Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Column

We zijn door de winter heen en hoewel de feestdagen best voor een leuke omzet zorgden, waren januari en februari rampzalig slecht voor de retail, zeker voor de bedrijven die het van de consument moeten hebben. Maart trekt, horen we, echt leuk aan, maar het is nog geen zomer!
Men houdt het geld in de zak, er werd vorig jaar 8% meer gespaard en het gemiddelde Nederlandse huishouden heeft nu 26.000 euro in reserve, samen 200 miljard spaargeld. Er wordt natuurlijk nog het nodige (consumptief) geleend en rood staan is ook geen uitzondering, maar dat gaat om resp. 7 en 18 miljard euro. Maar we zitten op ons geld en dat is niet zo verwonderlijk, de economie is zeker nog niet uit het dal en dus is men voorzichtig. Ik vind het dan vreemd dat de overheid zelf zo slordig met de middelen omgaat. Vooral op lokaal niveau, de aanslagen OZB hebben eind februari, zeker in Amsterdam, gezorgd voor een schok bij de burger, minstens 500 euro voor de meest lullige woninkjes, die ook nog eens voor minstens 200.000 euro werden gewaardeerd. Betalen geblazen en dat voelt de retailer direct, maar ook de horeca merkt dat de mensen bezorgd zijn en niet uitgaan. Het blijkt juist de lokale overheid te zijn, die via allerlei directe en indirecte trucjes steeds meer van ons eist, en steeds minder geeft. Als ondernemer ben je wat dat betreft vogelvrij, ze rekenen maar raak voor reiniging, parkeren, precario, vergunningen en leges. En je vertellen dat je bijvoorbeeld ook via een derde partij je vuilnis kunt laten afvoeren, dat is er niet bij, de overheid is wat dat betreft nog geniepiger dan mobiele operators.
Die hele subsidie-politiek van de mobiel-branche begint aardig marktverstorend te werken. Als je een complete Dell cadeau krijgt bij een abonnement (plus gratis toestel natuurlijk), maar tegelijk hoort dat bijvoorbeeld T-Mobile nog 43% verdient, dan vraag je je af wie hier welke markt kapot aan het maken is (en er zijn al operators, die bij 40 abonnementen een auto cadeau geven!).
Hoe moet je zo nog PC’s wegzetten als dealer? En tegelijk besef je, dat de verhalen van Dell, dat ze alleen “direct” leveren, steeds ongeloofwaardiger worden. Grote resellers leveren ook Dell in projecten, en Dell roept wel hard dat de tussenhandel zo veel geld kost, maar je ziet ze steeds meer tussenhandel gebruiken waar het ze uitkomt. Er is zelfs een Partner Alliance manager bij Dell. Het wachten is op Dell in de AH, of Medions uit de Dell fabrieken of komt Dell ook met mobiele handsets en geven ze zelf PC’s erbij. Geen gek idee, er is duidelijk vraag naar geïntegreerd aanbod, van PC, laptop, PDA en/of mobieltje, die vanaf fabriek of vanaf dealer samenwerken. Systemen waarbij Bluetooth gewoon werkt, de connectivity en synchronisering van bestanden werkt, de keus tussen mobiel, vast, VoIP of e-mail efficiënt en qua kosten optimaal wordt geregeld door het systeem. In die visie ligt het meer voor de hand dat Dell of HP zo’n totaalbundel ontwikkelen dan dat Nokia of Samsung die integratie voor zijn rekening neemt. Sony is eigenlijk ideaal gepositioneerd om dat te doen, maar daar gaan ze weer reorganiseren.
De PC markt groeide volgens de Gartners en IDC’s vorig jaar nog wel (in aantallen) maar ligt ook steeds meer vast en voor 2006 ziet men afnemende groei en qua omzet heel snel afvlakking. Dat is wel grappig, want nu beweert men dat de millenium-vervangingsgolf al voorbij zou zijn, een paar maanden geleden was het nog dat die nog moest beginnen. Men stelt dat bedrijven al door die upgrade-slag heen zijn en de consument nu nog komt, maar is het in de praktijk niet andersom? Het zijn juist de bedrijven die erg zuinig waren het afgelopen jaar en nu weer wat bestellen.
De transparantie van het PC-aanbod vermindert de speelruimte voor de aanbieders. Grote organisaties kopen langjarig in, de overheid tendert, daarmee is de ‘vrije’ markt voor PC’s aanzienlijk kleiner geworden. En neemt de concurrentie daar dus enorm toe, al die marketeers moeten de laatste twijfelaar proberen over de streep te trekken. Misschien heeft Apple toch wel erg verstandig gekozen voor echte innovatie en nieuwe markten, de desktop PC is een commodity. De laptop kan nog een paar jaar mee als hebbeding, maar voor de rest mag de retail het doen met WiFi, DVD-schrijvers, steeds grotere LCD-schermen, de convergentie met mobiel en VoIP.

Even over de Europese grondwet, waar we over mogen gaan stemmen in juni. Nou ja, we mogen ja of nee zeggen. Zoals het ook met de referenda in Amsterdam is gegaan, vindt men vast wel een manier om een onwelgevallige uitspraak naast zich neer te leggen. Let op, die gekozen burgemeester wordt ook een fopspeen, een soort democratische bezigheidstherapie. Geef de burger het idee dat ie nog mag meepraten, dan zijn ze weer even stil. Dat we over de hele oprichting destijds van de Europese gemeenschap, de invoering van de Euro, de uitbreiding van de Europese Unie naar het Oosten, een Europese krijgsmacht en andere echt belangrijke dingen nooit mochten meepraten, ach dat kun je toch niet aan het volk overlaten. Nu dus een rustgevend pilletje, we mogen stemmen over een grondwet die niemand kent, waar niemand echt uitleg over geeft, en die wat mij betreft één groot rookgordijn is.
Wanneer geeft men toe, dat een verenigd Europa er om heel andere redenen is? Is die uitbreiding naar het Oosten misschien bedoeld om West-Europa een uitwijkmogelijkheid te geven als het water komt, een angst die nu steeds officiëlere vormen begint aan te nemen. Ik weet het niet, maar als kandidaat voor het Europarlement bij de vorige verkiezingen met een eigen lijst was ik toen TEGEN DE EURO. Dat geeft me enig recht van spreken als ik nu zeg; Stem tegen die grondwet! Maakt niet uit wat er in staat, leer ze een lesje! Stemmen is niet rationeel, het is een emotionele daad, je kunt het systeem steunen of niet, en ik hoop dat een stevige tik op de vingers een beetje helpt. En ga stemmen, misschien is het je laatste kans als vrije burger, over een paar jaar mag je alleen stemmen als je je (RF)-ID-chip bij je (of in je) hebt.

Wat de meeste mensen niet beseffen is dat Europa eigenlijk die dienst uitmaakt. Op allerlei gebied, zeker bij het zogenaamde anti-monopolie beleid (die Neelie zette de PTT destijds toch leuk op de rails, maar mocht er geen baas worden) maar ook met wet- en regelgeving. In onze branche is nu net het generieke software-patent geaccepteerd, dat is een ramp voor de innovatie en de kleine ontwikkelaars. Die moeten bij al hun code gaan controleren of ze niet toevallig dit of dat patent overtreden, en daar worden dan alleen de advocaten en octrooigemachtigden vet van, de vooruitgang wordt ernstig gehinderd door dit soort verlammende regels. Juist in een tijd dat “Open Source” zo geprezen wordt is terug naar beschermende constructies als brede software-patenten onbegrijpelijk. Want concurrentie doet de markt bloeien, het is juist het gebrek aan concurrentie waardoor b.v. Microsoft, zoals Gartner nu stelt, z’n oudere versies niet meer aanpast en dus minder veilig laat, zodat men wel ‘moet’ upgraden. Of dat Intel in Japan z’n concurrenten met kortingen wegpest. Natuurlijk het is leuk dat McAfee nu een firewall-patent heeft, maar voor de consument is de uitspraak dat Lexmark z’n cartridges niet opzettelijk zeg maar kopieervrij mag maken veel belangrijker en is ook HP nu het doel van rechtszaken over via chips opzettelijk ‘verouderen’ van cartridges. .
Innovatie, dat is waar we het van moeten hebben, het standaardspul komt wel uit Polen of uit China (IBM zag de bui aankomen) tegen dumpprijzen, hier moeten we – als we dat nog kunnen – iets nieuws bedenken. Dat kan, je ziet dat in de mobiele telefonie Nederland nog helemaal niet zo gek opereert (al zit Philips er wel vrij halfhartig in) en met nieuwe toepassingen en content-distributie komt (ja, ja, ook de porno). Daarom is het ook zo jammer, dat de KPN in een soort blinde vlucht vooruit naar VoIP wil. Men gaat daarbij voorbij gaat aan de realiteit, dat kabelbreedband in ons land voorlopig niet van KPN is (maar van UPC en Casema), dat de mobiel-acceptatie hier ongekend hoog is, dat we in principe een goed werkend (ook voor mobiel) betaalsysteem hebben (waarom dat toch nog niet met micropayments op internet is verbonden blijft een raadsel) en we met onze allochtonen een fortuin aan cross-culturele content creatie in huis hebben. Het lijkt er een beetje op, dat KPN nu al weet of denkt te weten, dat UMTS een zeperd is en dus maar op WiFi en misschien WiMax gokt, waar VideoIP wel haalbaar is.
De vraag die ik me stel is dan hoe men de hele content-markt en de digitale televisie, in broadcast en als on-demand product dan inschat? Moeilijke vragen die de telco’s blijkbaar liever uit de weg gaan, nu flink besparen op mensen betekent op papier snel hogere winst, vaak ook hogere koersen en daar tippelt men op.
En als u, net als ik, gehoopt had op de CeBIT nog wat nieuws te ontdekken, dat viel tegen, naast de bergen nieuwe mobieltjes was het een tamme boel in Hannover, VoiP gaat ICT niet redden.

L. Sala

P.S. Wie ontwikkelt een RFID appliactie, waarbij zo’n chip in m’n mobieltje een klein alarmdingetje waarschuwt als ik ‘m weer eens vergeet!


Het verkeer voor internet en ‘normale’datacommunicatie gaat via dezelfde kabels en verbindingen. Alleen omdat er geen goede manier is om VoIP-verkeer in ‘debiet’ af te rekenen lijkt het nu alsof het veel goedkoper en bijna gratis is. Maar dat is niet zo, voor de bandbreedte en de transmissie moet wel degelijk betaald worden, kabels moeten worden gelegd en onderhouden, satellieten springen niet vanzelf in een baan, en het schoonhouden van het net en het verkeer (ruis, maar ook virussen, spam, malware) wordt alleen maar duurder.
Mobiel heeft potentie, dat gaat veel verder dan iedereen een PDA of Blackberry. Als we kijken naar medische monitoring, alarmsystemen, beveiliging, identificatie, winkelen, afrekenen, de hele recreatieve content-delivery, interactieve games en dating, dan zijn we pas aan het begin. De hele overheid is nog niet verder dan wat primitieve database-administraties en simpele koppelingen. De tijd gaat komen dat al je persoonlijke gegevens in een RFID chipje in je paspoort, je oor of je navel zitten, inclusief alle identificatie, al je verzekeringen, al je verplichtingen, boetes, belastinggegevens, Big Brother begint wat dat betreft pas wakker te worden. RFID-chips, identificatie van alles en nog wat staat nog in de kinderschoenen. En dat zal toch voornamelijk mobiel gebruikt gaan worden, en de datastromen die daarvoor nodig zijn zullen door telco-bedrijven, door operators als KPN, afgehandeld moeten worden. Of dat nu via IP (internet), via hotspots/WiFi, UMTS of via UWB gaat gebeuren maakt niet zoveel uit. De datastromen zullen geschakeld, beveiligd, gefilterd en afgerekend gaan worden, dat is waar de kerntaak van een operator ligt. Al lijkt het er bij de KPN soms op dat de kerntaak de bonus van het management is.
 

L.S.

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom