Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Steeds maar weer die PC-TV integratie

Soms wordt ik een beetje moe van steeds maar weer datzelfde verhaal, steeds maar weer dat proberen om de fundamenteel verschillende gebruiksmodi van consumenten-elektronica goedschiks of kwaadschiks aan elkaar te knopen. Weer zo'n all-in-one concept, zo'n superdoos die alles kan, maar die niemand wil. Een systeem, dat alle functies en taken die je in en rond een woning maar kan bedenken uitvoert, de ultieme huisknecht die je van vroeg tot laat van dienst is, de magic box die je eindelijk vrij maakt om ...wat te doen?
Men gooit alle functies dan op een hoop, smijt er een hoop rekenkracht, opslag en connectiviteit tegenaan en dan moet de consument daar maar voor gaan. Ik twijfel al heel lang aan het nut van zo'n allesdiener, zo'n universele computer die voor je denkt, doet en kiest. In mijn visie zijn passief en actief gebruik twee echt verschillende dingen, met bij het actieve dan weer een onderscheid in informatie, creatie en communicatie. Dan heb ik het niet over transformatie, persoonlijke groei, dat kan ook met elektronica maar is geen mainstream gebruiksmodus.
Passief is TV-kijken, maar ook luisteren naar muziek of een brainmachine gebruiken. Daar is hoogstens het keuzemoment, wat wil ik zien of horen of wat niet (zappen), nog een beetje actief.
Actief is dus werken op je PC, creatief, met games en omgaand met informatie (en daar valt ook educatie en navigatie onder) en daar valt ook de communicatie via email, chatten en de hele telefonie onder. Psychologisch gezien heel verschillend, qua betrokkenheid is dat duidelijk, maar ook de kijkafstand is duidelijk verschillend en bijvoorbeeld TV-kijken is ook een sociaal gebeuren.
Voor de grote bedrijven in de CE, en daar valt de computer voor de consument tegenwoordig heel duidelijk onder, de PC is gewoon een CE-categorie, is het al jaren de vraag of die verschillende gebruiksmodi aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Daar zijn allerlei termen voor gebruikt, tegenwoordig heet het PC-TV integratie, maar men sprak ook over de elektronische haard en men probeert steeds om alles in een apparaat te stoppen, dat dan wel een netwerk van schermen, speakers en terminal aanstuurt, maar dat als het ware de centrale hub vormt. Als basis de audio-video, dan de PC functies en Internet, maar liefst ook nog alle andere communicatie, fax, telefonie, beveiliging, licht, aansturen van elektra in het algemeen en met wat telemedicine wordt het een soort elektronisch hart van de huishouding. Allerlei partijen zijn daar mee bezig geweest, het ideaal van de domotica is al meer dan twintig jaar oud, in de Jaren tachtig had ik al een Domotica nieuwsbrief, die Home Bus Info heette.
Veel bedrijven zijn al aan hun zoveelste poging bezig, niet alleen Philips, Sony en de PC-makers, dat hele home bus idee was ook de basis van de nu al bijna vergeten MSX van Kay Nishi (Ascii) en Microsoft (met Sony en Philips). Maar die trend kwam en ging, de PC kwam op, Virtual Reality was veel spannender en Internet ging in 1994 in de grote versnelling. Ondertussen waren er wel wat PC-makers, die af en toe een PC-TV bak in elkaar sleutelden, zoals Gateway, maar een echt succes werd dat nooit. Philips had met CD-I een interessante brug in handen tussen informatie en recreatie, maar verzuimde om die dingen een VGA-uitgang te geven en daarmee de betere beeldkwaliteit van het PC-scherm te benutten. We zagen ook al een hele reeks standaardisatie-initiatieven, ogenschijnlijk bedoeld om de consument optimale connectivity te geven, in de praktijk verkapte monopolie-praktijken vanuit een bepaalde hoek. Van home bus tot home net, er is al van alles geprobeerd. En als de techniek weer wat verder is, dan stort men zich op het volgende ideaal. zoals het platte beeldscherm dat nu te gebruiken is voor zowel PC en TV.
Het is een mooi idee, of is het een droom, ik zie het persoonlijk niet zo zitten. Het ligt te ver uit elkaar, er worden activiteiten bij elkaar gegooid die niet bij elkaar horen. Natuurlijk, een open keuken is ook leuk, maar altijd eten temidden van potten en pannen verveelt. Het op een hoop gooien van alle functies in en om het huis en daar n centraal systeem voor maken, is dat psychologisch wel de juiste koers. De klant wordt naar mijn smaak vergeten, die moet maar oppakken wat de technici bedenken, ik heb die AV-trend op de PC nog niet echt zien doorbreken.
Maar nu zijn we dus weer aan de gang. De Taiwanese PC-bouwers zijn gek van multi-purpose blokkendoos-PC's, Intel wil weer all-in-one en Microsoft, dat van alle walletjes wil eten, is ook al een tijd bezig met die integratie. Maar de nadruk van de software-marktleider blijft de desktop, daar verdiende men het grote geld, dat nu weer wordt uitgedeeld omdat men blijkbaar de visie ontbeert of qua expansiemogelijkheden juridisch tegen grenzen aanloopt.
De grote vraag is natuurlijk of Microsoft en dat geldt ook voor andere grote bedrijven in de ICT, wel op het juiste paard wedt. Want blijft de desktop-PC de centrale ICT-unit en in welke vorm. Dat we kleiner gaan is geen geheim, ook Microsoft heeft Windows versies voor kleinere vormfactor devices zoals tablets, PDA's en mobieltjes, maar hoe ver zal dat gaan. Een complete Internet-terminal met een spraakmodule in een oorclip, information not at your fingertips, maar on command of pre-emptive, dus via een of ander mechanisme gissend wat je nodig zult gaan hebben.
Welke rol blijft er voor de PC, blijft dat een bureau- en kantoording of een huiskamer all-in-one superding? Weet men de PC te positioneren als centrale ICT en A/V server, gateway en schakelpunt in huis. Zal de gewone gebruiker de PC en haar interface accepteren als universele hifi A/V, security en informatie-kern. Microsoft doet pogingen om daar wijze woorden over uit te braken en maakt allerlei 'smart devices', maar wat is er gebeurd met dot.net en hoeveel mobieltjes en meeneem-wonderdingen werken met Microsoft-software? De digitale settop box zou ook zo'n rol als integrale gateway kunnen vervullen, maar waarom dan kiezen voor een duur, onveilig en veel te omvangrijk OS.
Intel is wat dat betreft misschien beter bezig, daar worden de motortjes voor al dat moois ontwikkeld, de chips die amusements-PC's van de nabije toekomst zullen gaan aandrijven, de all-in-one hifi kasten waar Intel over spreekt. Niet dat ze daar nou echt uniek in zijn, al jaren wordt geprobeerd de PC en de TV te integreren en de laatste jaren zien we vooral de kleine vormfactor PC's die daarvoor worden ingezet. Met desnoods een aangepaste interface, zodat het minder op een PC lijkt en meer op een geavanceerde audio-video systeem, maar toch nog qua hart en opzet een PC. Intel heeft er nieuwe chipsets voor klaar, de Grantsdale en Alderwood zijn geoptimaliseerd voor het opnemen en afspelen van multimediale content. Of de klant/kijker daar klaar voor is, blijft de vraag. En er is concurrentie, het zijn bedrijven als Sony, Philips en Nec die proberen hun traditionele A/V systemen extra functionaliteit te geven, zoals game-opties, betere kijkgidsen, Internet-toegang en koppeling aan huisnetten, maar ook de mobieltjes worden steeds slimmer en handiger, soms zelfs als complete game-units of camera te gebruiken.
Vooral de trendsettende doelgroep van jonge gamers en Internetters is daarbij interessant en iedereen probeert hen in te palmen. Maar juist daar slaat de verveling snel toe en is men ook zeer kostengevoelig. Zo blijkt in Azi het SMS-verkeer af te zwakken, nu 'gewoon' bellen eigenlijk goedkoper is. Het blijft moeilijk om de vraag goed in te schatten, hoe veel dozen kun je wegzetten, loopt dat in de tientallen miljoenen of is het beperkter. Als je ziet dat Microsoft nu pas 1 miljoen Xbox online gamers heeft geregistreerd in 24 landen, dan betekent dat misschien wel dat online gaming een niche-markt is en wel zal blijven.
Wordt met betrekking tot die universele av/tv/pc box niet dezelfde overoptimistische inschattingsfout gemaakt?. Het zal wel werken, maar hoevel mensen staan er voor in de rij en tegen welke prijs. Meer functionaliteit leveren tegen een lagere prijs is geen kunst, waar we op zoek naar zijn is iets wat een hogere marge kan genereren, want het draait uiteindelijk om de winst of doet gates in PC's omdat het een geloof is?

Luc Sala

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom