Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Datakolom

Soms krijg je na jaren bevestigd, wat je altijd al dacht. Volgens onderzoekers, die keken naar het resultaat van computers in het onderwijs, zou dat voor de leer-resultaten van de kinderen niet uitmaken en zelfs negatief kunnen werken. Kinderen halen geen betere resultaten bij toetsen als er op school PC's staan en dat is ontnuchterend. Ik had ook wel dat idee, want de duurste particuliere scholen in de VS maakten daar al een punt van, geen computers in the classroom. Lesgeven door mensen is beter dan de kinderen afschepen met cyber-educatie die voornamelijk neerkomt op vinden wat ze al kennen. Je kunt iemand in een paar weken leren autorijden en omgaan met tekstverwerking, Internet, telegiro en een boekhoudpakket, daarvoor is jarenlang computeronderwijs niet echt nodig en leren programmeren is er al lang niet meer bij. Voor logisch denken is een spelletje schaak net zo instructief en communicatieve vaardigheden leer je ook niet goed achter de veiligheid van een toetsenbord en beeldscherm. Maar ja, de politici geloofden er heilig in, computers zouden toch de wonderolie van de samenleving zijn? Democratie, integratie, werkeloosheid, analfabetisme, er zijn tientallen miljarden uitgegeven aan de ICT droom en honderdduizenden zijn en worden met die droom nog steeds werkeloos, wordt het niet 'ns tijd om dat beleid tegen het licht te houden?

De prachtige verhalen over een opleving van de economie en de terugkeer naar forse groei hoor je nauwelijks meer, er is misschien weer wat meer business, maar niemand staat te juichen. Dat merk je ook in de onderzoeken van bijvoorbeeld IDC, er is een praktische en down-to-earth toon in te bespeuren. Zoals in hun recente rapport "What Keeps Western European Retailers Awake in 2004: Supply Chain
Efficiency and Stock Optimization". Dat gaat overigens niet over computer-resellers, maar over wat winkeliers gaan besteden aan IT de komende tijd. Volgens IDC gaan de winkeliers en resellers komend jaar goed kijken naar hun voorraadpositie, de reactiesnelheid naar klanten en de markt toe en willen ze nog sneller en goedkoper beleverd worden. Dat, met natuurlijk kosten-reductie en meer nadruk op efficiŽnte gegevensverwerking, zowel intern als hun klanten.
Het zijn moeilijke tijden, dat constateert ook IDC wel, en noemt moeilijke zakelijke omstandigheden, smaakverandering bij de consument, en meer concurrentie met name van de groeiende mega-ketens. Het draait er nu om de beschikbare technologie goed te gebruiken, dus goed inspelen op wat er technisch mogelijk is, bijvoorbeeld in de integratie van het inkoopproces en strategisch kiezen. Dat betekent investeren in IT, maar men zal kritisch kiezen en letten op eenvoud, doorzicht en standaardisatie, bijvoorbeeld naar EMV voor Point-of-sales. IDC verwacht ook een toename van in-store kiosken en shopping assistant units.
Nou, laten we hopen dat de middenstanders in 2004 ook in ons land overeind blijven, en hun IT-bestedingen blijven doen bij de IT-retailer om de hoek en niet alles bij de Makro halen.

Over ketens gesproken, in Duitsland is Vobis nog steeds een grote club, met 300 vestigingen en 450 miljoen euro omzet. Maar Vobis AG verdient al jaren geen geld en is bezig aan de zoveelste reorganisatieslag, men moet steeds drastisch snijden, onlangs werden er al 150 filialen gesloten. Van de 300 overblijvende gaan er nu weer 11 dicht en men gaat ook verder snijden. Zo gaat het hoofdkantoor van Aken, waar Vobis haar opmars begon, naar Potsdam.
Verder gaat men de eigen merken verder uitbannen, Highscreen verdwijnt van de plank. In Vobis AG werken nu nog groothandel Adam Riesig en PC-bouwer Yakomo samen, maar die zouden ook wel eens afgesplitst kunnen worden, laat Vobis-chef Rakow weten. Yakumo levert nu al de helft van haar PC's, TFT's, MP3's, notebooks en DVD-recorders aan de vakhandel, de rest via het Vobis kanaal. Groothandel Adam Riesig noemt zich geen distributeur en dat betekent dat men geen toegevoegde waarde wil leveren, de spullen worden verdeeld en dat is het, een praktijk die in de electro-branche wel bekend is, voor veel producten is er geen behoefte meer aan voorlichting, service, dat is dozen schuiven geworden.
Vobis hoopt in 2005 weer geld te gaan verdienen, maar dan wel met massamarkt artikelen, maar is dat ook niet waar Mediamarkt zo druk mee bezig is.
Afgelopen weken was er nog een heel schandaal in Noord-Holland, omdat Mediamarkt zichzelf de hele omslag van een regionale krant had toebedeeld, de redactionele inhoud was verpakt in de reclame, en niet omgekeerd. Op zich een dappere poging van de uitgever om geld te verdienen, maar gezien de reacties waren de lezers niet zo blij. Wel viel op, dat de superlage prijzen van Mediamarkt nog wel eens tegenvallen, er zijn altijd een paar lokkertjes, maar qua computers en notebooks zijn ze niet de goedkoopste, dan moet de cententeller maar naar Aldi gaan, al betekent dat vaak even wachten op de juiste aanbieding.

Luc Sala

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom