Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

CE Marketing: Luie consumenten verleiden

Luc Sala's datakolom

De uitdaging waar men in de CE voor staat is de luiheid van de consument overwinnen en mensen actiever gebruik laten maken van de techniek. Dat geldt voor mobiel dataverkeer, internetten, navigatie, maar ook in de huiskamer. Televisie en ander entertainment verdient het meest aan de lethargie van de kijker/gebruiker. Men heeft geen zin de commercials weg te zappen, dus laat men het maar ‘binnenkomen’. De televisiemakers en in ieder geval hun commerciële bazen weten dat, ze proberen zo veel mogelijk die luiheid te exploiteren. Probeer de commercial break zo lang mogelijk te maken, net voordat men afhaakt gaat de film weer verder. Bij een mobiele telefoon heeft men daar allerlei trucjes voor, zo krijg je tegenwoordig als iemand niet opneemt een heel verhaal te horen, snel een seconde of 15 waarvoor je wel betaalt. Een andere truc is de opzegtermijn, vrijwel niemand houdt dat precies bij en dan zit je zo weer een jaar vast of verlies je kostbare contractvrije maanden (bij mobiel). Bedrijven als UPC maken van het exploiteren van de luiheid een kunst. Wie opzegt (dat doen ondertussen tienduizenden die naar de veel goedkopere digitale KPN-televisie overstappen) krijgt te horen dat er een opzegtermijn van 2 maanden is (die was er nooit, maar is leuk ingebracht). Maar wie echt opzegt, ziet niet 2, maar 4 maanden lang automatisch een afschrijving. Wie dat betwist en z’n geld terugvraagt bij de giro, krijgt dan een aanmaning met dreigende incassokosten. Veel mensen besluiten dan, uit luiheid of angst, het maar te laten zitten. Overigens is daarmee het imago van UPC wel helemaal door de bodem gezakt en gaan ze het nog moeilijk krijgen te veel misbruik maken van de inertie van de consument kan gevaarlijk zijn. De uitdaging voor de marketeers is om hun diensten ofwel slim in te passen en liefst automatisch te billen, ofwel op een prijsniveau te gaan zitten waar de consument nog wel in wil stappen. Apple heeft dat heel gevoelig en effectief gedaan, hun 99 cent voor muziek en 1.99 voor ‘n video is een meesterlijk prijsniveau. Overigens willen de producenten veel meer vangen voor hun “content”, maar in de VS kijkt men per huisgezin nu 8 uur en 11 minuten per dag, zou je dat allemaal vervangen door downloads dan gaat dat honderden dollars per maand kosten. In de televisiewereld brengt een uur kijken door een gezin naar een goed lopende serie tussen de 20 en 70 cent op via de commercials (USA cijfers). Daarmee worden ook niet renderende programma’s zoals het nieuws gesubsidieerd, maar toch is het vreemd dat de studio’s en networks hun programma’s niet via iTunes en andere diensten willen aanbieden. De positie van de traditionele televisie wordt toch al aangetast door de komst van PVR’s zoals de TiVo en zeker wanneer men op grote schaal de commercials uit de programma’s gaat elimineren, dat is de grootste bedreiging voor de media op dit moment. Maar als de consument wakker wordt, even uit z’n luie stoel wil opstaan, dan is de aankoop van zo’n PVR (en UPC gaat ze al als extra bij hun gratis settop aanbieden) op termijn het einde van de TV-cultuur met gratis content-aanbod zoals we die kennen. Er zijn marketeers die geloven dat we toegaan naar bewust kijken naar commercials of dat verdere narrow casting en segmentering van het publiek de oplossing is, maar ook dan loopt men tegen de luiheid van de kijker op, wie kiest bewust uit 600 programma’s?

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom