Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Site-pushers: zoekmachine optimalisatie

PR bureau voor je website


Wie geld uitgeeft voor een leuke website, wil ook dat die bezocht wordt, je wilt je elektronische visitekaartje tenslotte ook onder mensen brengen. Je kunt de taak, je website wat bekender te maken, overlaten aan een traditioneel reclamebureau, dat vaak middels 'oude' media zoals advertenties, billboards of TV-reclame de website onder de aandacht brengt of voorzichtig wat buttons of banners suggereert op bekende of gerelateerde portals of startpagina's. Dat laatste met enige aarzeling, want het rendement van web-advertising wordt betwist, de inkomsten van sites op dit gebied groeien ook niet meer zo.
De agressievere "pop-up's" kan de surfer moeilijker vermijden, maar hebben weer het nadeel dat ze irritatie opwekken, websites als www.beurs.nl trakteren je ongevraagd op dergelijke reclame en lopen het risico dat de bezoeker een andere infobron gaat zoeken. Een zelfde irritatie wekken e-mail naar een te grote groep met een verwijzing naar je website. In onze 'spam-ridden cyberspace' zit niemand daar op te wachten en je moet dus wel een goed bijgehouden en doelgericht e-mail bestand hebben wil zoiets positief geaccepteerd worden.
Om toch meer bezoek te genereren, liefst gericht want aan toevallige surfers heb je niet veel, zijn er echter ook andere middelen en zelfs gespecialiseerde bureaus. Dergelijke bedrijven en bedrijfjes zijn gespecialiseerd in het omhoog brengen van je site op de zoekmachinesites of de interne ranglijsten van portals. Daar zijn verschillende manieren voor, in de eerste plaats weer gewoon betalen of een ingewikkelde deal maken met een populaire zoeksite of portal. Als je groot genoeg bent lukt dat zelfs bij de grootste en zogenaamd onafhankelijke zoekmachines. Kijk maar eens bij Google als je hele vreemde trefwoorden opgeeft, dan komt iets te vaak als eerste een 'Amazon.com' verwijzing in beeld. Meer locale startpagina's en zoekmachines zijn zeker gevoelig voor wat sponsoring, maar toch is dat niet de manier, waarop de zogenaamde 'site-pushers' werken.
Omhoog op de zoeklijst: ranking control
Dergelijke bedrijven en bedrijfjes, en iedereen krijgt wel eens een spammetje met zo'n aanbod van meest Amerikaanse kleine ondernemingen, streven naar topposities in de zoekmachines, zodat de surfer de bewuste website zo makkelijk en vaak mogelijk vindt bij het zoeken naar een relevant tref- of sleutelwoord. Er zijn verschillende namen voor, zoals ranking control, het behalen van een hogere positie of rang in de zoekhiŽrarchie. Er zijn nogal wat bedrijven, die wereldwijd zogenaamde 'search optimalisation' aanbieden, maar de echte toppers zijn duur en eigenlijk alleen voor hele grote multinationals van belang. SEO of search engine optimalisation is een handig trefwoord.
Zaken doen met een kleine Amerikaanse wannabe op dit gebied is riskant, want wil je echt zien of zo'n actie effect heeft dan moet je ook veel doen aan position control, goed analyseren waar je bezoek voor en na de actie vandaan komt en dan is voor een kleiner bedrijf een locale partner misschien wel makkelijker. Bovendien is localisatie voor Amerikanen niet zo interessant, maar als je als bakker in Oosthuizen of Warmerdam wat meer wilt verkopen is het echt niet van belang dat je qua 'krentenbollen' op de Yahoo-index wat omhoog gaat. Dan is scoren op nationale of regionale websites veel belangrijker, en komt het aan op de juiste term en locale kennis en misschien contacten.
Dat wil overigens niet zeggen, dat zoekoptimalisatie vergeefse moeite is, je kunt er leuk mee scoren. Om te beginnen, de juiste kreet of naam van je website is belangrijk, wat dat betreft hadden die handelaars in webnamen het wel goed in de gaten, zo'n naam als 'lastminute' of ' hotporno' als webadres is handiger dan 'Janssensreiswinkel.nl'. Maar veel van die name-grabbers waren iets te handig, ze vroegen te veel namen aan en konden de kosten ervan niet meer betalen, toen de vraag een paar jaar wegbleef en men niet direct in de naamchantage meer trapte, maar naar de rechter stapte. Vooral in de seksindustrie, waar nog steeds het meeste geld verdiend wordt en search optimalisatie van levensbelang is, kom je heel wat aardige vondsten tegen; bigtits.com of keihardeporno.nl maken direct duidelijk wat de site behelst. Maar de seksindustrie had behoefte aan meer geintjes om bezoekers te trekken.
Toppositie in zoekmachines
Veel van de innovaties op het Internet komen uit de pornowereld, daar wordt het meeste geld verdiend en is men altijd op zoek naar mogelijkheden de opbrengst van een site te verbeteren. Zo corrumpeerden ze de metatags door er hele woordenboeken in te stoppen, zodat je bij iedere zoekactie altijd hun site aantrof. Bepaalde technieken, zoals het afbreken van de verbinding en laten terugbellen naar een duur 0900 nummer zie je nu ook spaarzaam in de 'nette' Internetwereld, maar vooral de methodes om de zoekmachines te beÔnvloeden zijn overgewaaid. Vroeger kon je door trefwoorden als 'sex' in de header van je website op te nemen snel wat meer verkeer genereren, tegenwoordig zijn er betere technieken nodig, ook al omdat de zoekmachines heel wat kritischer zijn geworden. Met dat woord 'sex' heb ikzelf in de jaren 94 en 95 nog wel wat leuke dingen gedaan, ik maakte gewoon een vrijwel lege pagina met alleen het woord sex erop en ook in de header en keek (via reversed subdomain analyse) welke bezoekers erop af kwamen. Dat was verbijsterend, zeker in die beginjaren van het Internet, toen eigenlijk alleen echte hackers en het bedrijfsleven toegang had, bleek het bezoek aan die 'sex'-site voornamelijk te bestaan uit werknemers van hele grote organisatie, zoals toen Digital, Philips, PTT, ook toen al werd er heel wat recreatief afgesurfd in de baas z'n tijd.
Ondertussen is alleen 'sex' niet meer voldoende, de site-pushers hebben een heel arsenaal aan middelen en trucjes om bezoek te genereren en de zoekmachines te overtuigen van het belang van nu juist die site.
Inter-branding
Je site moet bekend worden, vooral bij je klanten en er zijn genoeg voorbeelden zoals Amazon.com, die daar in slaagden. Internet-branding heet dat, te bereiken via de oude media, maar vooral door op het web zelf een positie op te bouwen.
Je aanmelden bij zo veel mogelijk search-engines is natuurlijk een logische stap, al zijn er wel erg veel sites naast de bekende zoals Yahoo, Google, Altavista, Hotbot. Dat werk kun je ook uitbesteden, zeker waar search enigines iets rekenen voor hun vermelding wordt dat anders een heel gedoe. Verder is het een kwestie van de juiste gegevens op je webpagina of in de html-code ervan. Zo kon je via de meta-tags, de extra informatie over je webpagina die niet in beeld komt, al iets bereiken. Maar tegenwoordig is het beter om de header en aanhef van je site te gebruiken voor een zo pakkend mogelijke omschrijving, die ook nog in de tekst terugkomt. De juiste en zo specifiek mogelijke zoekwoorden zijn hier het geheim en voor Nederlandse bedrijven is het echt van belang daar niet alleen Engelse termen in te zetten, maar ook de plaatsnaam en een Nederlandse productomschrijving, anders trek je alleen maar bezoek uit exotische oorden.
Er zijn veel meer trucjes, maar het begint er vaak mee een site en dan vooral de openingspagina eens op te schonen, te ontdoen van al te veel grafische grapjes, frames en te zorgen dat de basisboodschap en de metatags helder en duidelijk aangeven wat er op de site staat. Zelfs al zijn metatags wat in onbruik aan het raken, zeker voor kleinere en locaal gerichte zoekmachines of startpagina's zijn ze nog nuttig. Een volgende stap is het regelmatig verfrissen en updaten van die openingspagina, zoekmachines negeren vaak pagina's die lang niet zijn veranderd. En een site die nooit bezocht wordt valt ook uit de banking, veel search-engines houden bij hoe vaak er een referentie gebruikt wordt. In simpele termen, zelf geregeld zoeken en doorklikken naar je eigen website kan ook helpen. Eigenlijk is de belangrijkste regel bijhouden, een beetje met de mode meegaan en de juiste woorden vinden, niet alleen woorden die de zoekmachine prikkelen, maar vooral kreten die lekker bij je publiek liggen, woorden die mensen associŽren met wat je doet. De zoekwoorden (keywords) zijn zeer belangrijk. Welke woorden of combinaties van woorden zouden potentiŽle bezoekers gebruiken bij hun zoektochten naar de producten of diensten die je site aanbiedt? Welke spellingsfouten maken ze? Welke associaties hebben ze? Dat bepalen is een kunst op zich, waar gespecialiseerde bedrijven misschien beter in zijn. Kijk ook eens naar wat je concurrenten, die goed scoren, in hun meta-tags hebben staan (via de html-bron).
De teloorgang van de metatags
In de begindagen van het web kon je met een metatag (in de html-code) veel bereiken, maar dat is, mede door de site-pushers, langzamerhand voorbij. De metatag was een handige manier om een zoekmachine extra informatie te geven zoals trefwoorden die - onzichtbaar voor de browser - meeliepen met een webpagina. Misbruik heeft de meeste zoekmachines doen besluiten er geen gebruik meer van te maken. Men stopte bijvoorbeeld de naam van een concurrent achter de metatag en ving zo de klanten af. Google was de eerste zoekmachine die dit aanpakte door metatags niet meer te indexeren, men ging werken met wat er leesbaar op de pagina stond, maar de meeste grote engines werken er nu ook niet meer mee of elimineren sites met meer dan 10 of irrelevante keywords.
Illegaal
De gebruikte technieken zijn niet allemaal helemaal legaal, er is eigenlijk een continue strijd tussen de rank-pushers en de beheerders van de zoekmachines aan de gang. Met soms nare gevolgen, zoals dat misbruik van de metatags. Een van de trucs is gebruik te maken van neppagina's, die helemaal zijn ingericht op wat de zoekmachine relevant acht, maar niet door de websurfer zelf gezien worden, omdat er onmiddellijk doorgeschakeld wordt naar de echte openingspagina. Dergelijke promotiepagina's (ook wel als cloaking of doorways aangeduid) zijn een techniek die door veel zoekmachines niet wordt geaccepteerd en zelfs tot uitsluiting kunnen leiden.
Handiger dan het bedienen of bedotten van zoekmachines is gewoon zaken doen met een portal of zoekmachine. Koppel een pop-up of banner aan een bepaald zoekwoord, dan val je snel op, al is er wel een irritatiefactor. Nog beter, koop (of laat kopen) een plaatsje boven in de lijst, er zijn bedrijven die daar handel in zien. Steeds vaker zie je dat search-engines geld vragen (voor vermelding of per doorclick), ook grote jongens als Yahoo hebben een speciale Yahoo-Express waar je voor een paar honderd dollar op kunt komen. Het werkt net als bij het ter ziele gegane Scoot!; wie naar een bepaald product zoekt, ziet het dan boven in de lijst, over onafhankelijkheid van de portal moet je dan niet zeuren. Maar dat is natuurlijk helemaal de trend, media zijn tegenwoordig vaak meer sturend dan observerend!
In Nederland zijn een paar kleine bedrijven actief op deze markt, die voor grote internationale concerns werken, maar zich ook op de locale markt richten en zich specialiseren in bijvoorbeeld trefwoordselektie en aanmeldings-dienstverlening. Dat is niet zo gek, want je kunt als schoenenzaak in Arnhem natuurlijk wel leuk hits scoren uit de hele wereld of het hele land, maar je klanten komen natuurlijk maar uit een beperkte regio, waar bijvoorbeeld regionale providers regionale startpagina's hebben.
Traffic4U, Onetomarket, Checkit en Gladior zijn actief, samen hebben ze iets van 60 werknemers, een heel grote business is het dus nog niet. Men richt zich op grote bedrijven, maar er is ook een duidelijke markt voor MKB-ers, die hun site bekendheid willen geven. Gladior bijvoorbeeld heeft een paar standaard-aanbiedingen voor het MKB, vanaf 495 euro kun je terecht voor een jaar met onder meer een trefwoorden-abonnement. In BelgiŽ is Portalcompany.be een bekende naam.

Succes in de ranking heeft ook een ande<$[Bold>re kant en d<$]Bold>at is waar de zoekmachine-sites zelf de meeste last van hebben. Bezoeken van ongewenste sites is namelijk ook een probleem, via allerlei pop-ups kom je soms ongewild op sites die je eigenlijk niet wilt bezoeken. Daar kan content op staan die ongewenst is, zoals porno, maar ook kunnen allerlei cookies en andere geintjes zoals automatische herkiezers (redial) en zelfs virussen worden gedownload, zonder dat je er erg in hebt. Als zo'n site zich naar boven heeft gevochten via oneigenlijke middelen, tast dat de reputatie van de zoekmachine aan en kan zelfs tot rechtszaken en claims leiden. En het belang van zoekmachines, hoewel ze dus niet allemaal even eerlijk zijn, is het geven van ongebonden, onafhankelijke hulp bij het zoeken naar de juiste site. Daarvoor zijn hele ingewikkelde technieken ontwikkeld, goede websearching is zeker een van de belangrijkste sleutels voor webgebruik en wordt steeds belangrijker naarmate er meer pagina's komen. Simpel afgrazen van alle websites is allang achterhaald, werken met herkenning en analyse van fout gespelde kreten, multiple keywords en Boole's algebra, gebruiksreferenties, maar vooral de studie naar intuÔtieve technieken gaat steeds verder en dan gaat het om neural networks en andere AI-technieken.
Zelf doen
Wie zelf wat wil verbeteren aan z'n website kan al veel zelf doen, je aanmelden bij de zoekmachines of startpagina's is niet zo moeilijk en wat aandacht voor de keywords in je header (metatags) en bodytekst helpt ook al. De plaatsnaam of de regio daar vermelden als je maar beperkt actief bent helpt al. Erg belangrijk is dat je openingspagina helder en niet te complex is, te veel frames en links en subdomains verdunnen de informatie die de zoekmachine scant, zorg dat de hoofdzaken en zoekwoorden helder en zeker ook in de broodtekst (bodytekst) op de basispagina staan. Er zijn speciale tools om te checken hoe vaak je keyword al is gebruikt, zoals http://our.affiliatetracking.net/wordtracker/af.cgi?4148
En een of andere routine, die zeer geregeld je eigen website oproept is ook nooit weg, search-engines meten ook of een site veel bezocht wordt, heb je een elektronisch kerkhof waar nooit iemand komt, dan zak je ook op de ranglijst.
Er is ook op het web veel informatie te vinden over zoekmachines, met handige tips en links, ook naar bedrijven die speciale software leveren voor de analyse van het websitebezoek. Kijk eens op http://www.zoekprof.nl, www.portalcompany.be of www.voelspriet.nl of www.freepint.nl en www.spider-food.net.

L.S.

Lijst search engine-aanmeldingspagina's
http://www.webcrawler.com             Accepteert meerdere pagina's als aparte URL's
http://www.searchit.com/
http://www.yeehaa.com/
http://www.planetshowcase.com 
http://www.lookle.com/                     werkt met fee per click
http://www.searchquest.net/             $50
http://www.findwhat.com/                 duur 
http://www.questfinder.com/ 
http://www.worldsubmit.com/             een site die tegen betaling weer andere search-enmgines voor je benadert.
http://www.completeresults.com/ 
http://www.galaxy.com/ 
http://www.looksmart.com                 cost per click
http://www.infospace.com 
http://www.openhere.com/ 
http://www.powersourcing.com/         suppliers.
http://www.wisenut.com/                     free
http://search.aol.com                             (AOL)
http://www.inktomi.com/                         komt ook op AOL.
http://search.msn.com                         (MSN) alleen gratis voor non-profits.
http://www.netscape.com 
http://www.search.com 
http://www.Go.com 

http://www.about.com

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom