Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Projectie 2005: cententellers

De wereld is geschrokken, de aardbeving en Tsunami in Azië deed iedereen beseffen dat de natuur nog altijd ongekende krachten kan ontwikkelen. Dan is praten over hoe 2004 verder verliep misschien niet zo relevant, maar vooruit, het leven gaat door.
We hebben hier 2004 weer overleefd, wie zuinig was en z’n best deed is er nog en de economie trekt weer wat aan, zeggen de geleerden. Het viel nog mee, na het rampjaar 2003, zegt men, maar dat geldt toch nauwelijks voor de computerbranche. We draaien, daar is het mee gezegd, misschien in aantallen wat meer, maar in omzet nauwelijks. Dikke salarisverhogingen zitten er niet in, in veel bedrijven zal het blijven hangen op de nullijn of een percentje om de inflatiepijn te dempen. Dat levert gemor op, klagen over hypotheeklasten, verminderd aftrekbare reiskosten en kilometers, maar kwaad weglopen naar de volgende dot.com is er niet meer bij, vrijwel niemand neemt personeel aan. De ICT draait weer een beetje, de consument is de laatste maanden weer een beetje terug, we hebben leuk verdiend aan camera’s en platte schermen, WiFi en gingen als moderne tollenaars Windows-licenties slijten, wetend dat op termijn de handel daar echt tussenuit geknepen wordt, de vraag is nu wat 2005 gaat brengen. Elektronisch belasting aangifte doen en betalen, daar ontkom je niet, het blauwe papier heeft z’n tijd gehad.
Als ik even afzie van de mooie marketing kreten en opgeblazen taal, die in ons vak nogal eens gebruikt wordt om de realiteit een kleurtje te geven, zie ik als belangrijkste trend voor 2005 het centen tellen. We gaan zuinig worden, in onze eigen bedrijfsvoering, maar ook naar buiten toe en onze klanten gaan ook op de kleintjes letten. In 2004 zijn we, mede door het gemak van internet, wat slordig geworden in onze uitgaven en hebben heel wat bedrijven ook allerlei kleine postjes en kosten toegevoegd aan hun facturen. Dat is een hele trend geworden, alles wat vroeger deel uitmaakte van de dienst is nu een apart postje geworden, vrijwel altijd bovenop de basisprijs die niet omlaag ging. Verzenden, klaarleggen, koeriers, administratiekosten, orderkosten, bureaukosten, wijzigingskosten, valutarisico kosten, service, als je het niet op de factuur vindt betaal je wel via dat leuke 0900-nummer. Een mooi voorbeeld daarvan is de reiswereld, daar zijn de luchthavenkosten (beveiliging etc.) natuurlijk zeer fors gestegen (via b.v. Parijs betaal je soms al bijna 200 euro extra) maar heeft men ook klaarlegkosten, slinks verplichte verzekeringen, die ticket van 19 euro naar Eurosteden kosten in de praktijk toch weer honderden euro’s. Men verkoopt je een reis, maar je krijgt er automatisch van alles bij, want de menu’s zijn niet opt-in, maar opt-out, je moeten klikken om iets niet te krijgen. En kom je daar achteraf achter, dan betaal je wijzigingskosten.
Ook de providers (telefoon en internet) kennen dat kunstje, KPN verstopt in haar rekening allerlei leuks, waar je niet direct achter kunt komen en wil vooral bij wijzigingen zoals de overstap op ADSL ook nog wel eens wat postjes op de rekening zetten. Wie boven z’n contract belt of surft, loopt tegen schandalige tarieven aan, maar dat merk je meestal te laat en hoe weet je dat je over je bundelgrens zit?
Ik denk, dat we in 2005 in veel bedrijven gespecialiseerde functionarissen gaan zien, die dit in de gaten gaan houden. Misschien is dat iemand van inkoop, ik zie mooie titels als CPO (Chief Procurement officer), maar 2005 wordt voor mij het jaar van de centenneukers. We gaan kijken of al die kosten wel terecht zijn, gaan ons afvragen of factuurregels ook geen geld kosten, zeuren over extra’s, besparen op die kleine kosten. We gaan geld uitgeven om geld te besparen, dure functionarissen inhuren om uit te zoeken of die wirwar van telecom, transport- en servicekosten niet wat minder kan, er gaat geschaafd worden. Want het mes snijdt aan twee kanten, meer factuurregels is voor alle twee de partijen een dure zaak, soms zijn er verschillende BTW-tarieven, het moet allemaal maar geboekt worden.
In 2005 zie ik dat ondernemingen en consumenten zich bewust worden van de nepperij, die binnengeslopen is, van het stiekem kleine bedragen in rekening brengen, van het kleinzielige gedoe dat je voor een zak bij de kruidenier apart moet betalen, dat de KPN alleen de priority tarieven afdrukt, dat je bij de NS naast je treinkaartje ook handling moet betalen, dat Dell wel goedkope PC’s aanbiedt, maar ze erg duur laat afleveren. Men wordt kritischer en ondernemingen die zich weer ‘all-in’ presenteren, die service, een normale telefoniste en een prettige relatie standaard vinden kunnen daar op inspelen. Geen lokkers, maar echt complete aanbiedingen, geen vouchers, kassakortingen, installatiekosten, daar gaat de klant op tippelen. Niet alleen de eindverbruiker, maar ook bedrijven worden alerter, laten zich geen algemene voorwaarden of huurcontracten in de maag splitsen die apert eenzijdig zijn. De politiek gaat ook wakker worden en zich hier op richten, zogenaamde consumentenclubs als ANWB, HCC en zelfs de consumentenbond komen onder vuur, omdat ze zelf ook marktpartij zijn geworden. Bepaalde beroepen zoals advocaten, notarissen, consultants en accountants gaan dat voelen, terwijl ik mag hopen dat de overheid iets gaat doen aan de zelfverrijking in de semi-overheid en de medische wereld. De slinger gaat weer de andere kant uit, we zijn het zat om als kassavee behandeld te worden, mogelijk keren we zelfs de (ex-)staatsbedrijven de rug toe om aan te geven, dat we niet meer uitgeknepen en afgeblaft willen worden.
Toen begin jaren 80 duidelijk werd, dat we een grootscheepse privatiseringsgolf zouden krijgen, waarschuwde ik al voor het verschijnsel, dat die zogenaamde vrije markt wel met zich mee zou brengen, dat de helderheid van het aanbod zou verminderen. Toen al was in de VS duidelijk, met de situatie rond de Baby Bell’s, dat privatisering een gevaarlijke weg zou zijn, dat bedrijven als KPN zich vooral intern zouden verrijken in de aanloop naar de vrije markt en daarna vooral de meeste vuige truc’s uit het handboek consumenten-uitknijpen zouden gebruiken. Dat is gebeurd, met de stroom, met de telecom, de kabel, met de post, openbaar vervoer, de KLM en nu wil men ook Schiphol naar de beurs brengen. De luchthaven, waar onderlinge afspraken tussen aanbieders, duidelijke monopolisering van essentiële diensten en zelfoverschatting overduidelijk zijn, maar waar de politiek alleen maar haar eigen budgettaire belang ziet. Wie tegenwoordig vliegt, ziet dat de beveiliging en de airport tax van de gekke worden, wie over Parijs vliegt betaald soms 175 euro extra, en van enige controle daarop is blijkbaar geen sprake. Gaat dat met Schiphol ook die kant op, als dat een beursgenoteerde onderneming wordt?

Natuurlijk zijn er nog allerlei andere trends, op pagina 52 een paar punten, maar daarover vindt u in ‘de bladen’ al genoeg leuterpraat, die voorbij gaat aan wat de echte ondernemer, met z’n stapel facturen en rekeningen voor zich en met genoeg zorgen om z’n omzet en kosten, dit jaar gaat bezighouden. Die merkt wel hoe het gaat met ‘de oplossingen’, de ‘kanaalstrategie’, ‘licentie-denken’ en andere populaire kretologie van de heren marketing-managers. Hij zet gewoon een lekker kopje koffie voor z’n directe contactman of –vrouw en ziet wel waar het schip strandt.

Succes gewenst in 2005, en sterkte.

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom