Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Privacy en E-ntimiteit

E-mail en webkoekeloeren: het kost tijd, geld, rust en discipline


De gebruiker van e-mail is zeker in het begin vaak opgetogen over hoe snel en makkelijk dat medium is. Oude contacten worden opgepoetst, nieuwe relaties aangegaan en wie op reis gaat merkt dat zo'n meereizende postbus toch wel erg gemakkelijk is. Er zijn echter ook nadelen en naarmate e-mail gewoner wordt en er meer goed- en kwaadwillende e-mailers komen, worden die ook steeds duidelijker. Virussen en spam zijn meer dan lastig aan het worden, het scannen en verwijderen van ongewenste e-timiteiten, zinloze e-business aanbiedingen en steeds meer ranzige porno kost je uren per dag, als je e-mail adres bijvoorbeeld op een openbare website van je bedrijf staat. De providers proberen daar wat aan te doen, bieden virus-detectie en spam-rejectie, maar men vindt steeds nieuwe achterdeurtjes.
Een ander probleem is dat surfen en e-mailen de productiviteit behoorlijk aantast. In het begin deden werkgevers daar niet moeilijk over, men vond dat wel leuk, de werknemers deden ook mee aan de nieuwe tijd. Maar ondertussen weet men, dat er per dag vaak uren besteed worden aan onnodig gesurf, privé e-mails, chatten en webkoekeloeren. Eerst kwamen er waarschuwingen, een paar gevallen van kinderporno op de harde schijf kregen veel media-aandacht en gaandeweg wordt men strenger. Dat e-mails vanaf de werkplek geen bescherming onder de privacywetgeving hebben en de werkgever dus rustig kan gaan scannen kwam overwaaien uit de VS, waar men wat puriteinser is, maar is ook hier een standaardprocedure aan het worden.
Recent onderzoek, door bezorgbedrijf UPS dat natuurlijk niet als een grote promotor van e-mail gezien kan worden, toont aan dat e-mail ook stressverhogend is. Een stortvloed van e-mails komt iedere dag op het scherm, je moet ze allemaal bekijken want goede manieren om prioriteit aan te geven zijn er eigenlijk niet, en o wee als je een memo van de baas van diens vakantieadres (en dus met een andere afzender) mist. E-mail afhandelen wordt een belangrijk deel van de dagtaak en volgens UPS ziet 24% van de managers dat als stressverhogend. Overigens vindt ook 22% van de managers dat het altijd-aan mobieltje hen de gordijnen in jaagt.
Meer techniek betekent niet altijd meer productiviteit of een toegevoegde waarde, dat onderzocht Paul Strassman van Xerox al decennia geleden, met meer computers ben je dus niet altijd beter bezig.
Een ander nadeel van de e-mail cultuur, dat nog niet goed is onderzocht maar wel gesignaleerd in grote organisaties, is de tekstualisering van de communicatie. Alles gaat op papier of per e-mail, andere communicatiemanieren zoals een persoonlijk gesprek, presentaties, telefooncontact en roddelen boven de kopieermachine worden minder belangrijk. Daardoor scoren de mensen die tekstueel vaardig zijn beter dan zij, die het moeten hebben van hun glimlach en innemende gedrag. In grote organisaties kan dat een eenzijdigheid veroorzaken, de mensen die het zo goed kunnen opschrijven komen aan de top, maar falen als ze bijvoorbeeld een groep moeten toespreken of mensen persoonlijk moeten motiveren.

L. S.

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom