Dealer Info archief

2004

  1. 21 januari '05 »
  2. 24 december »
  3. 3 december »
  4. 12 november »
  5. 22 oktober »
  6. 1 oktober »
  7. 3 september »
  8. 13 augustus »
  9. 23 juli »
  10. 25 juni »
  11. 28 mei »
  12. 7 mei »
  13. 16 april »
  14. 26 maart »
  15. 5 maart »
  16. 13 februari »
Dealer Info archief

jaargang 14, nummer 10 2004

3 september, 2004

Channel-Index.com: 'online relatiebemiddelingsbureau' voor ICT-branche

Er is, weer, een nieuw initiatief van de grond gekomen dat de effectiviteit van de marketingcommunicatie-stroom en interactie in de handelsketen van fabrikanten, distributeurs, resellers tot end-user wil bevorderen. Channel-Index.com, dat per 15 september de testfase ingaat, wordt een virtuele ontmoetingsplek c.q. gesloten b-to-b webcommunity voor de automatiseringsbranche. Het is een grote database met alle in de ICT actieve bedrijven in Nederland met daarop applicaties die er een marketing-tool van maken. Van alle bedrijven die zich als lid aanmelden wordt een gedetailleerd profiel opgemaakt op basis waarvan men online gerichter een (nieuwe) partner kan zoeken/vinden en gerichter, verfijnder aan marketing kan doen. Leveranciers kunnen dan voor bepaalde producten bijvoorbeeld geschikte of gespecialiseerde distributeurs en resellers selecteren. Distributeurs kunnen kijken welke leveranciers bij ze kunnen passen, krijgen de hele database van resellers ter beschikking en kunnen daarmee specifieke reseller-doelgroepen met email-marketing gaan bestoken (in plaats van met hagel te schieten) en resellers vinden er info over distributeurs en leveranciers en kunnen op basis van hun interesse- en bedrijfsprofiel ook nieuwe relaties opdoen. De web-mailingen van leveranciers en distributeurs krijgen resellers overigens niet in hun eigen POP-mailboxen, de mail blijft op Channel-Index.com, resellers krijgen hooguit een mailtje per dag dat er op de portal nieuwe berichten zijn. De reseller geeft ook zelf aan wat voor fabrikanten, distributeurs, producten of merken van zijn gading is, dat kan dus wel een manier zijn om 'spam' van leveranciers waar je toch niks mee wil buiten de deur te houden. In een later stadium zullen ook eindgebruikers toegang krijgen om een passende reseller zoeken. Channel-Index.com biedt hiernaast de leden ook continu de actuele KvK bestanden met de gegevens van alle in de ICT actieve bedrijven. Een 'price-watch' of prijsvergelijker komt er volgend jaar ook op, distributeurs kunnen hun prijslijsten uploaden en de reseller krijgt alleen de dagprijzen van door hem zelf geselecteerde leveranciers te zien.
Fabrikanten en distributeurs kunnen zich tot 31 december gratis aanmelden. Resellers kunnen zich in deze periode alleen op uitnodiging aanmelden, dat is omdat men dit najaar gebruikt om het systeem uit te testen, de database zal daarom geleidelijk met resellers gevuld worden, licht commercieel directeur Pierre Hermans toe.
Channel-Index.com heeft wel wat van een online dating-service voor bedrijven, waarbij het lidmaatschap 1500 euro per jaar zal worden, elk bedrijf kan inschrijven en het systeem levert partners op die 'matchen' en daarmee kan dan contact mee worden gezocht of naar gemaild worden. Het waarom van Channel-Index.com is volgens Hermans duidelijk dat zoiets nog niet bestond. We kennen wel de probeersels van uitgevers om de hele branche in kaart te brengen in de vorm dikke niet actueel te houden naslagwerken en databases op CD, de mislukte online-marktpleinen van een paar geleden, de wel zeer nuttige productzoeker/prijsvergelijker voor de dealer Martinic.net, de kersverse branchevereniging NLCW die aan een brancheportal werkt, maar een database van alle bedrijven met filter-applicaties erbovenop is nieuw. Of het gaat functioneren hangt uiteraard wel af van de vraag hoeveel bedrijven lid gaan worden en hun profiel invoeren. Channel-Index verwacht snel op 4000 deelnemers te zitten en als alle resellers erbij komen op 50.000. Dat lijkt nogal een onwaarschijnlijk aantal, met pakweg 350 distributeurs, 8000 verkooppunten, bij elkaar een paar duizend dealers, assembleurs en dienstverleners en een paar duizend fabrikanten, heb je er volgens ons al heel wat. Maar Channel-Index.com baseert zich op de KvK bestanden, neemt alle bic-codes mee (verhuur, productie, verkoop, webhosting, webshops, onderhoud, media-reproductie) en komt dan al op ongeveer 10.000 groothandels, 3214 computershops, 537 PC-bouwers, 2000 dienstverleners en meer dan dertigduizend bedrijven die op een of andere wijze actief zijn in de verkoop en ontwikkeling van software. Bij veel bedrijven zit er natuurlijk overlap in de activiteiten, 50.000 blijft veel, maar de Channel-Index database (die men ook up-to-date houdt en steeds zal verfijnen) zal in elk een heel stuk groter zijn dat de klanten/adressenbestanden bij de distributeurs en leveranciers. Hermans benadrukt de meerwaarde van de marketing-tools bovenop de adressen-database, met name de te maken selecties om een (nieuwe) partner te vinden en die per email te benaderen kunnen de channel marketing mensen van fabrikanten en distributeurs hun voordeel doen. 'Je moet het niet zien als een vervanging maar als een aanvulling op eigen de reseller-marketing en direct marketing activiteiten van leveranciers. Zij kennen hun resellers en resellers kennen hun leveranciers, maar geen bedrijf kan alle potentiele klanten en leveranciers kennen. Channel-Index.com wil op die punt een transparant trefpunt zijn voor de totale branche, een marketing-tool om passende nieuwe leveranciers of resellers te vinden en een tool voor verfijndere (email) marketing naar potentiele afnemers en dus een hogere respons.'

Channel-Index.com, 070-3002281, www.channel-index.com

© Dealer Info

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom