Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Luc Sala's Datakolom

Aan het begin van 2006 en na een kerstseizoen, dat het van de uitverkoop moest hebben, is het gebruikelijk toch wat licht te werpen op het komende jaar. We gaan een redelijk jaar tegemoet, de vanuit de VS dreigende terugslag blijft nog even weg, al zijn er donkere wolken, groeiende inflatie en dalende huizenprijzen zijn geen stimulans voor de economie. Mocht men de hypotheekaftrek serieus gaan beperken, dan gaan die prijzen echt onderuit. De werkgelegenheid zal nog wel wat toenemen, de economie kan wel met een procent of 3 groeien, ook ICT groeit, maar de omzet in geld van PCs neemt weer iets af. Daar pakt het kanaal wel weer flink wat meer van mee, de grutter/PC trend neemt wat af en omdat ook CE flink groeit (in de VS voorspelt men 8%) gaat het geen slecht jaar worden voor de branche. Op termijn zijn de vooruitzichten minder, Europa neemt een zware last op zich met al die zwakke broeders erbij, terwijl China en Azi doorgroeien en de wereldmarktprijs voor grondstoffen opjagen. Op nationaal niveau gaan de verkiezingen wel een koersverandering naar links brengen, de SP gaat waarschijnlijk fors winnen, er komt wat minder angstpolitiek en ik verwacht dat in 2006 de remigratie naar met name Marokko op gang gaat komen. Een onverwachte trend, maar in de grote steden begint dat idee post te vatten, Marokko is moderner, gaat profiteren van de status als grensland van de EU (zwart geld!) en veel ouderen willen wel terug, maar ook goed opgeleide jongeren gaan het daar proberen.
Voor onze branche wat meer specifieke voorspellingen en trends. De meeste kunt u als lezer ook wel bedenken, maar ik zet ze even bij elkaar, turf eens af welke relevant zijn voor uw bedrijf.
Mobiel in alle uitingsvormen groeit, `person, not place` is het devies
Digital entertainment maakt van PC en CE bedrijven directe concurrenten. Diensten worden belangrijker dan hardware, software wordt meer een dienst. Vista is een product voor 2007, in 2006 aarzelt de zakelijke markt, maar zeker de consument nog.
Transmissie wordt overvloediger en goedkoper, breedband een utility. Digitale settops gaan komen, maar het is nog geen golf en we doen er (nog) niet veel meer mee dan tv. We gaan naar n soort beeldscherm, plat en geschikt voor zowel tv als PC, achterin de auto komen schermpjes, voor video, internet en spelletjes.
Draagbare navigatie, via n losse unit of als functie op radio, PDA of mobieltje, wordt standaard in de auto en onderweg. GPS en location based services vullen elkaar aan, maar worden pas na 2008 rendabel.
Alle combinaties van telefoon, audio en video, PDA, GPS en spelconsole worden uitgeprobeerd en zullen een markt vinden.
3G mobiele telefonie groeit, niet vanwege de vraag, maar omdat het via de hardware stevig gepusht wordt. Praktische mobieltjes worden populair, in samenhang met een versterkte trend naar goedkope SIM-only abonnementen.
De omzet van de mobiele operators gaat terugvallen en wordt niet gecompenseerd door data/inkomsten.
VoIP gaat sterk (60%) groeien, maar breekt nog niet echt door, omdat vastelijns bellen ook goedkoper wordt.
VoIP diensten via carrier preselect bevallen de consument beter dan ingewikkeld Skypen via de PC. Portable Media Players (PMPs), iPods en wat daar bij hoort aan accessoires en diensten begint een eigen industrie te worden. Er komt, na de terugval eind 2005, een nieuwe golf enthousiasme voor de spelconsoles, met name door de SP3. Voor fotografie gaan we naar 8 megapixel cameras met ingebouwde editing functies. Televisies met ingebouwde harddisk en settop functies doen opgang in de VS, hier nog niet. BYOV ofwel bring your own video of tenminste DVD zal meer vaart krijgen. Nieuwe, lichte en goedkope video-projectors gaan die trend ondersteunen. Overal grote beelden projecteren, ook op vakantie of op reis met beamers van minder dan 1 kg. Beveiliging groeit als markt, maar de techniek, zeker draadloos, is nog onvoldoende betrouwbaar. Gebruiksgemak blijft een kreet, we gaan vooruit maar het blijft prutsen. Virussen, spam en trojans blijven groeien, ook mobiel en bieden kansen voor service/inkomsten.
WiFi gaat in steeds meer apparaten gestopt worden, maar congestie en installatieproblemen gaan remmend werken.
Wireless Wide Area Networking (WWANs) voor PCs, laptops en slimme handsets is niet meer te stoppen. Overal en altijd internet is het devies, maar er voor betalen is een andere vraag. De klant wordt abonnementsmoe, een te groot deel van het besteedbaar inkomen zit vast. Content wordt legaler, goedkoper, maar kwaliteit wordt zeldzaam (meer pulp-tv, -kranten, -websites, -downloads)

Voor een deel is dit natuurlijk koffiedik, maar eens nadenken over de trends kan geen kwaad. Zeker waar voor veel ondernemers in onze branche de noodzaak bestaat om nieuwe business te ontwikkelen kan het nuttig zijn de klantenkring, locatie (de huren gaan verder omlaag) en het assortiment eens tegen het licht te houden met bovenstaande trends in het achterhoofd.

© Dealer Info

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom