Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Klant Koning of melkkoe 2: gaat het nog langer goed?

Van je mobieltje kun je ziek worden, of laat ik het maar heel direct stellen, ik ben van mijn mobieltje ziek geworden. Eerst vage klachten, maar uiteindelijk ritmestoornissen, auto-immuunklachten, sarcoďdosis en een boel ellende. En dan ben ik nog gelukkig, er zijn genoeg indicaties dat je door EMF-straling ook meer risico loopt op tumoren, glaucoom en reeksen andere enge dingen. Als je dan eindelijk, op advies van een homeopaat, dat mobieltje zo veel mogelijk weglegt, er een afscherm- etuďtje omheen doet, een jasje met een speciaal gemetalliseerd zakje draagt en overstapt op een mobiel met een veel lagere SAR-waarde (maar de telefoonwinkels weten die meestal niet) merk je het verschil. Maar het is niet alleen je eigen mobieltje, iedereen loopt met zo’n ding, in de tram of bus zit iedereen maar te ‘stralen’ en ook de zenders op de masten om je heen kun je niet ontkomen. In mijn postcodegebied, 1012 in Amsterdam-centrum, staan maar liefst 195 zenders opgesteld, voor een deel al in de veel kwalijker 1,8 GHz UMTS frequentie. Maar ook de WiFi installaties (Internet-hotspots) stralen vrolijk mee, en dat is 2,4 GHz en nog dichter bij de eigenfrequentie van water, we lopen eigenlijk voortdurend in een soort openbare microwave oven rond. In Amsterdam-centrum kun je al bijna geen WiFi meer aanleggen, het werkt niet of wordt verstoord door de WiFi van de buurman, de frequentieband is zogezegd vol. Een goede tip is het gebruik van een tijdschakelaar voor WiFi en DECT basisstations, laat ze ’s nachts maar uit als je in de buurt slaapt. Wie bouwt een WiFi basisstation dat alleen maar aanspringt als er werkelijk iemand gebruik van maakt?

Volgens de aanbieders en de overheid kan het allemaal geen kwaad, maar als je gaat speuren naar de exacte waarden (www.antennebureau.nl) krijg je geen harde waarden, men (de providers en installateurs) verklaart eenvoudig dat de zendervermogens beneden de toegestane waarde (vastgesteld in EU-verband) liggen, maar de cumulatieve belasting is niet te vinden. Ik heb echter sterk de indruk, dat een optelsom van WiFi, de mobiele telefoontjes, de DECT draadloze apparaten en wat men nog meer in de 2,4 GHZ band bedenkt wel degelijk boven die toegestane waarde komt. Volgens een lullig metertje dat ik in Duitsland kocht zitten we in winkelcentra al dik boven de norm, maar een overheidsclub die dit nameet bestaat nog niet. Dit gaan we nog bezuren en dat letterlijk, want een van de gevolgen van die straling is dat onze zuurgraad uit de pas gaat lopen. Dat heeft weer gevolgen voor de spijsvertering en kan tot auto-immuun aandoeningen en reumatische klachten leiden. Onze modieuze welvaartsklacht RSI, tegenwoordig heet dat CANS en iedereen kent het als muisarm (zie www.cans- rsi.nl) heeft dan ook vaak (de experts spreken over 18%) iets te maken met die stralingsbelasting.
Het wordt tijd, dat de overheid dit hier serieus neemt. In de VS is men al veel strenger geworden, daar vrezen de providers grote class-action rechtszaken als de gezondheidsschade hard gemaakt kan worden en zijn de mobieltjes over het algemeen qua stralingsbelasting veiliger. Hier laat men het maar, de belangen zijn te groot.
Het wordt tijd dat we, bijvoorbeeld in natuurgebieden en in parken in grote steden, stralingsarme gebieden gaan aanwijzen. Geen zenders, geen kabels, geen stroom, en geen mobieltjes. Het gevoel dat we nu hoog in de bergen of ver weg in de woestijn hebben, even vrij van breinzoemen. Volgens new-agers is de electromagnetische straling de oorzaak van al die ecologische milieu-verstoringen.

De grote verschuiving van de laatste 20 jaar, namelijk dat we de (gemeenschappelijke) omroep nu via kabels onder de grond distribueren en de individuele communicatie via de ether heeft dus ook nadelen. Wat dat betreft is breedband glasvezel tot aan de voordeur ook qua volksgezondheid misschien wel te prefereren boven nog meer mobiel. Gezondheid is wat dat betreft blijkbaar alleen interessant als je er wat aan kan verdienen, liefst als het al te laat is. We zijn een melkkoe, sullige consumenten die uitgemolken kunnen worden.

Ik kom even terug op eerste column over melkkoetjes. De telecommunicatie-industrie en de mobiele providers lokken je met een leuk aanbod, maar achteraf blijkt dat vaak veel duurder uit te pakken. De weggeefrage, waar ik vorige keer op wees, gaat onvermindert voort. In Nederland kun je al een Dell PC krijgen bij een abonnement voor 23,50 euro/mnd, maar ook de LCD-schermen, DVD-spelers, Blackberries en andere hebbedingen vliegen je om de oren. Op het eerste gezicht kan dat niet uit, zelfs niet als men dat spul tegen de halve prijs inkoopt, dus moet er nog steeds een gigantische marge op zitten of gebruikt men in de praktijk zoveel meer belminuten dat daar de winst zit (of is dat de speculatie). Als je eenmaal klant bent, dan zit je aan ze vast. Voor de mobiele telefoon heeft men nu recht op het meenemen van je nummer (na drie maanden opzegtermijn), bij email adressen is dat (nog) niet goed geregeld. De klant is traag en laks en telecom bedrijven en providers weten dat.
Als zo’n contract via de zaak loopt, merk je dat nooit of te laat en betaal je dus veel te veel. En protesteren helpt niet, de providers hebben geen verplichting zoiets te melden. Debitel is zo’n provider (maar niet de enige). Vrijwel iedere provider heeft zo z’n grapjes, als je een Blackberry neemt bij Vodafone ga je voor e-mailen in het buitenland plotseling 20 euro per MB betalen en surfen kost 1,50 euro per MB, dus snel een kwartje per opgevraagde pagina. Dataverkeer via je mobiel is, na de leuke instapaanbiedingen, schreeuwend duur en je betaalt ook voor de spam en rommel die de provider je zelf meent te moeten sturen. Surfen is, weer na de instaplokker en dan moet je de kleine lettertjes wel goed lezen, vrijwel onbetaalbaar. Mobiele telefonie met al die SMS, MMS, videotelefonie en data-opties is op termijn duidelijk de goudmijn waar de providers op mikken en waarvoor ze je binnen proberen te halen met de mooiste aanbiedingen. Die achteraf dus vol valkuilen en trucjes zitten, maar ja, al die dure winkels op A-lokaties moeten ook betaald worden, nietwaar!
Internet-providers, vooral zij die hun klanten al heel lang hebben, gaan nog een stapje verder, ik meld het nog maar een keer! Niet alleen hebben ze die leuke instapprijs van 10 jaar geleden ondertussen fors verhoogd, maar ze melken die ‘oude’ klanten leuk uit, want dat zijn tenslotte de sukkels die het zich maar allemaal lieten aanleunen. Euronet, dat zichzelf graag als kwaliteits-pro- vider aanprijst, maakt het wat dat betreft heel bont. Hun ‘oude’ klanten laten ze met een ‘classic’ abonnement gewoon de oude prijs betalen op de oude voorwaarden, nieuwe klanten kunnen ongeveer de helft goedkoper uit. Volgens hen gaat dat om een beperkt aantal abonnees, maar een paar jaar geleden riepen ze trots dat ze tienduizenden abonnees hadden, waar zijn die dan gebleven? En de e-mails uit die tijd kunnen ze niet meer boven water halen. Niet alleen wijzen ze hun ‘oude’ klanten daar niet op, of moet je dat maar via hun website uitzoeken en wie doet dat, als je vraagt of het goedkoper kan vertellen ze je, per e-mail, doodleuk dat dat niet kan. (Euronet-klanten, stuur me maar een mailtje!). Lekker doormelken is het devies, daar zijn ze groot mee geworden en totdat iemand ze op de vingers tikt hoeven ze toch niemand wijzer te maken?
Ook de ADSL mode is een goudmijn voor de providers, maar ook voor KPN. Je betaalt via een ingewikkelde deal zowel de provider als KPN en ook nog eens voor de telefoonlijn, als je die nergens anders voor gebruikt is dat eigenlijk zonde. En wie niet oplet krijgt naast de mooie deals, gratis installatie en modem toch van KPN automatisch 199 euro afgeschreven wegens “wijziging abonnement”. Vooral mensen die een ISDN-lijn gebruiken voor ADSL zijn duur uit. Veel gebruikers hebben dat niet in de gaten, want KPN stopt die kosten van ADSL in een onduidelijke post ISDN-infra- structuur, niet uitgesplitst en dan valt dat niet op. De reclamekreten geven de indruk, dat je met ADSL supersnel kunt internetten, maar dat is bedrieglijk, want de hoeveelheid data die je kunt bekijken is wel beperkt. Die heel goedkope abonnementen zoals van Zonnet hebben een datalimiet van 250 MB en dat is echt heel weinig. Wie lekker surft zit zo aan een paar gigabyte per maand. En zoals altijd in telecomland, wat je boven de datadebiet limiet gebruikt, wordt dubbel en dwars betaald. In feite gaan we snel toe naar een situatie, waarin je per megabyte verkeer gaat betalen. Dat is niet zo vreemd, want daar draait het ook om, de situatie dat je ongelimiteerd over de hele wereld kon Internetten is ook erg vreemd. Dat beperkt men nu al via de ‘Fair use’ condities in kabel- en ADSL-contracten, maar we gaan echt toe naar een systeem van betalen per debiet, dus per MB met mogelijk daltarieven voor minder drukke tijden. En dan zal de mooie belofte van (bijna) gratis bellen via VoIP, Internet-telefonie, ook wel verdampen. Want dergelijke verbindingen vragen veel bandbreedte (tot 64 kbps in met de normale telefoon vergelijkbare kwaliteit) en prioriteit in het doorsturen, over een paar jaar is die achterdeur in het telecom-monopolie echt wel dichtgemaakt. Je kunt dan nog steeds goedkoper bellen via VoIP, maar met een mindere kwaliteit. Datzelfde geldt ook voor video over het Internet, nu nog gratis (maar wel binnen die datalimiet), maar eigenlijk voor de provider een dure grap. Alleen als die ‘content’ lekker dichtbij op een server staat, zoals bij een kabel-provider die een berg digitale televisie-kanalen toch al op z’n server heeft staan, kan het goedkoop blijven. Even wat video van een Amerikaanse site halen kost bandbreedte en wel over een groot aantal hops, dat gaat op termijn echt dik geld kosten.
Telecommunicatie is een mooi ding, we krijgen een soort digitale hemel voorgespiegeld, maar het is echt de vraag of de realiteit wel zo groots, handig en veilig zal zijn als men in de reclame en promotieverhalen beweert. We gaan er dubbel en dwars voor betalen, dat geef ik je op een e-mailtje.

Luc Sala

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom