Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

ROOMware

Het ziet er allemaal weer iets positiever uit, niet alleen omdat de heren in Den Haag dat ons voorhouden, maar je voelt weer iets meer leven in de business. Op het C2000 evenement voor de resellers werd weer ouderwets uitgepakt, op de ARBO-beurs/ Personeel en Organisatie 2005 liep het prima en werd duidelijk dat zoiets als overstappen op platte schermen een heel interessante nasleep heeft qua ontwerp (en hopelijk) vervanging van kantoormeubilair, je zit toch anders voor zo'n plat scherm. Maar ook in breder verband gaat het beter. Er zijn weer banen, ook in de ICT wordt weer wat geworven, als de huizenmarkt niet verder instort (volgens het Kadaster wel, volgens de NVM geen daling) gaan we het wel weer redden. Er waren vorig jaar weer wat meer startende ondernemers, maar staatssecretaris Rutte wil nu de VMBO-scholieren nog wat meer opjutten. We moeten nog ondernemender worden, en daarom moet er op school meer aandacht besteed worden aan het opzetten en runnen van een eigen bedrijf. Dat klinkt heel stoer en laten we hopen dat men ook wat doet, maar misschien zou de overheid zich ook eens kunnen afvragen waarom hier zoveel minder animo is om een eigen zaak te beginnen dan in andere landen. Ondernemerschap gedijt in een goed ondernemersklimaat en dat is nou precies waar het aan schort. Zeker kleine ondernemers komen om in de papierwinkel, de voorschriften, de beperkingen hier en de regeltjes daar. Als startende ondernemer een parkeervergunning scoren, vergeet het maar; je pui effectief beveiligen, de schoonheidscommissie maakt het je bijna onmogelijk; een bord op je zaak of reclame maken, dat ontsiert de stad vinden de beterweters ten stadhuize. Meedingen naar een opdracht van de overheid kan alleen als je meedoet in de veel te ingewikkelde Europese aanbestedingsprocedures, kleine ondernemers beginnen daar niet eens meer aan. Een stagiaire aannemen, daar heb je tegenwoordig een papier voor nodig, gaan ze in je straat de zaak opbreken, dan moet je al met heel veel zijn om iets vergoed te krijgen. Ik spreek uit ervaring, ondernemer zijn, dat zit in je, maar anno 2005 is het vooral de (lokale) overheid, die je dwars zit en de moed doet opgeven. Gelukkig slapen Balkenende en de meeste andere politici lekker door en gebeurt er niet zoveel behalve gemekker over integratie, anders ging het nog veel slechter.
Er zit, economisch gezien, dus wat lente in de lucht. Niet te vroeg juichen, want 2005 blijft mager, maar er gloort licht. De vervanging van de '99 generatie Millenium-fear PC's begint te lopen, we hebben de opheffing van de PC PrivÚ overleefd (al zullen we in 2005 zien wie daar over uitgleden) en de platte schermen en WiFi lopen lekker door. De mobiele aanbieders zoeken naar nieuwe retail-kanaalen met meer diepgang en daar openen zich ook wat perspectieven. Niet voor niets in dit nummer Mobiel-Info, we gaan met onze tijd mee!

Het nieuwe toverwoord is ROOMWARE, dat staat voor de nieuwe golf ge´ntegreerde huiskamer-elektronica. Geen PC meer te zien, toetsenbord verdwenen of als remote makkelijk weg te stoppen, alles gericht op interactie, de consument wordt huiskamer DJ/VJ/webmaster. Roomware, het klinkt wel lekker en maakt duidelijk dat het samengaan van TV, PC, Internet en CE nu toch duidelijk vorm begint te krijgen. Vooreerst in de dromen van de marketeers en de toespraken van de vendor-kopstukken, die nu om het hardst proberen hun unieke positie in de CE-markt te benadrukken, zoals Fiorina van HP deed op de CES. Maar aangezien de brave consument graag trendgevoelig wil zijn en meeloopt met wat de media hen voorspiegelen gaat het er vast van komen.
Voor de PC-retailer een teken aan de wand, maak ruimte in de zaak voor ROOMWARE, doe wat meer in Bluetooth, kijk eens naar mobiele datacommunicatie, naar GPS en zorg dat de PC-klanten, die ook wat meer A/V en TV advies en producten zoeken, niet weglopen naar een dozenschuiver aan de overkant. Juist nu is de fase, dat men in de war raakt, wel een DVD-recorder heeft gekocht, maar niet weet hoe je dan die leuke vakantievideo's die op de PC bewerkt zijn, weer op zo'n schijfje krijgt. Het zijn nu de interface en interconnect problemen, die opgelost moeten worden en waar de vakman, met een flinke bak connectortjes en kabeltjes onder de toonbank of in het rek, zijn positie en meerwaarde kan bewijzen. In de VS is er een hele business in de installatie van home-theater, al die kabeltjes en speakers en remotes, daar komt de gewone gebruiker al snel niet meer uit. En draadloos klinkt aardig, maar in de praktijk is er toch nog veel kabel nodig, en nu de AV/TV/IP functies door het hele huis heen moeten, is ook daar een netwerk voor nodig.
De grote CE-discounters zoals Mediamarkt kunnen dat allemaal niet aanbieden, dat is dozen schuiven. En wie goed oplet, ziet dat ook Mediamarkt de laatste tijd niet meer met zulke lage prijzen stunt en ook wat duurdere systemen aanbiedt, maar tegen prijzen die de branche ook wat lucht laten. En mediamarkt en grootgrutters bieden niet veel service en kunnen zeker niet als 'integrators' gaan optreden. Hier opent zich een markt, waar de ervaring met het aanleggen van LAN's de basis kan zijn voor een nieuw specialisme, ROOMWARE Installateur of home theatre integrator, om de USA-term maar eens te gebruiken. Kabels, verbindingen, de integratie van WiFi, Bluetooth, de hele PC en AV santekraam, de Internet verbindingen, de satellietontvanger, de beveiliging en dan liefst op afstand ook nog het licht aan kunnen doen en de koffiemachine starten, op dit moment is zo'n totaalaanpak uiterst ingewikkeld en duur, maar dat betekent ook dat er nog wat aan te verdienen is.
Naast de CE-trend zien we ook dat het mobiele gebeuren een eigen tak van sport wordt. Niet alleen de telefonie, maar ook daar de integratie van allerlei andere functies, de telefoon is ook camera, organiser, internet-terminal, game-unit, adresboek, foto-album, voice recorder en MP3 speler, en dat is nog maar het begin. Het mobieltje als kinderoppas, voor toegang tot multi-player games, GPS, gokautomaat, toegangscontrole, identificatie, medische monitoring en diagnose, gebruik als porno-drager, sex-toy (trillen kan ie al), dating tool, we gaan nog wat beleven. Als iedereen een mobieltje heeft en we die dingen via iris-scanning of stem- danwel vingerafdrukherkenning ook als identificatiemiddel kunnen gaan gebruiken, dan kan al die papiertroep er ook op, ook de autopapieren, verzekeringspolissen etc. We kunnen ons hele hebben en houwen zo in wat chipjes stoppen. Ik moet dan denken aan het verhaal over het colaflesje, dat ergens in Afrika uit een vliegtuig viel en vereerd werd als Godheid, wat zou men doen als er een mobieltje (met zonnecel oplading) bij zo'n stam terecht zou komen?
De co÷rdinatie tussen al die functies, dat is het probleem en de uitdaging. Nu al zijn de knopjes en toetsjes op een mobieltje zo overbezet, dat je bijna een cursus moet volgen wil je ze allemaal kunnen gebruiken. Het interface-ontwerp wordt steeds meer bepalend voor het gebruiksgemak of zelfs het pure gebruik, net als bij de VCR (of een willekeurig software pakket) gebruiken de meeste mensen maar een klein deel van de mogelijkheden.
Integratie van het mobieltje met de PC is een eerste stap, voorlopig voor het uitwisselen van data en foto's, maar er is veel meer mogelijk. Denk maar eens aan een ge´ntegreerde GPS-functie, waarmee bijgehouden kan worden waar je wanneer geweest bent, dat integreren met de client-relatie CRM software is al een enorme taak. Het wordt steeds belangrijker om daarbij de content te relateren aan waar het voor nodig is, het context gevoelig te maken. Geen telefoonnummers weergeven als je alleen e-mail nodig hebt, de bakken MP3 muziek zodanig rangschikken dat je keuze beperkt is door bijvoorbeeld tijdstip van de dag en of je in de auto zit, gevoelige informatie goed afgeschermd. Als je naar organisatorische trends kijkt als ensemble computing, agile development, collaborative environments om maar eens wat modekreten te noemen, dan gaan dat mobieltje, met SMS en andere communicatiemodes steeds meer een rol spelen, maar hoe koppel je dat dan weer aan het projectmanagement en de verslaggeving. E-mail heeft al de neiging te gaan zwerven danwel verloren te gaan, maar waar worden al die SMS-jes opgeslagen of wie kan ze met een slimme truc op afstand uitlezen? Er is nog een boel te doen, voor we niet alleen mobiel en always-on zijn, maar dat hele gebeuren ook echt ge´ntegreerd is in de rest van ons bestaan, of dat nu de zakelijke kant is met verslaglegging en archivering, of gewoon dat we weten waar we mee bezig zijn. Dat zie je nu al op internet, het hele spiel is zo complex, dat je zomaar op een of andere betaalsite zit, om de haverklap allerlei zooi downgeload krijgen en ook niet meer weet hoeveel data je nu eigenlijk 'spelenderwijs' hebt' verbruikt of in je mailbox zit. Dat gaan we ook krijgen met die mobiele telefoon, maar daar is de interface veel minder overzichtelijk, betaal je snel voor allerlei half- of onzichtbare diensten en schrik je van de rekening.
En die rekening, dat is waar we het in 2005 nog wel eens over zullen hebben, want de kosten van al dat elektronische moois loopt aardig op en dat is iets waar naar mijn gevoel de consument in de loop van dit jaar steeds gevoeliger voor wordt.

Luc Sala

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom