Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

USA update

Luc Sala's Datakolom


Vanuit het Internet cafť in de Red Victorian, een klassiek Haight- Ashbury hotel uit de hippie-tijd van San Francisco, kijk ik uit over een straat vol psychedelische reclames en headshops, maar ook met bedelaars op iedere straathoek en junkies in de portieken. Het zijn geen goede tijden voor de armen in Amerika, er is weinig werk, want zelfs als je bereid bent de handen uit de mouwen te steken moet je concurreren met de illegale Mexicanen, die hier voor 8 of 10 dollar per uur het vuile werk doen. Op iedere telefooncel of aanplakbord vindt je briefjes van mensen die aanbieden je website te ontwerpe, je DVD te maken n of DTP te doen, maar wie kan dat nog niet zelf of heeft daar meer dan een fooi voor over?
Ik reis nu weer een paar weken door de VS en blijf verbaasd over dat enorme verschil tussen rijk en arm. Niet alleen qua feitelijke rijkdom, maar vooral qua image en uitstraling. Zit je even zonder geld, maar wil je toch blijven meedoen, dan moet je hier vooral je smoel ophouden. Nooit toegeven dat je in de min zit, altijd breed ingaan op je nieuwe plannen, projecten, al dan niet vermeende successen, als je arm doet mijdt men je als de pest. Ik ontmoet hier mensen die rondrijden in een blinkende Jaguar, op feestjes de bink uithangen, maar feitelijk homeless zijn en op de zak van hun vrienden en 'community' leven. Image is alles, op mij komt dat soms wel erg oppervlakkig over. Weer zo'n vogel die met de meest fantastische verhalen komt, bol staat van de spirituele intenties, je alles kan vertellen over Tai- Chi of Zen, maar zich te goed voelt om z'n eigen rommel op te ruimen. Het onderscheid tussen have's en have-not's is dan ook niet zozeer een kwestie van harde dollars maar van wat je uitstraalt. Daar draait de hele economie hier om, vooral in CaliforniŽ. En wat dat betreft heeft men natuurlijk fors ingeleverd de laatste jaren, de economie is door een diep dal gegaan. Maar er gloort weer wat licht! De beursgang van Google, met na een zogenaamde 'Dutch Auction' toch nog een koerswinst de eerste dag van 18% voor de eerste grote IPO van een Bay Area high-tech fonds sinds de Internet-bubble burst, zorgde in de VS voor een duidelijk positieve golf. Iedereen blij, de investeerders die weer wat meer vertrouwen kregen en de banken en de bedrijven met plannen en ambitie. Of dat tot meer IPO's leidt is overigens de vraag, Google's management heeft wat slinks wel erg veel zeggenschap in eigen hand gehouden. Maar vooruit, een paar nieuwe miljardair erbij, de oprichters van Google werden direct opgenomen in de lijst van nieuwe rijken, daar tippelt men in de VS helemaal op, de voorbeeldwerking van dit soort succesverhalen heeft een brede impact, de kleine software-prutsers en start-ups voelen zich nu ook weer wat beter, hun status was de afgelopen jaren niet veel beter dan die van 'n bartender. Men keek je wat meewarig aan als je vertelde dat je in de ICT zat. Met Google's IPO, waarmee dat bedrijf in een klap een beurswaarde kreeg die groter is als die van Ford, telt de hele ICT weer wat meer mee.
Niet dat men verwacht dat er weer een nieuwe Internet-boom gaat komen, maar het wordt allemaal weer wat normaler, wat minder crisis en recessie. In en om San Francisco merk je ook wel, dat de economie wat opklaart, er worden weer nieuwe restaurants geopend, de stemming is wat positiever en men spreekt over een voorzichtig herstel. Niet voor Silicon Valley, het wonder van de synergie van techniek, media, money en communicatie komt nooit meer weerom, zeggen de columnisten in de grote kranten hier. Kranten als de San Jose Mercury News, ooit het medium dat de ontwikkelingen in de ICT het dichtst op de huid zat, vallen weer terug naar het niveau van het lokale sufferdje, met vooral veel lokaal en politiek nieuws. Veel schandalen, het lijkt wel alsof alle politici hier de zaak besodemieteren, zich laten betalen en steunen door belanghebbenden, donkere vlekken hebben in hun verleden of een pikant seksleven.
De verkiezingen komen er aan en dat brengt een soort koortsige opwinding met zich mee. Weinig realistisch, de belangrijkste beweging is de 'anybody-but-Bush' steun voor Kerry. Wat Kerry heeft in te brengen maakt niet veel uit, al wordt ook hij aangevallen met smaadverhalen, onder meer dat ie z'n medailles uit de Viertnam-tijd niet helemaal eerlijk zou hebben verworven, maar voor de anti-Bush kliek is dat niet meer dat anti-propaganda uit het Bush-kamp. Wat Kerry te vertellen heeft interesseert niemand, maar Bush moet weg. Dat wil zeggen, volgens de wat linksere intellectuelen en rijke liberals, die ik tegenkom. De blue-collar workers en de echt rijke republikeinen steunen Bush wel.
Er valt met de anti-Bush goegemeente ook niet redelijk te praten, ze zien hem als de duivel, de oorlogshitser, hij krijgt de schuld van alles. Redelijke argumenten, zoals dat een tweede term president het meestal beter doet en z'n fouten probeert te corrigeren, of dat Kerry ook geen duidelijk economisch beleid uitdraagt, dat wil men niet horen. Bush-shitting is wat men op parties doet, maar dat men daarmee feitelijk vervalt in het vijand-denken van Bush c.s. valt hen niet op. Ik denk zelf dat Bush een betere president zal zijn in z'n tweede termijn dan nieuwkomer Kerry, die ook niet erg ethisch overkomt en vooral de kiezer naar de mond praat, men noemt hem wel Kerry-oke. Gaat Kerry iets doen aan de beperking van de burgerlijke vrijheden, die Bush c.s. met de oorlog en 9/11 als excuus zo slinks invoerde? Dat is maar de vraag, want de 'gewone' veiligheid blijft een zorgenkindje, je voelt je op straat bijna nergens veilig, je voelt de armoede en wanhoop, rijke mensen blijven lekker in hun SUV of 'gated community'. De interne problemen van de VS zijn enorm, de rijk-arm scheiding is pijnlijk, de veiligheid in de steden beneden peil, de economie nog maar heel kwetsbaar groeiend, en duidelijk bedreigd door de goedkope productie elders, met name in China en Zuid-Amerika.
Creativiteit is waar de VS het van moet hebben, betere marketing en innovatie, maar what is new? Glimlichtjes en MP3, mobiel Internet en WiFi, maar daar wordt zeker niet breed aan verdiend. De media- industrie heeft het moeilijk, vooral omdat iedereen nu DVD's kan maken en content via het Internet min of meer vogelvrij is, ook in juridische zin, er zijn weer wat rechterlijke uitspraken die vrij verkeer op P2P-niveau steunen. Het is wachten op een nieuwe golf, en het valt te betwijfelen of dat een hi-tech impuls zal zijn. Natuurlijk, weer een nieuw model mobieltje en wat betere service, iedereen ADSL, camera's in iedere taxi, satelliet-TV, platte HDTV- schermen, maar ook een kwetsbare huizenmarkt, een beurs die maar niet wil opveren, steeds grotere en 'veiliger' tanks op de weg (35% is nu 4/4 SUV'S), ik blijf zoeken naar echt nieuwe dingen? Ik zie ze niet, ook cultureel blijft het een uitspinnen en remixing van oud goud. Er zijn wel wat innovators, ik sprak urenlang met Eric Gullichsen (ooit Sense-8 en de man achter .to) over software genetica, het kruisen van programma's en software-routines. Met wonderbaarlijke resultaten, met name voor neurale netwerken, meet- en regelkringen en daarmee voor de embedded controllers die ons leven steeds meer beÔnvloeden. Ook bij de game-designers zijn er nog wel creatieve opflakkeringen, blijkt na een dagje praten met 'Digibarn' Bruce Damer, die een particulier computermuseum heeft met unieke Cray's, Apple's en al die zelfbouw- dingen uit de begindagen van de personal computer. Hij ontwikkelt vooral 3-D werelden, z'n inzicht in Avatars en rolmodellen wordt nu gebruikt door Nasa om ruimte-exploratie te ondersteunen en b.v. reparaties in de ruimte te modelleren.
Of de ambitieuze Larry Roberts, een van de vaders van Arpanet en initiators van het Internet. In z'n prachtige mansion hoog boven Silicon Valley legde hij uit, dat de huidige generatie routers en switches niet goed genoeg zijn voor het multi-media-tijdperk. Hij ontwikkelt nu een nieuw soort router, die niet alleen gegarandeerde bandbreedte toewijst aan bijvoorbeeld videostreams, maar die ook maar 10% kost van de huidige technologie van onder meer Cisco. Hij ziet een nieuwe cultuurgolf komen als iedereen 100 MBps in de huiskamer heeft, nieuwe applicaties voor videoverkeer, telemedicine, beveiliging en comfort. Hij wijst op de enorme toename in het videoverkeer van de veiligheidsdiensten zoals CIA, FBI, NSA en de militairen. Die werken volgens hem nu al met enorme datastromen via IP en lopen tegen de beperkingen van de huidige router-techniek aan. Volgens hem, en als projectleider networking van Arpa in de jaren Zeventig maakte hij de specs en protocollen voor Internet, zit er een grote beperking in de huidige techniek. Nu vecht iedere datastroom om een plekje en als het te druk wordt vallen er gewoon pakketten weg. Larry Roberts ontwikkelt nu routers die meer als 'smart cops' het verkeer in banen leiden en ook nog maar 10% kosten van wat Cisco nu levert. We zullen zien, aan de ene kant is het interessant met iemand te praten die zichzelf als de Gutenberg van de twintigste eeuw ziet, anderzijds is z'n ego misschien wat groter dan z'n visie. Dat kom je meer tegen, ook Steve Jobs ziet zichzelf als geniaal, maar Apple wordt wel steeds meer een soort promotor van andermans content. De eigen Apple winkels zijn echt geen groot succes, de zaak op Michigan Avenue in Chicago loopt niet en gaat mogelijk dicht, de iPod's zijn een te smal platform om dergelijke retail-formules te dragen. Aan de andere kant, ik ben zelf natuurlijk ook beperkt in m'n visie, misschien is die bedelende gitaarjunk hier voor de deur de nieuwe Bob Dylan, misschien wordt hier in een achterkamertje aan Haight-street de volgende revolutie uitgebroed, misschien zit de filosoof van het magisch creationisme of de bedenker van de vedisch-organistische 3D-beleving achter me z'n veel te dure Starbucks Frappuconi te drinken.
Laten we het hopen, want aan 499 dollar back-to-school systemen (inclusief printer) valt geen eer meer te behalen en van 9,95$ per maand ADSL wordt ook niemand meer rijk. Het is tijd voor iets echt nieuws, ondertussen gooi ik nog maar wat extra ketchup op m'n hamburger, dat wordt tegenwoordig gezien als een politieke daad, steun Kerry of zo!

Luc Sala vanuit San Francisco

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom