Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Markt-Polarisatie 

Marktpolarisatie is een term, die onlangs opdook in verband met de wat tegenvallende resultaten van Nokia, dat kampt met een opdrogende vraag in het middensegment. Hun topmodellen en de budgettelefoons doen het goed, de middenmoters blijken minder gevraagd. 

Het bedrijf doet erg zn best met superdingen die alles kunnen en zogenaamde feature phones voor de fashion, sport, camera en muzieksegmenten, maar constateert stagnatie bij de modellen in het middensegment, terwijl de concurrentie in het onderste stuk van de markt, de budgetmodellen, zeker wereldwijd er groot is. 

Nu is dat misschien typerend voor de mobiele telefonie-markt wereldwijd, waar enerzijds de westersemarkten een grote verzadiging kennen en anderzijds de groeimarkten en ontwikkelingslanden het nog moeten hebben van massagoed en goedkope handsets. Je ziet duidelijk, dat de fabrikanten van mobieltjes erg hun best doen om de mooiste, fraaiste, meest multimediale modellen uit te brengen en daar eigenlijk een onevenredig deel van hun marketing effort in steken, maar dat ze daarmee eigenlijk maar een beperkt deel van de klanten bereiken. Zeker bij de mobieltjes zie je steeds meer sim-only, ook bij de zakelijke gebruikers. Niks geen gesubsidieerde superdingen, je koopt als je een nieuw toestel nodig hebt een lullig prepaid modelletje voor een paar tientjes, steekt daar je simmetje in en je kunt bellen, sms-en en al dat suikergoed van de topmodellen laat je aan de hippe kids over. Die dat wel op hun toestel hebben, maar ook niet gebruiken, omdat dat weer te duur is. Ziedaar het dilemma van merken als Nokia, en de teloorgang van BenQ-Siemens (dat de laatste tijd te veel mee wilde doen in de top) de trend onderstrepend. Maar aan die budgetdingen, die in grote aantallen de wereldmarkt opgaan, valt weinig te verdienen, want iedereen kan ze goedkoop maken en hoe sterk is dan je merk als Sony, Nokia, Motorola in die derde wereld markten? 

Het is een interessante analyse,  het fenomeen gaat misschien ook wel op voor andere productgroepen. Bij autos zie je het, enerzijds de superdure topmodellen, de SUVs en dure bakken, maar aan de andere kant zijn er toch ook veel gebruikers, die voornamelijk op de centjes letten, kijken naar verbruik en restwaarde en niet vreselijk meer tippelen op dat superimage van een merk. 

Maar ook dichter bij huis, in onze eigen branche, zie je die polarisatie. Neem de digitale (still) cameras. Daar zie je behoorlijk wat ontwikkeling in de dure, bijna professionele modellen met nu een hele gold spiegelreflex modellen met 10 megapixel en meer terwijl aan de onderkant van de markt worden goedkope, handige maar relatief beperkte modellen als dumpgoed weggezet. Maar de middenmoters, vaak de toppers van vorig jaar, die lopen niet goed meer. Wie wil er nog een 3 mp camera, die functie zit al op je dure mobieltje, dus die markt droogt een beetje op. Budget én topmodel, daar zit nog wat handel in, ieder met zn eigen afzetkanalen, en hopelijk passen wat dat betreft de plannen van KPN voor foto/mobiel shops (de oude Kral zaken) bij de marktontwikkeling. 

Dezelfde trend kunnen we zien bij veel grijsgoed, bij de MP3 en de videocameras, bij platte schermen en misschien ook wel een beetje bij de PCs. Topmodellen, waar nog een stuk voorlichting, service en klantcontact bij nodig is zien we in de gespecialiseerde vakhandel, de bulkmodellen tegen budgetprijzen via het internet, in de discountzaken en bij de Aldi. Wat dat betreft is het ook voor de Mediamarkten wat moeilijker aan het worden, hun assortiment is vrij breed, hoe loopt het met de middenmoters in het kader van deze marktpolarisatie? Dell heeft lang geprobeerd juist het middensegment te bereiken, slaagde daar voor zakelijke klanten wel aardig in, maar de consument bereikte men onvoldoende. Misschien ook een kwestie van imago en service, te veel trucjes als hoge afleverkosten en geniepige upselling , de consument kun je maar beperkt tegen je in het harnas jagen, maar het feit dat HP in de VS toch weer de grootste is, moet Dell toch wel wat zijn tegengevallen. 

IPTV en convergentie 

Nu PC en TV hetzelfde network en hetzelfde scherm kunnen gebruiken en alleen  de locatie en gebruiksaard verschillen, recreatief of werk, verschuift de betekenis van het woord convergentie ook. Men ziet nu het samenvallen van het IP-netwerk (internet) en de televisie-distributie als de belangrijkste convergentietrend. De gebruiker merkt het omdat televisie, telefoon en internet over één kabel of verbinding komen met één rekening, de industrie vecht om de vette kluif van de fiber-to-the-home. IPTV vraagt snel en supersnel internet, als meerdere personen video kijken over een aansluiting is snel 10 mbps nodig en voor hi-res HDTV zal zeker in de orde van 30 tot 50 mbps nodig zijn. Het zijn de technici die dit mogelijk maken en daar zien we Cisco en Microsoft als grote concurrenten, ieder aan hun kant van de verbinding, maar de consument moet wel overgehaald worden. Met de huidige kwaliteit download van 320x240 zoals YouTube gaat dat nog niet echt lekker, men is gewend aan televisie van betere kwaliteit en van minstens 400 beeldlijnen en wil dus 720-x576 content binnenhalen, maar dat lukt alleen goed via zogenaamd multicast IPTV en dat kunstje is (nog) in handen van de grote providers. Zelf je internet-omroep beginnen kan dus niet, als er echt verkeer komt is downlaoden van ieder programma naar iedere kijker veel te duur. Maar ook dat wordt beter en ieder jaar wordt de downloadsnelheid beter. 

De consument is bepalend, die moet een breedband verbinding willen en er ook voor willen betalen. In kabelrijke gebieden zoals Nederland gaat dat relatief gemakkelijk, we zijn als land aardig breedbandig geworden, maar waar er concurrentie is tussen kabel/telefonie-aanbieders en satelliet ligt dat moeilijker. 

Voor de retailer, die behoorlijk buitenspel is gezet bij de verkoop van multi-play abonnementen, blijft over het leveren van schermen, IPTV-units zoals settops, converters van digitale signalen naar oude analoge toestellen en de infrastructuur om IPTV door het hele huis te krijgen, via WiFi of kabel. In toenemende mate begint WiFi in vooral de dichtbebouwde gebieden storingsgevoelig te worden, er zijn gewoon te veel zendertjes in de 2,4 GHz range, dus opent zich toch weer een markt voor ethernet in en rond het huis. 

Marktpolarisatie, misschien niet meer dan een modekreet die door bedrijven als Nokia wordt gebruikt om het falen van hun marketing te verbloemen, maar misschien toch een trend om in de gaten te houden. 

 

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom