Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Longhorn en nieuwe wegen voor de reseller

Even serieus dit keer, want het zijn moeilijke tijden als je het moet hebben van wat fotopapier, digitale camera's en die enkele laatbloeier die nog een PC komt halen. De dealer/reseller heeft het niet makkelijk en zoekt naar wegen om wat geld te verdienen. Instappen in mobiele telefonie is achterhaald, het leveren van ADSL-kits loopt buiten de handel om, enig licht gloort er alleen in de dienstensector, service en beheer zijn de toverwoorden. In plaats van zelf nieuwe producten op dat gebied te ontwikkelen kun je als reseller, trouw aan de retail-gedachte, ook producten van anderen gaan slijten. Het Internet en vooral snel Internet en de always-on versies zoals ADSL bieden wat dat betreft nieuwe mogelijkheden. Met name het werken met applicaties op de server, en waarom zou die server dan fysiek niet bij de dealer staan in wat wel het 'thin client' model heet, zou weer wat business naar de dealer kunnen brengen. Er valt genoeg te doen, webhosting, hardware-beheer, virus- en spamtaken en er zijn providers die de dealer hier graag mee helpen, zoals Bit uit Ede.
Ook op een fundamenteler niveau komt er lucht voor diensten zoals het aanbieden van remote (ASP) applicaties, want Microsoft is bezig om haar operating systemen te restylen en dat gaat met Longhorn in de richting van meer taakgericht denken. Wat je doet en moet doen is belangrijk, niet waar het staat en de fysieke parameters ervan.
Longhorn: koe met horens
Microsoft moet, als marktleider en toch met de hete adem van Linux en de Open Source beweging in haar nek, natuurlijk wel voorop lopen in nieuwe ontwikkelingen en met name op het gebied van de operating systemen de toon blijven zetten. Longhorn is daarbij de nieuwste traktatie, nog in de ontwikkelfase maar indicatief voor waar Microsoft naar toe wil. Technologisch weer wat verder en volgens sommigen zelfs een hele grote stap vooruit. Pas in 2005 of later gaan we Longhorn als echt product zien (Microsoft praat over eind 2004), dan misschien als Windows XLP Corporate of zoiets. Voorlopig moeten wij en de ontwikkelaars die Longhorn op de Developers Conferentie eind oktober gepresenteerd kregen, het met de codenaam doen.
Als we de visie die met Longhorn wordt uitgedragen goed begrijpen, blijft Microsoft vasthouden aan de desktop als haar belangrijkste platform, maar gaat de invulling van die desktop wel veranderen. Meer client-based computing, met Internet als connectivity medium en met meer applicatie op de server. Maar ook de desktop zelf krijgt een upgrade, met een video-beeldkwaliteit die meer op die van video-games gaat lijken en een beter beheer van de files. Op dit moment genereren allerlei applicaties hele hordes aan files, soms in dezelfde subdirectory, soms verspreid over de directory structuur. Het de-installeren alleen al is een zware taak aan het worden, laat staan dat de gebruiker nog weet waar z'n spullen gebleven zijn, de files komen je oren uit. Longhorn gaat een beter file-beheer bieden met WinFS (met veel XML), dat is hard nodig. Zoeken naar relevante files, desnoods ook op remote locaties of het Internet wordt simpeler en sneller door wat men dan een 'unified file storage system' noemt.
Maar de belangrijkste stap vooruit zouden de web-services zijn, allerlei applicaties die het de gebruiker makkelijk maken zijn PC, en z'n leven in te delen, bijvoorbeeld door een agenda-functie die de koppeling met 'buiten' zelf regelt en bijvoorbeeld afspraken bijhoudt, koersen checkt, je tegoed bij de bank monitort of je spam-defensie aanpast. Zo'n aanpak gaat veel verder dan de toch vrij geleidelijke vooruitgang die we in de Windows-familie zagen, waar je qua presentatie nog wel wat generatieverschil ziet, maar fundamenteel het toch bij het oude bleef. Het bleef een herkenbare en voor de gebruiker vertrouwde 'graphics' schil over een OS dat de MS-DOS trekjes behield. In de Longhorn visie is de PC vooral de toegang tot data en software elders, de deur naar 'buiten' wordt duidelijk open gezet. Zelfs naar hardware, voor rekenintensieve taken zou men ongebruikte capaciteit elders in het netwerk kunnen benutten. Met als gevolg dat ook op gebied van veiligheid, virussen en spam Longhorn van huis uit meer moet bieden. We weten ondertussen van browser-applicaties zoals de webmail functies, dat het tussentijds even wegvallen van je connectie je werk ook in rook doet opgaan.
Maar zo'n drastische stap betekent dus wel het opgeven van het idee dat die desktop representatie een weergave is van de hardware en software op je eigen computer, in de Longhorn aanpak is het een weergave van je 'werk op de computer', van de connecties en beschikbare diensten en relevante acties. Dus niet meer denken in files, maar in taken en webservice-protocollen zoals als WS-Policy, WS-Security, WS-Trust, WS-Federation en WS-Coordination. En dat zou wel eens pijnlijk kunnen worden voor veel gebruikers en daar zit ook het gevaar voor Microsoft. Zeker als men te veel graphics grapjes gaat gebruiken, zo'n 3-D omgeving is verleidelijk, je kunt vreselijk interessante visualisaties maken, maar de wat conservatievere en tragere gebruikers daarmee van je vervreemden. De complexiteit van de nieuwste browser-omgeving is wat dat betreft misschien wel een inspiratie voor de Microsoft whizkids, maar ook een gevaarlijk voorbeeld. Is een 3-D Rolodex voor file-beheer nou echt handiger dan een lineaire 2-D lijst?
Is de stap niet te groot? En zijn ontwikkelaars bereid Microsoft te volgen en hun applicaties aan te passen, dit keer niet door wat adressen en interrupts aan te passen, maar door fundamenteel de functionaliteit te veranderen. Data extern gaan brengen, applicaties op de server laten draaien, een heel andere client-structuur, meer message-gericht, dat betekent beheerstechnisch nogal wat. En hoewel WIN32 applicaties onder Longhorn zouden moeten kunnen draaien en backwards compatibility dus in ieder geval veel aandacht krijgt, gaat het wat betreft .NET wel wat verder en komen er nieuwe mogelijkheden voor Internet-koppeling. Avalon is de naam van de 3-D presentation layer en Indigo is de communications layer. Er is wel al bekend, dat het allemaal veel rekenkracht gaat kosten, de voorlopige versies van Longhorn zijn erg traag en eigenlijk moeten we wachten op nog snellere chips en vooral gpu's voordat het wat wordt.
Natuurlijk heeft Microsoft wel wat hulp voor de ontwikkelaars, in de vorm van het WinFX programmeer-model, de Longhorn SDK en Whidbey, de volgende versie van Visual Studio. Xaml (xml application markup language) moet het programmeren ook eenvoudiger maken. En misschien helpt het dat Microsoft nu Virtual PC 2004 (vroeger Connectix) gaat uitbrengen, waarmee je op een machine meerdere OS-en kunt draaien, dus Longhorn naast oudere Windows versies (en Linux). En Virtual Server komt er aan, om ook op de server meerdere OS-en te kunnen draaien.
Het is allemaal niet mis, en betekent veel werk, zeker voor de software-industrie. Maar aan de andere kant, de steeds verdere integratie van applicaties in de huidige Windows familie heeft gevaarlijke kantjes, al was het maar omdat de overheid dat als te monopolistisch ziet. De deur naar buiten openzetten en met name applicaties op de (interne of externe) server plaatsen is wat dat betreft juridisch een verstandige zet, want komt neer op ontkoppeling van OS en applicatie. En dat is wat Brussel en de anti-trust lobby in de VS toch al graag wilde.
Dat is ook wel een punt van kritiek, want in die optiek is de toch wel vroegtijdige introductie van Longhorn en met name de onderdelen Indigo en Avalon misschien meer bedoeld om Linux en Open Source te stoppen dan om echt nu al Longhorn op de kaart te zetten. Maar voor de branche is het toch wel een interessant signaal, we gaan toe naar een tijd waar de gebruiker alleen taakgericht met z'n PC (of een embedded variant in z'n wasmachine, TV of multimedia systeem) zal werken en de rest elders wordt afgehandeld. Het beheer uit handen van de gebruiker, klinkt dat niet net als het credo van het Mini-computer tijdperk een paar decades geleden?

Luc Sala

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom