wel veel traffic langs de winkel maar dat zijn vooral toeristen, de loop zit er nog niet in. Nu is dat een wereldplek, maar op een of andere manier past de Paradigit formule daar niet helemaal. Nu zijn er meer bedrijven die daar zitten te klungelen, AH heeft daar een van z'n drukste zaken, maar bouwde die een tijd geleden om naar de 'nieuwe' formule voor de snelle yup uit de binnenstad en zit nu qua inrichting en routing met een compleet verkeerde zaak. Bedoeld voor de dure high-margin klantjes uit de binnenstad, kijken de klanten nu vooral naar koopjes en aanbiedingen en zijn de schappen, de kassa's en de hele zaak dus net mis. Paradigit lijkt op een zelfde manier de verkeerde formule op de verkeerde plek te hebben neergezet, terwijl een ander, nu leegstaand pand aan de Ceintuurbaan uit de Funtronics stal waarschijnlijk wel met die formule zou kunnen draaien. Een Engelse keten, die een paar jaar geleden op de Heiligeweg, op 150 meter afstand van Paradigit, een soortgelijke formule begon is ondertussen roemloos vertrokken. Maar goed, Arjen de Koning maakt duidelijk, dat juist die vestiging nog niet helemaal 'af ' is en er wordt op gestudeerd! Andere vestigingen en met name de 'oude' Paradigit zaken in Eindhoven en Utrecht, draaien de grootste omzet. Maar hij wijst er fijntjes op, dat het hebben van een winkel wel essentieel was voor het verwerven van een order van de gemeente Amsterdam, die Kerstman speelt en aan 1500 kinderen uit achterstands-gezinnen een PC uitdeelt, in de orde van 950 euro per stuk. Paradigit deed mee in de aanbesteding en levert aan huis af. Amsterdam als winkel dus nog niet optimaal, maar vooruit, er zijn nog 12 andere vestigingen en Paradigit zet de helft van z'n PC's ook via andere kanalen af.
Toch knaagt even de twijfel, de cijfers van vorig jaar waren uitstekend, 30% beter dan het jaar daarvoor toen er 30.000 PC's werden weggezet, maar heel duidelijk over de verkopen dit jaar is Arjen niet. Hij zegt zeer tevreden te zijn, met 6000 PC's in november verwacht hij een goede december. November draaide mede goed, omdat Paradigit niet naar de HCC ging, maar er wel een paar voordelige aanbiedingen tegenaan gooide om HCC-gangers de moeite en het gesleep te besparen. Je krijgt de indruk dat Paradigit in aantallen en omzet wel goed draait, maar moeite heeft om de groeisprong van dit jaar te verwerken, door overnames en partnerships is het bedrijf fors gegroeid. De nieuwe winkels doen het volgens Arjen de Koning wel goed, de Walop zaken zelfs 100% beter, maar tegen welke marges. Bij Funtronics had men een veel breder assortiment met veel klein spul, maar wel met hogere marges.
Paradigit is in grote lijnen wel een succesverhaal, met een stevige aanloop en wat dat betreft doet het me allemaal aan Michael Dell denken, ook een student die in z'n achterkamer begon met PC te verkopen en door standaardisatie, snelle levering en goed in te spelen op wat de klant wilde, een wereldbedrijf opbouwde. Maar overigens niet zonder haperen, ik heb wel eens met Michael Dell staan praten in de jaren dat het wat tegenzat en we in Las Vegas gewoon een biertje konden drinken. Dan bleek Michael eigenlijk een wat zuinige en voorzichtige jongen te zijn, met hetzelfde soort vlotte babbel als Arjen de Koning. Een goed teken, we kunnen in ons land wel weer eens een rolmodel ondernemer gebruiken.
Arjen begon, met z'n vriendin, in z'n studietijd aan de HEAO in Eindhoven in 1992 met z'n computerbedrijf een bouwde dat de eerste tien jaar zonder veel poeha en zonder reclame uit tot een goed lopende tent. Het geheim was volgens hem de mond-op-mond reclame, de klanten kwamen vanzelf. Pas de laatste tijd is Paradigit wat meer aan de weg gaan timmeren en reclame gaan maken en heeft men een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt. Men doet zelfs aan sportsponsoring met het Pro-Volley (bal) team, dat op weg is naar de Olympische spelen en dat moet heel wat naamsbekendheid gaan opleveren. De expansie gaat deels via overnames, zo werden in 2000 een aantal winkels in het Oosten van het land van PC International overgenomen. Afgelopen voorjaar zijn de winkels van Walop (Funtronics en Kai) en een paar Vobis winkels (waaronder de Superstore in Rotterdam) overgenomen en streeft men naar een goede regionale spreiding, een Paradigit in de buurt is goed voor het vertrouwen.
Vertrouwen en de klant voorop
De meeste retailers zijn de laatste jaren breder gegaan, moeten het hebben van accessoires, inktpatronen en leveringen aan bestaande klanten. Paradigit doet het duidelijk anders, blijft hameren op systeem-verkoop, maar dan wel compleet en met veel service. De klanten vasthouden, service verlenen ook al levert dat geen directe omzet op, maar zorgen dat men terugkomt of anderen stuurt. Uitgangspunt is dat het niet gaat om de eerste aankoop, de kwaliteit van een klant wordt bepaald door hoelang ie klant blijft. Tevreden klanten, maar ook tegen een aantrekkelijke prijs. Dit heeft Paradigit onder andere kunnen realiseren door gebruik te maken van het directe model zonder kostprijsverhogende tussenhandel, directe verkoop via de eigen winkels en door de verkoopafdeling van het hoofdkantoor. De missie is helder: Paradigit stelt zich als doel om optimale klanttevredenheid te realiseren door haar eindgebruikers uitstekend te adviseren over en te bedienen met kwaliteitsproducten voorzien van levenslange gratis ondersteuning. Het kan iets soepeler gesteld worden, maar de boodschap is duidelijk, de klant staat voorop.
Onze manieren
Paradigit computers BV is dus sinds 1992 actief in de computerbranche met de verkoop van computersystemen aan consumenten, bedrijven, overheid en onderwijs. Men stelt zich als doel om optimale klanttevredenheid te realiseren door haar eindgebruikers uitstekend te adviseren over en te bedienen met kwaliteitsproducten voorzien van levenslange ondersteuning. Een hele mondvol en typerend voor de marketing-taal van het bedrijf. Men heeft een voorkeur voor nette lijstjes en puntgewijs aanpakken. Dat geldt intern, zie de "Paradigit Manieren" (kader) en extern in de "Daarom Paradigit" mantra (kader). Men ziet het graag in one-liners, dat is duidelijk.
Naast haar eigen merk systemen aan de winkels en voor projecten levert Paradigit als OEM-er systemen aan anderen, waaronder sinds juni de ViComputer keten, waarmee men een strategische partner-overeenkomst heeft lopen. ViComputer is de naam van de weggelopen Vobis franchisers, met 20 winkels is dat een forse klant voor Paradigit. Over andere OEM-klanten is Arjen wat zwijgzamer, maar het is duidelijk dat de eigen assemblagelijn in Eindhoven een goede zet is geweest. Dicht bij de klant, dus snel leveren en niet zo arrogant als Tulip, dat in Den Bosch een veel te grootschalige fabriek opzette. Men is in de markt voor meer samenwerking, meer wil de Koning niet kwijt.
Het bedrijf is niet bang, durft Europese aanbestedingen aan, en dat is een specialisme aan het worden, maar doet ook complete PC-Privé Projecten en men heeft voor onderwijsautomatisering ook een dochter,Phaser. Dat bedrijf nam men in 2000 over. Phaser is een bedrijf dat al 17 jaar complete automatiseringsoplossingen, met name voor het onderwijs, levert en dus de meer hardware gerichte Paradigit organisatie complementeert. Complete leveringen, inclusief projectmanagement, installatie, systeembeheer en turn-key projecten kan men op die manier ook aanbieden.
Nederlands grootste computerproducent
Erg trots is men op deze betiteling en terecht. Microsoft heeft in november 2002 Paradigit Computers officieel uitgeroepen tot haar grootste Nederlandse OEM partner. Paradigit Computers heeft op donderdag 7 november 2002 een certificaat in ontvangst mogen nemen en is als lid toegetreden tot de OEM Connect community van Microsoft. Naast Microsoft heeft ook Intel bevestigd dat Paradigit haar grootste Nederlandse partner is en mede hierdoor kan Paradigit Computers zich nu officieel Nederlands grootste computerproducent noemen.
Conclusie
Een groeier, dat Paradigit en met een heel stevige basis, goede uitgangspunten en een heldere visie. Met korte lijnen, directe levering, maar nu toch wel een vrij uitgebreid retailkanaal, dat naast de eigen 13 winkels ook de zaken van VIComputer telt en nog wat andere OEM-klanten. Met projecten en directe verkoop kan men het Dell model volgen, maar lukt het om die winkels rendabel en concurrerend te houden. Ze komen wat kaal en systeem-gericht over, daarin onderscheiden ze zich wel van de te vaak afgeladen PC-retailers in den lande, maar lukt het om bij krappe marges ook daar geld te verdienen. Maar het is een dappere poging, en een beetje stabiliteit in de retail is ook nooit weg.

Luc Sala


De klant tevreden houden is een belangrijk uitgangspunt, waar ook andere retailers iets van kunnen leren.

Computer op maat:
Alle Paradigit computers en notebooks zijn op maat samen te stellen. Dat betekent dat wij altijd een computer kunnen assembleren die het beste bij uw situatie past. Weet u niet precies wat u nodig heeft? Geen probleem, onze deskundige medewerkers geven u graag advies.
Levenslange service:
Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent met uw Paradigit computer. Wij helpen u daarom niet alleen in de winkel met het geven van een goed advies, maar voorzien u daarnaast van een uitgebreid after-sales service pakket, zodat u zolang mogelijk van uw computer kunt genieten.
Gratis hardware inbouwservice voor Paradigit componenten:
Als u met uw computer meer wilt doen dan u van tevoren had verwacht, kunt u uw systeem bij ons eenvoudig uitbreiden. Dat betekent dat wij bijvoorbeeld extra geheugen toevoegen of de processor vervangen door een nieuw en sneller model. Het inbouwen van deze componenten doen wij gratis voor u.
Gratis software herinstallatie service:
Soms is het nodig om uw software opnieuw te installeren. Mocht u hierbij problemen ondervinden, dan staat onze technische dienst voor u klaar. Met behulp van een Master CD kunnen wij het besturingssysteem snel weer voor u in orde maken.
Gratis support op de bijgeleverde software:
Als u vragen heeft over de aangeschafte sofware, dan staan onze helpdeskmedewerkers voor u klaar. Met hun uitgebreide ervaring kunnen zij u snel helpen bij uiteenlopende problemen.
Geen arbeidsloon bij reparatie:
Als uw Paradigit computer iets mankeert, maar uw garantie is verlopen, dan kunt u uiteraard nog steeds bij ons terecht. Wij zullen het probleem voor u opsporen en het defect verhelpen. U hoeft alleen te betalen voor de onderdelen die wij vervangen.
Gratis helpdesk-ondersteuning:
Onze helpdesk is bedoeld voor al onze klanten, dus ook als de garantietermijn verlopen is kunt u hier nog terecht. Telefonisch helpen onze medewerkers u snel en deskundig een probleem op te lossen. Onze hulp is gratis, u betaalt alleen de standaard telefoonkosten.
Gratis antivirus support:
Tegenwoordig ontvangt u bij iedere PC een gratis virusscanner. Mocht u toch bang zijn dat uw computer een virus te pakken heeft, kom dan gerust even langs. Mochten wij een virus vinden, dan kunnen wij dit eenvoudig verwijderen. Uiteraard is ook deze service kosteloos.
Gratis driver support:
Voor sommige componenten komen nieuwe drivers (stuurprogramma's) uit. Deze zult u niet gauw nodig hebben, maar als dit toch zo is dan kunt u hiervoor bij ons terecht. Via onze website of in de winkel kunt u de meest recente versie van uw drivers krijgen.

De Paradigit manieren.


Dit zijn richtlijnen welke gehanteerd worden binnen Paradigit en ze lijken een beetje op de (Mormoonse) principes van IBM, het bedrijf waar oprichter Watson het woord Think aan iedereen voorhield. Maar voor ieder bedrijf even de moeite van het overwegen waard:
De Paradigit manier
Onze organisatie is net zo goed als de mensen die bij ons werken. De kracht van Paradigit zit in jou, als individu, maar ook als lid van het gehele team. We zijn een volwassen organisatie. Hieronder zie je in slechts tien punten samengevat, waar het bij ons om draait. Zo denken we, zo doen we. Zo gaan we om met collega's, klanten en toeleveranciers. Dit is onze instelling, onze mentaliteit. Dit is de manier waarop we het bij Paradigit doen. Hier staan we voor, wij als organisatie, jij als individu.
De klant is koning
De klant betaalt in principe je salaris. Stuur een klant niet door, maar draag hem over aan een andere collega/afdeling. Bel altijd terug, ook als je nog geen antwoord hebt. Kortom, behandel de klant net zoals jij als klant behandeld zou willen worden.
Houd je aan afspraken
Afspraken zijn heilig. Dat lijkt een dooddoener, maar het is een prachtige manier om je respect te tonen.
Luister goed
Alles begint met luisteren; oprecht, geďnteresseerd en betrokken luisteren. Ga zoveel mogelijk een dialoog aan, niet een discussie. Beter een keer te vaak geluisterd/verteld, dan een keer te weinig.
Denk in oplossingen
En niet in problemen. Werk constant aan vergroting van je (vak)kennis. Een wijs man is niet diegene die veel weet, maar diegene die beseft dat hij nog veel moet leren.
Leer van elkaar
We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. We werken allemaal aan hetzelfde doel, met zoveel mogelijk arbeidsplezier de continuďteit van de Paradigit organisatie te waarborgen. Organiseer, orden en plan je werk zodanig dat niet alleen jij, maar ook de klanten en je collega's er optimaal plezier van hebben.
Wees flexibel
Er is maar een ding zeker en dat is dat de hele wereld constant wijzigt. Dus ook op je werk (zowel m.b.t. je klanten als je collega's) gebeuren er constant onverwachte dingen. Zoek het evenwicht tussen privé-tijd, werktijd en overwerk.
Denk en doe respectvol
Iedereen verdient respect. Jij, maar ook een ander. Altijd, in alle omstandigheden. Je zou zelf niet anders willen.
Werk constant aan kwaliteit
Neem nooit genoegen met 'het gaat wel' of 'goed genoeg'. Doe het beste, wat je ook doet. Kwaliteit wint altijd.
Neem verantwoordelijkheid voor je acties
Je schuldig voelen of je verantwoordelijkheid nemen, zijn niet hetzelfde. Het eerste is een negatieve en nutteloze emotie, het laatste een manier om tot een oplossing en verbetering van jezelf te komen.
De kracht van een team
Eén en één is drie, tien en tien is dertig. Wat een hecht team voor elkaar krijgt, lukt een individu zelden. Bouwen aan een team is welbestede energie. Dit geldt niet alleen voor je eigen afdeling, maar voor heel Paradigit.

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom