Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Koning of melkkoe: het gaat lang goed?

Melk, kaas en zuivelproducten zijn voor de meeste mensen eigenlijk niet gezond, maar dat mag in een land als Nederland nooit hardop gezegd worden, we verdienen er te veel aan, die witte motor afraden zou tot opstand leiden. ‘Milking your customers’ is wel een duidelijk negatief begrip, zo veel mogelijk verdienen aan je klanten. Met name de telecommunicatie-industrie heeft er een handje van, ze lokken je met een leuk aanbod, maar achteraf blijkt dat veel duurder uit te pakken. Niet voor niets krijg je allerlei leuke aanbiedingen om in te stappen of over te stappen, bij de mobiel-providers, de ADSL-aanbieders en ondertussen probeert ook de VoIP-industrie klanten te lokken. Ooit wist World Online met die aanpak hopen abonnees binnen te lokken en ging daarmee de beurs op en af, maar de praktijk van de lokaanbieding is er nog steeds. Want er wordt goed, tot zeer goed verdiend aan telecom producten, niet voor niets kan men je hele pakken hardware aanbieden. Men gaat zelfs zover hele PC’s gratis weg te geven als je je maar lang genoeg vastbindt aan een provider, in Mexico was er een project waarbij het ging om 500.000 gratis PC’s.Uiteindelijk betaal je de hoofdprijs, zeker in een markt waar ondertussen de prijzen dalen, dan ga je met een vast contract tegen een vaste prijs mooi nat. En het kan allemaal, want in de kleine lettertjes, natuurlijk, daar zit het geniep. En als je eenmaal klant bent, dan zit je aan ze vast, vanwege het contract of het gemak, je luiheid of omdat je bijvoorbeeld je mobiele nummer of emailadres al op je briefpapier hebt staan. Voor de mobiele telefoon heb je nu recht op het meenemen van je nummer, bij email adressen is dat (nog) niet goed geregeld.
Telecom bedrijven en providers weten wel, dat je als klant vrij traag reageert en meestal niet weg loopt bij prijsverhogingen of sluipende aanpassingen in de voorwaarden. Daar maakt men - paulineus - graag gebruik van. Zo zijn er mobiele providers, die je voor bellen boven je contract de volle mep laten betalen (dus b.v. bij een 250 minuten contract voor 12 cent/min je 35 cent laten betalen voor extra belminuten), maar je daar nooit van op de hoogte stellen. Vaak, als zo’n contract via de zaak loopt, merk je dat nooit of te laat en betaal je dus veel te veel. En protesteren helpt niet, de providers hebben geen verplichting zoiets te melden en waarom zouden ze, je bent een slapend melkkoetje geworden. Debitel is zo’n provider, die blijkbaar niet beseft dat je je reputatie maar een keer te grabbel kunt gooien. Internet-providers, vooral zij die hun klanten al hele lang hebben, gaan nog een stapje verder. Niet alleen hebben ze die leuke instapprijs van 10 jaar geleden ondertussen fors verhoogd, maar ze melken die ‘oude’ klanten leuk uit, want dat zijn tenslotte de sukkels die het zich maar allemaal lieten aanleunen. Euronet, dat zichzelf graag als kwaliteits-provider aanprijst, maakt het wat dat betreft heel bont. Hun ‘oude’ klanten laten ze met een ‘classic’ abonnement gewoon de oude prijs betalen op de oude voorwaarden, nieuwe klanten kunnen ongeveer de helft goedkoper uit. Niet alleen wijzen ze daar niet op, of moet je dat maar via hun website uitzoeken en wie doet dat, als je vraagt of het goedkoper kan vertellen ze je, per email, doodleuk dat dat niet kan. Lekker doormelken is het devies, daar zijn ze groot mee geworden en totdat iemand ze op de vingers tikt hoeven ze toch niemand wijzer te maken? Of zouden de klanten dergelijk gedrag toch zien als een soort oplichterij en opstappen, wie was er ook weer koning?
Ook in de computer-industrie kennen we dit natuurlijk, te vaak is een klant alleen maar koning totdat ‘ie de winkeldeur achter zich dichttrekt. Zeker wanneer die winkeldeur virtueel is, service bij webwinkels is notoir problematisch. Waar moet je zijn, waar kun je je kapotte apparaat inleveren en hoe zit het met de soms broodnodige ondersteuning. Apple bijvoorbeeld wil wel steeds meer omzet via het Internet, maar geeft dan bij problemen, die vooral voorkomen bij het aansluiten van apparatuur, niet thuis. Ga maar naar een dealer en verantwoordelijkheid voor compatibiliteitsproblemen wijst men al helemaal af. Misschien gelukkig voor de dealer, die die service en deskundigheid wel in huis heeft en zo z’n marge rechtvaardigt, maar kun je het zo’n retailer kwalijk nemen, dat ‘ie bij problemen eerst vraagt waar men de spullen gekocht heeft en bij web-aankopen de klant beleefd terugverwijst naar het digitale bos?

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom