Notice: Undefined offset: 1 in /home/users/d/e/dealeb/www/phtdocs/columns.php on line 29
Luc Sala's columns • Dealer Info

Microsoft visie: opkomst van de Digiholic 

Een tijdje geleden was het KPN, dat middels een vaag onderzoek wist aan te (laten) tonen, dat Nederlanders wel innovatief ingesteld zijn, maar een zetje nodig hebben en vragen om eenvoud en inzichtelijkheid. De KPN wilde dat zetje wel geven en kwam met een nieuw logo en mooie verhalen, maar als je kijkt naar producten als Slim is duidelijk dat het niet meer dan mooie woorden zijn. Microsoft, aan de vooravond van de Office 2007/Vista migratieslag, wilde ook wel eens aantonen dat Nederlanders positief tegen technologie aankijken en liet door Trendbox een onderzoek doen. 

Op 23 mei werd dat gepresenteerd, maar veel meer dan wat dooddoeners kwamen er niet uit. Dat we in ons land digiphoben (diginots) hebben, digibeten (Maurice de Hond gebruikte die term verkeerd dus doen we dat allemaal, andigibeten is een beter woord), volgers, zoekers en digifielen (digiholics) is geen nieuws en daar wat cijfertjes opplakken en larderen met reeksen soms tegenstrijdige uitspraken maakte van Trendbox directeur Goos Eilander geen profeet (zie kader). Leuke cijfertjes, maar er was niet meer dan wat verwacht werd, qua interpretatie en duiding kwam er weinig uit. Ook de coole trends die Signs of the time meende te bespeuren kwamen niet verder dan geverfde poesjes en open deuren. Pratten met en niet tot de klant, dat stond al in marketingboekjes anno 1960. 

En als Microsoft zon debat, dat aan elkaar hangt van tech-promotie en geloof in digitale mogelijkheden dan niet eens op video zet vraag je je af wat het doel is van zon bijeenkomst. Een leuke middag voor wat relaties, de pers, wat cabaret en netwerken, maar als men werkelijk gelooft dat zoiets hout snijdt en de smak geld die het kost effectief digitaal wil gebruiken, waarom dan geen DVD-tje voor klanten, onderwijs en politiek en de zaak even streamen? Gemiste kans van Microsoft, geloven ze wel in hun eigen verhaaltjes! 

Outsourcen denkprocessen 

De presentatie van het onderzoek werd omlijst met een ambitieus debat over de toekomst van de techniek in Felix Meritis onder de titel Klikt het een beetje?. Het leek interessant, met sprekers als Matthijs van Nieuwkerk, Vincent Everts en Jos de Mul, maar het viel tegen, veel meer dan gemeenplaatsen kwamen er niet uit. Technologie is vooruitgang, digitaal moet, helemaal in lijn met wat sponsor Microsoft graag wilde horen. Achterblijvers en digibeten zijn sukkels, die komen nog wel bij, Filosoof prof. Jos de Mul maakte duidelijk, dat we in de loop der tijd steeds meer van ons geheugen en denkkracht outsourcen. Plato merkte al op, dat een boek een doodding was en was faliekant tegen het opgeven van de levendegeest, maar tegenwoordig stoppen we alles in onze zakcomputer, ons leven staat op onze website en ons blog is onze identiteit. Zoeken en speuren naar nuttige informatie, toch een denkproces waar we vroeger op school in getraind werden, laten we nu over aan de zoekmachine of diensten als Google, die dat gewoon voor ons doen. 

Je vraagt je af of we daardoor in wezen niet verarmen, alleen maar vinden wat we zoeken en blind worden voor het andere als we alleen maar kijken naar wat we leuk vinden. Narrowcasting in die zin, televisie kijken op je zakding naar wat je al kent is vooral zelfbevestigend. 

De gevaren van digitalisering kwamen in het debat niet erg uit de verf, verder dan wat twijfel aan vrede door internet en wijzen op cyberporn en sociale vervreemding kwam het panel niet. Straling, textualisering, verslaving, RSI, het kwam niet echt aan de orde, misschien ook zaken die Microsoft niet graag hoort. Wanneer de computer voor ons, op basis van profielen en statistische analyses, gaat uitmaken met wie we sociale (cyber) contacten kunnen (of mogen) hebben, verdwijnt dan niet het avontuur uit ons leven. 

In ieder geval bleef de vraag, of we nu echt vooruit gegaan zijn door al dat digitale moois eigenlijk onbeantwoord. Persoonlijk vonden de digiholische panelleden van wel, maar in het algemeen was er twijfel over en de vraag, of we er ook gelukkiger van zijn geworden, kwam niet aan de orde. 

L.Sala 

 

Archief oudere columns

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom